دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » اختلال خواب و روش های درمان آن

اختلال خواب و روش های درمان آن

بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که امروزه بیش از گذشته افراد را درگیر کرده است. شاید بتوان گفت مربوط به سبک نوینی از زیستن است، زیرا ورود تکنولوژی و پیشرفت های وسیع آن این اختلالات بیشتر مشاهده شده است. در این مقاله به بررسی دلایل اختلال خواب می پردازیم.

اختلالات خواب بیشتر در افرادی که به انواع مواد مخدر معتاد هستند مشاهده می شود و مصرف مواد مخرب می تواند تاثیر منفی بر روی مغز بگذارد و نواحی که مربوط به بخش خواب مغز است را دچار اختلال کند. در این نوشتار می کوشیم به علائم و عواملی که در بروز چنین عارضه ای دخیل هستند، بپردازیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

تعریف مفهومی اختلال خواب

اختلال خواب، وضعیتی است که فرد خواب ناکافی و ناقصی را طی دراز مدت داشته باشد، این اختلال ممکن است در اثر سوء مصرف مواد و یا استرس بیش از حد ایجاد شود. اغلب وقتی با کمبود خواب مواجهه می شویم سطح انرژی مان کاهش می یابد و یا اختلالاتی در تمرکز و حافظه مان ایجاد می شود حتی باعث تغییر در خلق و خوی می شود.

پس خواب پدیده ای ارزشمند است که می تواند ما را به سلامت جسمی و روحی برساند. اختلالات خواب در صورتی که درمان نشوند می توانند تاثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی بگذارند.

اختلالات خواب از عوامل روانی نشات می گیرد که برای درمان آن باید هر چه سریع تر به متخصص اعصاب و روان یا همان روانپزشک مراجعه کنید تا با ارائه راه کار های مناسب بتواند شما را از این رنج نجات دهد.

درمان اختلالات خواب
درمان اختلالات خواب

علائم اختلال خواب

نشانه های اختلالات خواب بسته به میزان شدت و ضعف آن است. بهتر است بدانید که اگر اختلالات خواب نتیجه ی یک بیماری باشد ممکن است علائم مختلف و متنوعی را به همراه داشته باشد.

  • مشکل در ابتدای به خواب رفتن
  • احساس خستگی و بی حالی در طول روز
  • فرد آسیب پذیر و همواره مضطرب است.
  • افسردگی از دیگر علائم اختلالات خواب است.
  • عدم تمرکز کافی بر روی کار، شغل و …
اضطراب و اختلال خواب
اضطراب و اختلال خواب

این علائم را به عنوان یک هشدار جدی بگیرید و برای بر طرف ساخت آن ها به یک روانپزشک مجرب مراجعه کنید.

انواع اختلال خواب

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد که اکثر آنها توسط افرادی که از آن رنج می برند تشخیص داده نمی شوند. اختلالات خواب هر روز در ایالات متحده و سایر کشوردر حال افزایش است. در صورت عدم درمان، اختلالات خواب می تواند باعث سایر مشکلات مرتبط با سلامتی، از جمله حملات قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی سلامتی و تشدید بیماری های دیگر شود.

برخی از شایع ترین اختلالات خواب عبارتند از:

  • بی خوابی
  • خروپف و آپنه خواب
  • پاراسومنیا
  • فلج خواب
  • سندرم پاهای بی قرار
  • حرکات دوره ای اندام خواب
  • اختلالات شبانه روزی نارکولپسی

آپنه انسدادی خواب

یکی از دلایل رای در پیدایش اختلال خواب، آپنه خواب است که امروزه افراد بسیاری به آن مبتلا هستند. زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌ها و ماهیچه‌ها در راه هوایی فوقانی فرد باعث انسداد شوند. این بافت‌ها یا ماهیچه‌های بیش از حد راه هوایی شل می‌شوند و پس از بسته شدن راه هوایی و تنفس به مدت 10 تا 90 ثانیه در یک زمان به عقب می‌افتند. از آنجایی که راه هوایی چندین بار بسته می شود، خواب فرد در طول شب نیز قطع می شود. بنابراین می توان گفت وقتی خواب فرد در طول شب بارها قطع می شود، داشتن یک خواب آرام و عمیق دشوار می شود.

اختلال کار شیفتی

اختلال شیفت کاری شامل علائم بی خوابی و خستگی است و به این دلیل است که بدن نمی تواند چرخه خواب منظمی داشته باشد. در بسیاری از افرادی که در شب کار می کنند یا مرتباً شیفت کاری خود را تغییر می دهند، شایع است.

سندرم حرکت دوره ای اندام

علائم سندرم حرکت دوره‌ای اندام شامل تکان دادن غیرارادی دست‌ها یا پاها، اغلب در هنگام خواب است. حرکت مکرر دست ها و پاها خواب فرد را مختل می کند و باعث ایجاد علائم خستگی در صبح می شود. این اختلال برای افرادی که قبلاً سندرم پای بیقرار دارند رایج است.

اختلال رفتاری REM

اختلال رفتاری REM شامل راه رفتن در خواب و حتی اجرای رویاهایتان است. این نوع از انواع اختلا خواب نادر است و می تواند ارثی باشد و در نوجوانان و کودکان  شایع است. اگرچه در بزرگسالان شایع نیست، اما اگر این اختلال وجود داشته باشد، نشان دهنده مشکل جدی تری است که باید درمان شود.

اختلالات خواب کودکان و نوجوانان

اختلالات خواب کودکان بسیار شایع است و در 30 درصد از کودکان رخ می دهد و تأثیر نامطلوب قابل توجهی بر کودک و یا کل خانواده دارد. تمام اختلالات خوابی که بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد مشابه کودکان است.

 شایع ترین مشکلات مربوط به برنامه خواب و بیداری مانند مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، یا ناتوانی در خوابیدن در زمان های دلخواه نشان دهنده اختلالات خواب کودکان و نوجوانان است.  کودکان نیز از آپنه خواب رنج می برند. همچنین نارکولپسی معمولا در نوجوانی شروع می شود و ممکن است کودکان کوچکتر را تحت تاثیر قرار دهد. رفتار حرکتی غیرمعمول در طول خواب ممکن است ناشی از وحشت شبانه، راه رفتن در خواب یا تشنج های شبانه باشد.

نارکولپسی

نارکولپسی نوع کمتری از اختلال خواب است. این شامل علائم خواب آلودگی بیش از حد، توهمات قبل و بعد از خواب، ضعف عضلانی و گاهی اوقات فلج همراه با افزایش رویدادهای احساسی است. برخی از افرادی که از این اختلال رنج می برند نیز ممکن است تا چند دقیقه پس از بیدار شدن از خواب ناتوانی در حرکت را تجربه کنند. این بیماری می تواند ارثی باشد و بیشتر در افراد بین 18 تا 30 سال دیده می شود که با دارو قابل درمان است.

بیخوابی

مشکل در به خواب رفتن و ماندن در خواب به نام بی خوابی شناخته می شود. این می تواند ناشی از استرس، هیجان در مورد یک رویداد آینده یا نگرانی باشد و عموما بیخوابی ناشی از این عوامل موقت است و نباید یک مشکل طولانی مدت باشد. اما افرادی که به طور مکرر بی خوابی را تجربه می کنند ممکن است مشکل دیگری در ایجاد وقایع بی خوابی داشته باشند. بی خوابی می تواند ناشی از سایر اختلالات خواب نیز باشد.

دلایل ایجاد اختلال خواب

ممکن است بیماری های روحی و جسمی متعددی در بروز این بیماری دخیل باشند.

  • آلرژی و حساسیت های فصلی و بالطبع آن مشکلات تنفسی می تواند به عنوان یک عامل جسمانی در بروز اختلالات خواب نقش به سزایی داشته باشند.
  • اختلال وسواس و تکرر ادرار نیز می تواند باعث بی خوابی شود، وقتی در طول شب چندین مرتبه برای تخلیه مثانه خود بیدار می شوید در به خواب رفتن مجدد با مشکل مواجهه می شوید.
  • درد مزمن، اگر درد داشته باشید سخت به خواب می روید و حتی ممکن است بعد از خوابیدن مجدداٌ بیدار شوید. همین درد های مزمن هم می تواند علت های فراوانی از قبیل: سر درد، آرتروز، بیماری های قلبی، کمر درد، داشته باشد.
  • استرس و اضطراب هم از عوامل روانی است که می تواند در بی خوابی یا اختلال خواب افراد نقش به سزایی داشته باشد. این نوع از اختلال خواب می تواند عملکرد و توانایی های ذهنی و بدنی انسان را تحت تاثیر قرار دهند و از آن دسته عواملی هستند که می توانند باعث تشدید بی خوابی شوند.

افسردگی و اختلال خواب

بی خوابی یکی از مشکلات رایج در میان افرادی است که به افسردگی مبتلا هستند، از طرفی هم مطالعات نشان می دهد افرادی که از  خوابی مداوم رنج می برند بیشتر از همه در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

در بسیاری از پژوهش ها محققان به این نتیجه رسیده اند که علائم افسردگی با علائم بی خوابی در تداخل هستند.

پس برای درمان هر کدام از آن ها سریع تر اقدام کنید تا به دام بیماری های دیگری نیوفتید.

درمان اختلال خواب و افسردگی
درمان اختلال خواب و افسردگی

 بیشتر بخوانید=> تحریک الکتریکی مغز با tDCS

نکته ای که باید در نظر گرفت این است که افسردگی علاوه این که می تواند باعث بی خوابی شود می تواند عامل بروز بسیاری از بیماری های جسمی هم باشد.

 

 

اختلال خواب در معتادین

متخصصین اعصاب و روان بر این باورند، افرادی هم به مواد مخدر اعتیاد دارند ممکن است دچار اختلالات خواب شوند، زیرا دچار نقص های در مجرای تنفسی می شوند و از نظر مغزی حرکات تنفسی را مدیریت می کنند. در طول خواب شبانه چندین بار قطع می شود و ممکن است مدتی نفس نکشند. اگر مواد مخدر 3 ساعت قبل از خواب مصرف شود فرد را دچار هوشیاری بیش از حد می کند و برای به خواب رفتن با مشکل مواجهه می شوند.

تشخیص اختلال خواب

برای درمان بی خوابی می توان به بهترین روانپزشک مراجعه نمود. دکتر وحید دارابی یکی از بهترین روانپزشک های تهران است که اختلال خواب را با توجه به علت آن درمان می کند در ادامه به چگونگی درمان اختلال خواب می پردازیم.

درمان بی خوابی به دلیل اختلالات روانی

روان پزشکان حاذق راه کار های بسیاری در درمان این عارضه ارائه کرده اند که در ذیل به برخی از آن ها می پردازیم، اما در ابتدا ذکر یک نکته الزامیست که برای بهبودی این عارضه باید به روانپزشک مراجعه کنید و تا قبل از اینکه عارضه اختلال خواب به شکل حاد تری در نیاید اقدام به درمان کنید و مراجعه به روانپزشک را تحت هیچ شرایطی به تعویق نیاندازید.

  • تغییر در سبک زندگی: با در پیش گرفتن الگوی سالمی از زندگی می توان این اختلال روانی را به راحتی درمان و یا از عود مجدد آن پیشگیری کرد.
  • از ورزش کردن غافل نشوید که با انجام تمرینات ورزشی هورمون های سالم مغزی که مربوط به بخش به خواب رفتن و شادی آور هستند در بدن ترشح می شوند می توانند باعث درمان بسیاری از اختلالات روانی و بیماری های جسمی شود.
  • می توانید برای چگونگی به خواب رفتن آموزش ببینید و از برنامه ی جامعی تبعیت کنید و ساعت بدن خود را هماهنگ کنید.
  • تمرین و تکنیک های ریلکسشن را برای کاهش استرس و اضطراب روزانه خود انجام دهید، تمرینات یوگا توانسته در این امر موفق عمل کند.

درمان بی خوابی با علل بیرونی و جسمانی

متخصص اعصاب و روان، احتمال اینکه بیماری های جسمانی باعث بی خوابی یا اختلال در خواب شود، وجود خواهد داشت و با تجویز دارو می توان این عارضه را درمان نمود، تا با مصرف دارو در طول مدت مشخص علائم این بیماری کاهش یابد.

جمع بندی

در آخر این که با درمان این اختلال می توانید به بهبود سطح کیفیت زندگی خود کمک کنید، زیرا ارزشمند ترین جزء زندگی کیفیت آن است نه کمیت آن، زیرا انسان ها می توانند سال های زیادی را عمر کنند و برای اینکه بتوانند از تمام روزهای زندگی خود لذت ببرند، می توانند با رفع مشکلات به کیفیت زندگی خود بیافزایند. برای مطرح کردن پرسش های خود از دکتر وحید دارابی می توانید به قسمت انتهای صفحه مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *