عوارض اعتیاد در زنان

 

اعتیاد بلای دامان گیری است که شیوع آن در اغلب جوامع رو به افزایش است. شیوع اعتیاد مثل سایر انحرافات اجتماعی در مردان بیشتر از زنان است و نود و پنج درصد معتادن مرد و پنج درصد آن را زنان تشکیل می دهند.

عوارض اعتیاد بر زنان
عوارض اعتیاد بر زنان

در بین معتادان زندانی شیوع آن در مردان بیشتر است، به همین دلیل شیوع اعتیاد در زنان کمتر به چشم می آید. هر چند عوارض اجتماعی اعتیاد در زنان می تواند مخرب تر از اعتیاد مردان باشد. همچنان که یک مرد معتاد از نظر جامعه فردی نامتعادل، فاسد و سربار جامعه شناخته می شود، این دید در مورد زنان معتاد نیز وجود دارد و شاید این دید منفی تر از آنچه در مورد مردان هست وجود داشته باشد، چرا که انحرافات اجتماعی زنان معتاد مغایرت بیشتری با مسائل دینی و فرهنگی یک جامعه دارد.

عوارض اعتیاد در زنان

عوارض اعتیاد یک مادر معتاد در خانه وخیم تر از اعتیاد پدر است چرا که مردان اغلب مسئول امور خارج خانه هستند، اما مادران هستند که بایستی به مسائل عاطفی، ارتباطی، تربیت و تغذیه فرزندان رسیدگی کنند.

زندگی این زنان اغلب آشفته، همراه با درگیری های مکرر، جدایی عاطفی و طلاق می باشد. مادر معتاد که عمده مشغولیت ذهنی او تهیه و مصرف مواد است، ارتباط عاطفی خوبی با فرزندان برقرار نمی کند، توجه به مشکلات کودکان ندارد و مسائل تربیتی و تحصیلی فرزندان برای او کم اهمیت خواهد بود. به همین دلیل است که فرزندان یک مادر معتاد که اغلب در خانواد نابسامان بزرگ می شوند، بزهکاری، اعتیاد و ترک تحصیل در آن شیوع بیشتری دارد.

زنان معتاد همچون مردان و شاید شدید تر از آن ها منزلت اجتماعی خود را از دست می دهند و چون اعتیاد نشانه یک فساد اخلاقی برای آن ها هست، خیلی زود حمایت خانواده پدری، بستگان و همسر را از دست می دهند، که این خود باعث ایجاد مشکلات شدید تری برای آن ها خواهد شد.

پیامدهای فردی اعتیاد در زنان

به جز عوارض اجتماعی و خانوادگی که ذکر شد، اعتیاد پیامدهای فردی نیز به دنبال خواهد داشت، پیامدهای فردی اعتیاد در زنان در برخی بیمارهای جسمی با مردان مشابه است.

بیماری های عروقی، تصلب شرایین حاصل از دود و التهاب عروقی یا واسکولیت که به دنبال مصرف تزریقی ایجاد می شود، عامل تحلیل و ضعف عضلانی، سکته قلبی یا مغزی می باشد.

دود حاصل از مصرف سیگار و مواد با تخریب بافت ریه با بیماری های همچون برونشیت و آسم را به دنبال خواهد داشت. اثر مواد بر کارکرد مغز، حافظه، تمرکز، توانایی برنامه ریزی و کنترل رفتاری مختل خواهد شد.

بیماری های گوارشی چون یبوست مزمن که خود عامل زخم های گوارشی و سرطان دستگاه گوارشی است، ایجاد می شود، زخم معده و اثنی عشر با مصرف سیگار و مخدرها، اختلال اشتها و کاهش وزن از سایر عوارض مصرف مواد است.

اما بیماری های جنسی در زنان معتاد بسیار شایع تر است که این موارد حاصل از ارتباطات بدون کنترل و یا خارج از خانواده اتفاق می افتد، از جمله این بیماری ها می توان به ایدز، هپاتیت، زگیل های تناسلی، عفونت های مکرر و مقاوم به درمان تخمدان و واژن و سرطان دهانه رحم اشاره کرد.

مشکلات زناشویی چون کاهش تمایلات جسمی، دیسپارونیا، آنورگاسمی در مصرف مخدر ها و رفتار های بی پروا و میل جنسی غیر قابل کنترل در مصرف شیشه دیده می شود.

پیامدهای روانی مصرف مواد بر زنان

از سایر پیامدهای فردی در زنان معتاد، پیامد های روانی مصرف مواد است. بیماری های روانپزشکی در زنان و مردان معتاد مشابه است، اما وجود محدودیت های اجتماعی و فرهنگی بیشتر برای زنان، پسرفت های اجتماعی بیشتر، احتمال طرد شدن از طرف خانواده، آسیب پذیری بیشتر در برابر مشکلات و شیوع بیشتر برخی بیماری های روانپزشکی در زنان نسبت به مردان عاملی برای گسترش بیشتر اختلال روانپزشکی چون: اضطراب، افسردگی و احتمال خودکشی در زنان معتاد می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه نمایید.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟ از آغاز تا پایان فرایند ترک از هر ماده مخدری، زمان و تجربه هر فردی متفاوت است و به عوامل متعددی مانند مدت زمان اعتیاد ، سن، بیماری‌های جسمی مرتبط، ژنتیک و... بستگی دارد. در صورتی که شخصی تصمیم به ترک یک ماده مخدر گرفته باشد، بهتر است به متخصص...

 بهترین روش ترک شیشه

 بهترین روش ترک شیشه

بهترین روش ترک شیشه کدام است؟ برای ترک اعتیاد به شیشه از درمان به کمک دارو (MAT)، درمان فردی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، گروه درمانی، خانواده درمانی و... استفاده می‌شود. در این نوشته، به بررسی هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم. روش ترک شیشه اعتیاد را...

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟ وارنیکلین و بوپروپیون (ولبوترین) دو مورد از بهترین و رایج‌ترین داروهای ترک سیگار که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده‌اند. در صورتی که به دنبال راهی برای ترک کردن سیگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *