دکتر وحید دارابی » درمان اختلالات خواب
[wtr-time]

درمان اختلالات خواب

اختلالات خواب

بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که امروزه بیش از گذشته افراد را درگیر کرده است. شاید بتوان گفت مربوط به سبک نوینی از زیستن است، زیرا ورود تکنولوژی و پیشرفت های وسیع آن این اختلالات بیشتر مشاهده شده است.

اختلالات خواب از عوامل روانی نشات می گیرد که برای درمان آن باید هر چه سریع تر به متخصص اعصاب و روان یا همان روانپزشک مراجعه کنید تا با ارائه راه کار های مناسب بتواند شما را از این رنج نجات دهد.

اختلالات خواب بیشتر در افرادی که به انواع مواد مخدر معتاد هستند مشاهده می شود و مصرف مواد مخرب می تواند تاثیر منفی بر روی مغز بگذارد و نواحی که مربوط به بخش خواب مغز است را دچار اختلال کند. در این نوشتار می کوشیم به علائم و عواملی که در بروز چنین عارضه ای دخیل هستند، بپردازیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

درمان اختلالات خواب

اختلالات خواب به چه معناست؟

اختلال خواب، وضعیتی است که فرد خواب ناکافی و ناقصی را طی دراز مدت داشته باشد، این اختلال ممکن است در اثر سوء مصرف مواد و یا استرس بیش از حد ایجاد شود. اغلب وقتی با کمبود خواب مواجهه می شویم سطح انرژی مان کاهش می یابد و یا اختلالاتی در تمرکز و حافظه مان ایجاد می شود حتی باعث تغییر در خلق و خوی می شود.

پس خواب پدیده ای ارزشمند است که می تواند ما را به سلامت جسمی و روحی برساند. اختلالات خواب در صورتی که درمان نشوند می توانند تاثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی بگذارند.

علائم اختلالات خواب کدام اند؟

اضطراب و اختلال خواب

نشانه های اختلالات خواب بسته به میزان شدت و ضعف آن است. بهتر است بدانید که اگر اختلالات خواب نتیجه ی یک بیماری باشد ممکن است علائم مختلف و متنوعی را به همراه داشته باشد.

• مشکل در ابتدای به خواب رفتن
  • احساس خستگی و بی حالی در طول روز
  • فرد آسیب پذیر و همواره مضطرب است.
  • افسردگی از دیگر علائم اختلالات خواب است.
  • عدم تمرکز کافی بر روی کار، شغل و …

این علائم را به عنوان یک هشدار جدی بگیرید و برای بر طرف ساخت آن ها به یک روانپزشک مجرب مراجعه کنید.

چه عواملی باعث بروز اختلال در خواب می شود؟

ممکن است بیماری های روحی و جسمی متعددی در بروز این بیماری دخیل باشند.

• آلرژی و حساسیت های فصلی و بالطبع آن مشکلات تنفسی می تواند به عنوان یک عامل جسمانی در بروز اختلالات خواب نقش به سزایی داشته باشند.
  • اختلال وسواس و تکرر ادرار نیز می تواند باعث بی خوابی شود، وقتی در طول شب چندین مرتبه برای تخلیه مثانه خود بیدار می شوید در به خواب رفتن مجدد با مشکل مواجهه می شوید.
  • درد مزمن، اگر درد داشته باشید سخت به خواب می روید و حتی ممکن است بعد از خوابیدن مجدداٌ بیدار شوید. همین درد های مزمن هم می تواند علت های فراوانی از قبیل: سر درد، آرتروز، بیماری های قلبی، کمر درد، داشته باشد.
  • استرس و اضطراب هم از عوامل روانی است که می تواند در بی خوابی یا اختلال خواب افراد نقش به سزایی داشته باشد. این نوع از اختلال خواب می تواند عملکرد و توانایی های ذهنی و بدنی انسان را تحت تاثیر قرار دهند و از آن دسته عواملی هستند که می توانند باعث تشدید بی خوابی شوند.

ارتباط میان بی خوابی با افسردگی

درمان اختلال خواب و افسردگی

بی خوابی یکی از مشکلات رایج در میان افرادی است که به افسردگی مبتلا هستند، از طرفی هم مطالعات نشان می دهد افرادی که از  خوابی مداوم رنج می برند بیشتر از همه در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

در بسیاری از پژوهش ها محققان به این نتیجه رسیده اند که علائم افسردگی با علائم بی خوابی در تداخل هستند.

پس برای درمان هر کدام از آن ها سریع تر اقدام کنید تا به دام بیماری های دیگری نیوفتید.

نکته ای که باید در نظر گرفت این است که افسردگی علاوه این که می تواند باعث بی خوابی شود می تواند عامل بروز بسیاری از بیماری های جسمی هم باشد.

اختلال خواب در معتادین

متخصصین اعصاب و روان بر این باورند، افرادی هم به مواد مخدر اعتیاد دارند ممکن است دچار اختلالات خواب شوند، زیرا دچار نقص های در مجرای تنفسی می شوند و از نظر مغزی حرکات تنفسی را مدیریت می کنند. در طول خواب شبانه چندین بار قطع می شود و ممکن است مدتی نفس نکشند. اگر مواد مخدر 3 ساعت قبل از خواب مصرف شود فرد را دچار هوشیاری بیش از حد می کند و برای به خواب رفتن با مشکل مواجهه می شوند.

درمان بی خوابی به دلیل اختلالات روانی

روان پزشکان حاذق راه کار های بسیاری در درمان این عارضه ارائه کرده اند که در ذیل به برخی از آن ها می پردازیم، اما در ابتدا ذکر یک نکته الزامیست که برای بهبودی این عارضه باید به روانپزشک مراجعه کنید و تا قبل از اینکه عارضه اختلال خواب به شکل حاد تری در نیاید اقدام به درمان کنید و مراجعه به روانپزشک را تحت هیچ شرایطی به تعویق نیاندازید.

• تغییر در سبک زندگی: با در پیش گرفتن الگوی سالمی از زندگی می توان این اختلال روانی را به راحتی درمان و یا از عود مجدد آن پیشگیری کرد.
  • از ورزش کردن غافل نشوید که با انجام تمرینات ورزشی هورمون های سالم مغزی که مربوط به بخش به خواب رفتن و شادی آور هستند در بدن ترشح می شوند می توانند باعث درمان بسیاری از اختلالات روانی و بیماری های جسمی شود.
  • می توانید برای چگونگی به خواب رفتن آموزش ببینید و از برنامه ی جامعی تبعیت کنید و ساعت بدن خود را هماهنگ کنید.
  • تمرین و تکنیک های ریلکسشن را برای کاهش استرس و اضطراب روزانه خود انجام دهید، تمرینات یوگا توانسته در این امر موفق عمل کند.

درمان بی خوابی با علل بیرونی و جسمانی

متخصص اعصاب و روان، احتمال اینکه بیماری های جسمانی باعث بی خوابی یا اختلال در خواب شود، وجود خواهد داشت و با تجویز دارو می توان این عارضه را درمان نمود، تا با مصرف دارو در طول مدت مشخص علائم این بیماری کاهش یابد.

جمع بندی مبحث اختلالات خواب

در آخر این که با درمان این اختلال می توانید به بهبود سطح کیفیت زندگی خود کمک کنید، زیرا ارزشمند ترین جزء زندگی کیفیت آن است نه کمیت آن، زیرا انسان ها می توانند سال های زیادی را عمر کنند و برای اینکه بتوانند از تمام روزهای زندگی خود لذت ببرند، می توانند با رفع مشکلات به کیفیت زندگی خود بیافزایند. برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر وحید دارابی می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.