دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » تحریک الکتریکی مغز با tDCS

تحریک الکتریکی مغز با tDCS

تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) یک تکنیک مدولاسیون مغز غیر تهاجمی است که از جریان های الکتریکی ثابت برای تحریک یا مهار نواحی خاص مغز استفاده می کند. یک جریان مستقیم با شدت کم از دو الکترود آند و کاتد که در موقعیت‌های خاصی روی پوست سر قرار می‌گیرند و فعالیت عصبی را تعدیل می‌کند.

در دو دهه اخیر، تحقیقات بالینی اثربخشی و ایمنی tDCS را در شرایط مختلف عصبی روانی مانند افسردگی اساسی، سکته مغزی، اختلالات حرکتی و درد نوروپاتیک نشان داده است.

tDCS روشی مقرون به صرفه، قابل حمل، قابل تحمل، ایمن و آسان برای استفاده است . اگرچه هنوز به عنوان یک روش تحقیقاتی تجربی در نظر گرفته می شود، اما تعداد رو به رشدی از مطالعات tDCS در سراسر جهان نشان می دهد که این روش ممکن است در آینده نزدیک به یک گزینه درمانی استاندارد برای شرایط مختلف عصبی-روانی تبدیل شود.

تحریک الکتریکی مغز tDCS چیست

نوعی تحریک عصبی است که از جریان الکتریکی کم استفاده می کند. این جریان به طور خاص برای هدف قرار دادن مناطق مختلف مغز استفاده می شود. بسته به ناحیه ای از مغز که مورد هدف قرار می گیرد، tDCS می تواند نتایج متفاوتی ایجاد کند. جریان استفاده شده یک جریان مستقیم با شدت کم است که پتانسیل عمل را ایجاد نمی کند.

تحریک الکتریکی مغز tDCS به عنوان یک تکنیک ریشه در مطالعات اثرات عصبی اعمال الکتریسیته به مغز انجام شد و کشف شد که تحریک الکتریکی خفیف می تواند با تغییر تحریک پذیری قشر مغز، عملکرد مغز را تعدیل کند. تحریک الکتریکی مغز tDCS در شرایط مختلف روانپزشکی و فیزیولوژیکی عصبی، مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی، OCD، اعتیاد و انواع درد به کار رفته است.

تعداد جلسات درمانی تحریک الکتریکی مغز

در تحریک الکتریکی مغز tDCS از یک جریان ضعیف برای تحریک نواحی هدفمند مغز استفاده می شود. شدت جریان معمولاً بین 1 تا 3 میلی آمپر است که در صورت اعمال درمان بالینی، 2 میلی آمپر رایج ترین است. جریان از یک دستگاه کوچک و قابل حمل باتری محور از طریق دو الکترود به مغز می رسد. یک آند که بار مثبت دارد و یک کاتد که بار منفی دارد. الکترودها با استفاده از سیستم 10-20 که معمولاً در مانیتورینگ الکتروانسفالوگرافی (EEG) استفاده می شود، روی سر قرار می گیرند.

یک جلسه درمان معمولا 20 دقیقه طول می کشد، اما می تواند تا 40 دقیقه طول بکشد. جلسات اغلب برای دستیابی به اثر درمانی تجمعی تکرار می شوند. هنگامی که تغییرات رفتاری هدف قرار می گیرد، جلسه به مدت چندین هفته یا حتی بیشتر در پروتکل های درمانی که هدف آن حفظ وضعیت فعلی است، روزانه تکرار می شود. جدای از یک شیب بالا و پایین رفتن کوتاه در شروع و پایان درمان، جریان در طول جلسه درمان ثابت می ماند.

کاربرد تحریک الکتریکی مغز tDCS

در کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده، تحریک الکتریکی مغز tDCS  در درمان بیماری‌های مختلف عصبی-روانی اثربخشی نشان داد که از جمله این بیماری ها شامل موارد زیر می شود:

  • افسردگی  (سطح A – قطعا موثر)
  • درد نوروپاتیک (سطح B – احتمالا موثر)
  • میگرن (سطح B – احتمالا موثر)
  • فیبرومیالژیا (سطح B – احتمالا موثر)
  • سکته مغزی (سطح B – احتمالا موثر)
  • بیماری پارکینسون (سطح B – احتمالا موثر)

و موارد دیگر…

تحریک الکتریکی مغز tDCS چگونه عمل می کند؟

مونتاژهای معمولی tDCS از دو الکترود استفاده می کنند: الکترود آند و الکترود کاتد. الکترود آند نسبت به الکترود کاتد دارای ولتاژ مثبت است. جریان از زیر الکترود آند وارد بدن می شود، در مغز جریان می یابد و در الکترود کاتد از بدن خارج می شود. با کنترل موقعیت الکترود آند و کاتد می توان جریان را در مغز هدف قرار داد. بنابراین تحویل جریان قابل اعتماد و قرار دادن الکترود قابل تکرار برای نتایج تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال قابل تکرار حیاتی است.

موقعیت الکترودها برای تعیین جریان در مناطق مختلف مغز استفاده می شود. این قرارگیری الکترودهای مختلف مونتاژ نامیده می شود. بسته به مونتاژ مورد استفاده، نواحی مختلف مغز هدف قرار می‌گیرند تا اثرات دلخواه متفاوتی را ایجاد کنند.

هنگامی که الکترودها روی سر قرار می گیرند، توسط هدگیر در جای خود ثابت می شوند. این هدگیر در تضمین یک جلسه تحریک قابل اعتماد و قابل تکرار بسیار مهم است.  این هدگیر علائم خط کشی را مستقیماً روی بند ارائه می دهد که به شما امکان می دهد سریع و دقیق از قرار گرفتن الکترودهای خود در محل صحیح اطمینان حاصل کنید.

دستگاه tDCS

دستگاه tDCS سیستم های تحریک عصبی ویژه ای هستند که از جریان الکتریکی کم ولتاژ برای بهبود کارایی شناختی و سلامتی استفاده می کنند. در تئوری، آنها به روشی شبیه به تقویت خودرو برای کمک به عملکرد در اوج خود عمل می کنند. کاربران خود را با این دستگاه مجهز می‌کنند که به الکترودهای ویژه متصل است تا جریان را اداره کند و نواحی کلیدی مغز را تحریک کند. این روش درمانی را می توانید تحت نظر بهترین روانپزشک در تهران انجام دهید.

دستگاهtdcs

مزایا تحریک الکتریکی مغز tDCS

از آنجایی که tDCS یک تکنیک تحقیقاتی است، تعیین پروتکل‌ها و دوز مناسب tDCS بر عهده کاربر است. در حالی که تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال هنوز در حال بررسی است، تحقیقات نشان می دهد که مزایای متعددی در درمان بیماران مبتلا به انواع زیادی از اختلالات عصبی و روانی دارد. ایمنی tDCS توسط ادبیات پشتیبانی می شود که دارای عوارض جانبی رایج محدود به تحریک پوستی خفیف و برگشت پذیر در هنگام استفاده از پروتکل ها و دستورالعمل های استاندارد تحریک الکتریکی مغز tDCS است.

عوارض جانبی تحریک الکتریکی مغز tDCS

اثرات جانبی تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال هنوز در حال بررسی است، اما مشخص شده است که جزئی و محدود به محل الکترود است. عوارض جانبی شامل قرمزی و خارش پوست است. علاوه بر این، سردردهای جزئی، حالت تهوع و سرگیجه گزارش شده است. عوارض جانبی اخیر نشان داده شده است که در طول تحریک دارونما tDCS نیز رخ می دهد. در صورت تجویز نادرست، الکترودهای tDCS می توانند باعث سوختگی خفیف شوند. الکترودهای هیدروژل برای تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال توصیه نمی شود

سوالات متداول در مورد tDCS

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *