دکتر وحید دارابی » مشاوره درمانی » درمان سریع افسردگی

درمان سریع افسردگی

شرایط بد این روزها سبب شده تا اغلب افراد خانه نشین شوند و روابط اجتماعی محدودی داشته باشیم. ترک کار و از دست دادن روابط با دوستان، همچنین مشکلات مالی احتمالی پیش آمده و از دست دادن هموطنان باعث شده است که تعداد زیادی از افراد خلق آن ها به سمت افسردگی برود. در این مقاله به بررسی راه های درمان افسردگی می پردازیم.

برای آنکه بتوانیم این خلق افسرده را کنترل کنیم. راه های متفاوتی وجود دارد ولی با توجه به شرایط که در خانه هستیم، قادر به انجام برخی از روش های درمان و کنترل نخواهیم بود. به طور مثال: مشاوره با یک روانپزشک و انجام فعالیت های ورزشی در محیط آزاد را نمی توان انجام داد.

اما جالب است بدانید چندین روش برای کنترل و درمان افسردگی در منزل وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم

.بیشتر بخوانید=> افسردگی در دوران کرونا

یکی از روش های کنترل و درمان افسردگی نوشتن افکار خود است. به طور معمول یک فرد افسرده خود، محیط و آینده را در بدترین شرایط ممکن و بدبینانه ترین حالت می بیند. به همین منظور لازم است که افکار خود را بنویسید و پاسخ به آن افکار را با فردی که از لحاظ روحی در شرایط بهتر و مناسب تری است در مقابل آن ها بنویسید.

حتی می تواند زمانی که افکار خود را بر روی کاغذ پیاده می کند به این سوالات بیاندیشد و پاسخ آن ها را به صورت منطقی بدهد. که این گونه سوالات بدین صورت است که آیا تمامی شرایط را بررسی کرده ام؟، آیا راهی دیگری وجود ندارد؟، آیا تمامی افکار من درست است؟، پاسخ به این سوالات تا حدودی می تواند خلق فرد را بهتر نمایید.

یکی دیگر از راهکارهایی کنترل افسردگی در منزل، انجام کارها یا فعالیت های مورد علاقه همچون موسیقی و هنر می باشد. انجام این گونه فعالیت ها کمک می نمایید تا افکار فرد پراکنده شود و کمتر به افکار منفی خود متمرکز شود و فکر کند.

ساده ترین روش ها برای مقابله با افسردگی
ساده ترین روش ها برای مقابله با افسردگی

7 راه حل مفید برای کمک به افراد افسرده

علائم و نشانه های ابتلا به افسردگی

یک فرد افسرده علاوه بر اینکه یک خلق غمگین دارد، بی انرژی بوده و دچار خستگی طولانی می باشد. همچنین مشکلات خواب به صورت کم خوابی یا پر خوابی، عدم تمرکز در بعضی موارد آشفته و بی قرار هستند و ناامیدی در خیلی از این افراد دیده می شود.

 

مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که افسردگی علاوه این که می تواند باعث بی خوابی شود می تواند عامل بروز بسیاری از بیماری های جسمی هم باشد.
 

 درمان افسردگی

درمان افسردگی با رفتار درمانی

رفتار درمانی بر رابطه بین رفتار و خلق تمرکز دارد تا مشکلات و علائم فعلی را هدف قرار دهد و بر تغییر الگوهای رفتاری که منجر به مشکلاتی در عملکرد می شود تمرکز کند.

افراد مبتلا به افسردگی اغلب  به این دلیل که خود را ناتوان یا به عنوان باری برای دیگران می دانند، از روابط و فعالیت های معمول خود رها می شوند.  این ادراک از خود و متعاقب آن کناره گیری رفتاری می تواند بر خلق و خوی آنها تأثیر منفی بگذارد. رفتار درمانی می تواند با وادار کردن فرد به تغییر الگوهای فعلی و شرکت فعالانه در فعالیت های لذت بخش، علیرغم خلق و خوی افسرده فعلی، به درک منفی از توانایی برای درگیر شدن در فعالیت های روزمره کمک کند.

درمان افسردگی با رفتار درمانی

این درمان افسردگی معمولاً با ارائه یک مرور کلی از نظریه رفتاری افسردگی توسط درمانگر شروع می شود. که  در آن بهترین روانپزشک توضیح می دهد که چگونه درگیر شدن فعالانه در فعالیت های خوشایند و کاهش اجتناب در موقعیت های دشوار می تواند خلق و خوی فرد را در طول زمان بهبود بخشد. درمانگر و بیمار برای تعریف موفقیت و اهداف درمان با یکدیگر همکاری می کنند.

درمان افسردگی با درمان شناختی

شناخت درمانی در حقیقت اصلاح ارزیابی‌های بدبینانه و الگوهای تفکر غیرمفید با هدف برهم زدن این الگوها و کاهش تداخل آنها با زندگی روزمره است.

افراد مبتلا به افسردگی اغلب به دنبال شواهدی می گردند که تصورات منفی آنها را از خودشان تأیید کند. شناخت درمانی به دنبال شناسایی و تغییر طرحواره های منفی است که تأثیر نامناسبی بر احساس و رفتار فرد در یک موقعیت دارند.

این درمان افسردگی معمولاً با ارائه مدل شناختی افسردگی توسط درمانگر آغاز می شود. این درمان افسردگی شامل توصیف این است که چگونه الگوهای تفکر اولیه می توانند نحوه نگرش و تفسیر ما از زمان حال را شکل دهند. هنگامی که این الگوها منفی و بدون تردید باشند، می توانند منجر به ایجاد علائم افسردگی شوند. یک درمانگر شناختی با بیمار کار می کند تا طرحواره ها و الگوهای فکری غیرمفیدی را که تجربه او از افسردگی را هدایت می کند، شناسایی کند.

بیشتر بخوانید=> افسردگی در دوران بارداری

درمان افسردگی با درمان شناختی رفتاری(CBT)

درمان شناختی-رفتاری مشکلات و علائم کنونی را هدف قرار می دهد و بر شناخت رابطه بین رفتارها، افکار و احساسات و تغییر الگوها تمرکز می کند که لذت را کاهش می دهد و در توانایی فرد برای بهترین عملکرد خود اختلال ایجاد می کند

CBT می تواند به افراد بیاموزد که چگونه بین افکار و احساسات خود تمایز قائل شوند و احساسات خود را با زیر سوال بردن مفروضات و باورهای خود تنظیم کنند.

درمان-افسردگی-با-درمان-شناختی-رفتاریCBT

این درمان افسردگی با آموزش درمانگر به بیمار در مورد نحوه تعامل افکار، احساسات و رفتارها با یکدیگر برای تأثیرگذاری بر خلق و خو و رفاه آغاز می شود. همچنین درمانگران به بیماران یاد می دهند که چگونه از تکنیک های مختلفی برای کاهش علائم و درمان افسردگی استفاده کنند.

درمان افسردگی با روان درمانی بین فردی (IPT)

روان درمانی بین فردی بر بهبود روابط و شرایط مشکل ساز متمرکز است که بیشترین ارتباط را با دوره افسردگی فعلی دارد.

IPT افسردگی را شامل سه مؤلفه می داند:

  • علائم افسردگی: علائم به صورت زیربنای بیولوژیکی مانند عملکرد خواب و بیداری، الگوهای خوردن و روانشناختی مانند  غم و اندوه، احساس گناه وجود دارد.
  • عملکرد اجتماعی: نحوه تعامل فرد با افراد مهم و واکنش به موقعیت های اجتماعی است که مشکلات در تعاملات اجتماعی می تواند منجر به علائم افسردگی شود.
  • مشکلات شخصیتی:  ویژگی‌های فردی که ممکن است در موقعیت‌هایی مانند مشکل در ابراز خشم، عزت نفس و ارتباط ثابت باشد. این ویژگی‌ها می‌توانند در واکنش فرد به یک موقعیت اجتماعی نقش داشته باشند که به نوبه خود می‌تواند آسیب‌پذیری را در برابر علائم افسردگی افزایش دهد.

این درمان افسردگی با یک ارزیابی جامع از عملکرد اجتماعی و عاطفی فرد همراه با آموزش به بیمار در مورد مدل زیستی-روانی اجتماعی افسردگی، آغاز می شود. 

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT)

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، استراتژی های شناخت درمانی را با مدیتیشن ذهن آگاهی ترکیب می کند تا افکار غیر مفید را اصلاح کند و دیدی مهربان تر و دوست داشتنی تر به خود ایجاد کند.

در درمان افسردگی با آموزش ذهن آگاهی به افراد می آموزد که چگونه به افکار خود توجه کنند و با وجود راه های اجتناب ناپذیری که ذهنشان سرگردان خواهد شد، دوباره متمرکز شوند. از طریق تمرین، افراد می توانند توانایی تغییر افکار، نگه داشتن خود را در لحظه حال، و گرفتار نشدن در افکار منفی ایجاد کنند.

بیشتربخوانید=> افسردگی در مردان

درمان دارویی افسردگی

دارو اغلب برای درمان افسردگی در بزرگسالان تجویز می شود. از آنجایی که هر بیمار در پاسخ و توانایی او برای تحمل یک دارو و دوز خاص متفاوت است، داروها باید متناسب با فرد باشد.

داروهای ضد افسردگی نسل دوم شامل SSRI، SNRI و NDRI هستند. این داروها انتقال دهنده های عصبی سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین را تنظیم می کنند که در عملکردهای مغز مربوط به خلق و خو و رفتار نقش دارند.

SSRI ها به تنظیم میزان سروتونین فعال در سیناپس های بین نورون ها کمک می کنند. SNRI به سطح سروتونین و نوراپی نفرین می پردازد. NDRI ها به تنظیم سطح نوراپی نفرین و دوپامین کمک می کنند.

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی نسل دوم مانند سردرد، حالت تهوع، خواب آلودگی عموماً خفیف تا متوسط هستند.

درمان افسردگی در خانه

  • هدف گذاری کنید.
  • وارد یک روال عادی شوید.
  • ورزش کنید.
  • رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید.
  • خواب کافی داشته باشید.

کلام آخر

در نهایت بگوییم در صورتی که هیچ کدام از این راهکارها نتوانست به فرد کمک نمایید و حال او را بهبود بخشد، مشاوره با بهترین روانپزشک و گرفتن درمان های دارویی در بهبود وضعیت فرد بسیار کمک کننده خواهد بود.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

انواع افسردگی و علائم آن ها

انواع افسردگی و علائم آن ها

انواع افسردگی این روزها رایج است و معمولاً افراد برای تسکین درد ناشی از این آسیب شناسی به داروها متوسل می شوند. پروزاک (فلوکستین)، که داروی شادی نیز نامیده می شود ، معمولاً در جوامع توسعه یافته مصرف می شود. با این حال، حقیقت این است که به سختی...

نقشه مغزی یا qEEG چیست

نقشه مغزی یا qEEG چیست

نقشه مغزی یا QEEG (الکتروانسفالوگرافی) یکی از تست‌های بسیار مهم جهت اندازه‌گیری الگوهای الکتریکی در سطح سر و انعکاس فعالیت قشر مغز است. (در این فرایند امواج با استفاده از از روش‌های ریاضی، به مقادیر کمی "جهت بررسی عملکرد صحیح مغز و مقایسه"  تبدیل خواهند شد.) این...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *