ترک اعتیاد به الکل

ترک اعتیاد به الکل یک فرایند چالش‌برانگیز است که نیاز به تلاش، تعهد و پشتکار وکمک گرفتن از پزشک متخصص دارد. فرآیند ترک الکل می‌تواند شامل مراجعه به متخصص روانپزشک و بهداشت روان، درمانگران اعتیاد، گروه‌های حمایتی و استفاده از برنامه‌های ترک اعتیاد باشد.

ترک اعتیاد به الکل

علائم شایع ترک اعتیاد به الکل

ترک اعتیاد الکل، دارای عوارض فیزیکی و روانی است که در این بخش، تعدادی از این علائم را بیان می‌کنیم.

عوارض فیزیکی: لرزش بدن، تعریق بیش از حد، تشنج، عدم تعادل، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، درد عضلانی و سردرد.

عوارض روانی: اضطراب، افسردگی، خشم و عصبانیت، بی‌قراری، خواب ناخوشایند، مشکلات تمرکز و حافظه و… .

نکته مهم: به علت تفاوت‌های فردی، ممکن است برخی افراد علائم ترک اعتیاد به الکل را برای مدت طولانی‌تری تجربه کنند. دلیل این موضوع، می‌تواند استفاده طولانی مدت و مصرف بالای الکل یا به دلیل واکنش‌های بدن هر فرد به ترک الکل باشد. در این موارد، مراجعه به یک متخصص ترک اعتیاد می‌تواند بهترین راه حل باشد تا علائم کنترل شوند و شما بتوانید فرایند بهبودی خود را بهتر مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد زنان

ترک اعتیاد به الکل چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند سم زدایی بدن از الکل طی 7 تا 10 طول می‌کشد، اما علائم ترک در هر فرد متفاوت است. برای برخی افراد، این علائم تا چند روز ادامه پیدا می‌کنند و برای برخی دیگر ممکن است ماه‌ها طول بکشد. در طول فرایند سم زدایی، بدن تلاش می‌کند تا اثرات الکل را از بدن حذف کند و به حالت طبیعی برگرداند. در این مدت، برخی از علائم شایع ترک الکل (عوارض فیزیکی و روانی) برای فرد به وجود می‌آید. در بخش فوق، راجع به این علائم صحبت کردیم.

علائم ترک اعتیاد به الکل

بعد از ترک اعتیاد به الکل چند روز طول می‌کشد تا احساس بهتری داشته باشیم؟

بعد از ترک اعتیاد به الکل، زمان رسیدن به حال خوب وابسته به عوامل مختلفی، از جمله سطح و مدت مصرف الکل، سابقه سوء مصرف، وضعیت سلامت جسمانی و روانی و پشتیبانی و درمان مناسب است. علائم فیزیکی ترک الکل اغلب در طی چند روز اول بدترین حالت را دارند و طی چند هفته بهبود می‌یابند. در این مدت، بدن به تدریج به عدم وجود الکل عادت می‌کند و فرآیند ترمیم و بازسازی شروع می‌شود. اما مشکلات روانی و عاطفی ممکن است برای مدت طولانی‌تری پابرجا بمانند. این مشکلات می‌توانند شامل اضطراب، افسردگی، خشم، ناراحتی عاطفی، مشکلات خواب و مشکلات تمرکز و حافظه باشند.

مهم است که بدانید هر فرد به طور متفاوتی به ترک اعتیاد به الکل واکنش نشان می‌دهد و زمان بهبودی نیز ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است در طی چند هفته اول بهبود قابل توجهی را تجربه کنند، در حالی که برای دیگران ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا به حالت بهتری برسند. در واقع وجود یک منحنی تقریبی کلی برای شاخص‌های اعتیاد و بهبودی وجود دارد. این منحنی شامل چند نقطه عطف مهم است که در طول فرایند بهبودی از اعتیاد مشاهده می‌شوند. این نقاط عطف می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید که در کدام مرحله از فرایند بهبودی خود قرار دارید و بهتر بتوانید آن را مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مرکز ترک اعتیاد

نقاط عطف در فرایند ترک الکل به اعتیاد و بهبودی شامل تصمیم گیری برای ترک الکل، آغاز فرایند ترک الکل و بهبود الگوهای فکری است. پس از آن، افراد به سمت امیدواری پیش می‌روند و عزت نفس خود را بازیابی می‌کنند. همچنین، آن‌ها تلاش می‌کنند تا حلقه‌های جدیدی از دوستی پایدار را ایجاد کنند و روابط خود را احیا و بازسازی کنند. در فرایند ترک اعتیاد الکل و بهبودی، منحنی مذکور همواره روبه بالا نیست و می‌توان روند سینوسی دارد. در طول تمام مراحل، قبل از اینکه احساس بهتری پیدا کنید، ممکن است لحظات بدی را تجربه کنید. این روند سینوسی نشانگر چالش‌ها، عوارض سم‌زدایی و تغییرات روحی و عاطفی هستند. با ادامه فرایند و بهبود، منحنی معکوس می‌شود و افراد به مرور زمان شرایط بهتری را تجربه می‌کنند.

بعد از ترک اعتیاد به الکل

درمان ترک اعتیاد به الکل

درمان ترک اعتیاد به الکل شامل این مراحل است:

  • تشخیص و ارزیابی: در این مرحله، متخصص روانپزشک و درمانگران اعتیاد، سطح اعتیاد و مشکلات مرتبط را تشخیص می‌دهند و یک برنامه درمانی مناسب را تدوین می‌کنند.
  • نظارت: وضعیت برخی از افراد به گونه‌ای است که برای ترک اعتیاد الکل نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مراکز ترک اعتیاد دارند. در این مرحله، تجویز داروها و تحت نظارت پزشک بودن بسیار کمک کننده است.
  • پشتیبانی روانشناختی: بودن در بین افرادی که به مصرف الکل، اعتیاد داشتند و در حال طی کردن روند بهبودی هستند، می‌تواند به شما در فرایند ترک اعتیاد کمک کند. درمانگران اعتیاد نیز از روش‌های مختلفی مانند مشاوره روانشناختی، روش‌های شناختی-رفتاری و… استفاده کنند.
  • تغییر رفتار: در این مرحله، شما با همکاری درمانگر خود، راه‌های جدیدی را برای مقابله با فشارها و مشکلات بدون استفاده از الکل یاد خواهید گرفت و سعی خواهید کرد عادات سالم را در زندگی خود جایگزین کنید.
  • ثابت قدم ماندن: بعد از ترک الکل، ثابت قدم ماندن و حفظ این وضعیت مهم است. در این مرحله می‌توانید از گروه‌های حمایتی و برنامه‌های پشتیبانی استفاده کنید تا به شما کمک کنند تا در مسیر درست حرکت کنید.

بیشتر بخوانید: ترک سیگار

نتیجه‌گیری

ترک اعتیاد به الکل، یک شبه اتفاق نمی‌افتد و نیاز به صبر، اراده و پشتکار دارد. همچنین، بهتر است از همراهی و کمک متخصص روانپزشک در این مسیر استفاده کنید. چون این افراد با توجه به تخصصی که در زمینه ترک اعتیاد دارند، می‌‌توانند برنامه‌های درمانی مناسبی را برای شما در نظر بگیرند و در این مسیر کمک زیادی به شما کنند.

سوالات متداول

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟ از آغاز تا پایان فرایند ترک از هر ماده مخدری، زمان و تجربه هر فردی متفاوت است و به عوامل متعددی مانند مدت زمان اعتیاد ، سن، بیماری‌های جسمی مرتبط، ژنتیک و... بستگی دارد. در صورتی که شخصی تصمیم به ترک یک ماده مخدر گرفته باشد، بهتر است به متخصص...

 بهترین روش ترک شیشه

 بهترین روش ترک شیشه

بهترین روش ترک شیشه کدام است؟ برای ترک اعتیاد به شیشه از درمان به کمک دارو (MAT)، درمان فردی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، گروه درمانی، خانواده درمانی و... استفاده می‌شود. در این نوشته، به بررسی هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم. روش ترک شیشه اعتیاد را...

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟ وارنیکلین و بوپروپیون (ولبوترین) دو مورد از بهترین و رایج‌ترین داروهای ترک سیگار که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده‌اند. در صورتی که به دنبال راهی برای ترک کردن سیگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *