انواع فوبیا

هر انسانی در موقعیت های مختلف واکنش های را از خود نشان می دهد که یکی از این واکنش ها ترس می باشد. در حقیقت ترس یک واکنش طبیعی است که برای انسان جنبه محافظتی دارد. اما در صورتی که فردی بیش از حد این واکنش را از خود نشان دهد به عنوان یک اختلال روانی به شمار می آید که بیمارگونه و غیر منطقی است. به طور معمول افرادی که انواع فوبیا یا ترس، همچنین اضطراب و استرس دارند به خودی خود می دانند که با واکنش های غیرطبیعی و غیر منطقی مواجه اند، اما توان غلبه بر آن را ندارند. متاسفانه ابتلا به این اختلال موجب می شود تا فرد توان کارکردهای فردی و اجتماعی خود را از دست بدهد.

فوبیا شیوع بالایی دارد و این آسیب و اختلال روانی در میان زنان بسیار شایع بوده ولی در مردان به عنوان دومین اختلال رایج به شمار می آید. حال با توجه به این شیوع بالا آشنایی و آگاهی از اختلال روانی بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا ما در این نوشتار سعی داریم تا اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

علت فوبیا

علل متفاوتی می تواند منجر به بروز انواع فوبیا در افراد شود اما عوامل ژنتیکی و محیطی از علل های بارز این نوع از اختلال به شمار می آید. گاهی اوقات اتفاقات و تجربات تلخ می تواند منجر به بروز فوبیا در افراد شود. همچنین داشتن سوابق درمان پزشکی سخت از دلایل ابتلا به انواع فوبیا و ترس بیش از حد می باشد.

لازم به ذکر است، اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی و ابتلا به درمان افسردگی می تواند از علل های ابتلا به ترس و فوبیا باشند.

انواع فوبیاهای خاص

فوبیا یا ترس دارای انواع مختلفی می باشد، که گاهی ممکن است فرد مبتلا به چند نوع فوبیا باشد. اما فوبیا به چند دسته تقسیم بندی می شود:

فوبیای حیوانات

عامل اصلی این نوع از انواع فوبیا حیوانات می باشند. افرادی که مبتلا به این نوع از فوبیا هستند حتی با مواجهه با تصویر یا تصور آن حیوان از ترس دچار واکنش های اضطرابی می شوند. از میان حیوانات نه تا از شایعترین نوع فوبیا حیوانات شامل: فوبیای عنکبوت، فوبیای مار، زنبور، پرنده، موش، ماهی، سگ، سوسک و گربه می باشند.

فوبیای محیط های طبیعی

برخی از افراد از مواجهه با پدیده های طبیعی ترس دارند. پدیده های همچون فضاهای باز، فضاهای بسته و تاریک، شلوغی ها، ارتفاع، آب، رعد و برق، سیل، طوفان و …

فوبیای خون یا جراحت ها

نوع دیگری از انواع فوبیا که درصد شیوع این نوع از فوبیا و ترس بسیار بالا می باشد و افرادی که با این نوع فوبیا مواجهه هستند با دیدن جراحات و خون دچار واکنش های اضطراب و ترس شدید می شوند. گاهی اوقات ممکن است افراد آنقدر از خون و جراحت ترس داشته باشند که سعی می کنند تا از قرار گرفتن در امکان تزریق، عمل های جراحی دوری کنند.

فوبیا چیست و انواع فوبیا را بشناسید
فوبیا چیست و انواع فوبیا را بشناسید

فوبیای اعمال و فرایندها

این نوع از انواع فوبیا بدین صورت است که فرد در زمان مواجهه با اعمال و فرآیندی های خاصی دچار ترس و اضطراب می شود که این گونه ترس ها عبارت است از: رانندگی، پرواز، بودن در امکان بسته همانند آسانسور و … می باشد.

فوبیای اجتماعی

نوعی دیگر از انواع فوبیا، فوبیای اجتماعی است که به طور معمول این افراد از حضور در مکان های اجتماعی شلوغ و صحبت در جمع بسیار می ترسند.

انواع فوبیا های فرعی

این نوع از انواع فوبیا ها به صورت رسمی جز بیماری های روانی نمی باشند اما نیازمند توجه خواهد بود که در این میان چند نوع هستند که درصد فوبیا آن ها بیشتر بوده و معروف تر می باشند که عبارت است از: مرگ، تنها بودن، تاریکی و … می باشد.

سایر فوبیا ها

برخی دیگر از افراد هستند که از اشیا همچون: دلقک و یا داشتن احساساتی همچون: تهوع، خفگی و … ترس بسیار شدیدی دارند.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به فوبیا هستند؟

عوامل متعددی می تواند زمینه ساز ابتلا به فوبیا شود. سن، وضعیت اقتصادی و جنسیت از این گونه عوامل هستند. همچنین سابقه ی ابتلا به اختلالات اضطراب خانوادگی از دیگر عوامل در معرض قرار گرفتن به فوبیا می باشد.

علائم فیزیکی ابتلا به فوبیا کدامند؟

افرادی که به انواع فوبیا های بسیار شدید مبتلا هستند، با علائم فیزیکی مواجهه هستند که عبارت است از:

تپش قلب، خشکی دهان، تعریق شدید، سرگیجه و سیاهی چشم ها، لکنت گرفتن یا به نوعی بریده بریده صحبت کردن، مشکلات گوارشی، لرزش اندام ها، احساس خفگی، افزایش فشار خون و … می باشد.

روش های درمانی انواع فوبیا

انواع فوبیا جز دسته ای از اختلالات اضطرابی می باشد که می تواند منجر به بروز مشکلات عمده ای در افراد شود و تا حدود زیادی موجب اختلال در فعالیت های فرد گردد.

روش های درمانی با توجه به برخی عوامل متفاوت می باشد. روش های همچون دارو درمانی، شناخته درمانی، روان درمانی، حساسیت زدایی منظم، ریلکسیشن یا دیگر روش ها که در درمان فوبیا نقش بسزایی دارند. با مشورت و مشاوره با یک روانپزشک می توانید مشکلات خود را درمان و توصیه های لازم را دریافت نمایید.

کلام آخر

انواع فوبیا یک اختلال روانی است که اکثریت افرادی که با آن مواجهه هستند از آن آگاهند زیرا این اختلال بر روی عملکرد و کارکرد فعالیت های آن تاثیر منفی می گذارد. جالب است بدانید اگر به این نوع از اختلال روانی مبتلا هستید به هیچ عنوان ناراحت و نگران نباشید زیرا با مشورت با بهترین روانپزشک می توان به درمان مشکل خود پرداخت و از آن رهایی یافت.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *