دکتر وحید دارابی » مشاوره و درمان اعتیاد » 5 مورد از عوارض مصرف شیشه را بشناسید

5 مورد از عوارض مصرف شیشه را بشناسید

عوارض مصرف شیشه شامل اسکیزوفرنی و توهم کرم‌ زدگی، عفونت‌های دهانی، لاغری بیش از حد، بیماری‌ها و زخم‌های پوستی و اثرات منفی بر روابط زناشویی است. در ادامه، راجع به هر یک از این عوارض توضیحات بیشتری را بیان می‌کنیم.

عوارض مصرف شیشه

عوارض مصرف شیشه چیست؟

مصرف شیشه عوارض متعددی دارد که در این نوشته، تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

1. اسکیزوفرنی و توهم کرم‌ زدگی

اعتیاد به مخدر آیس (مت آمفتامین) می‌تواند منجر به بروز عوارض روانی شبیه به اسکیزوفرنی شود. این عوارض شامل توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی و پرخاشگری غیرعادی می‌شود. احساس کرم‌زدگی نیز یکی از توهمات رایج در میان افراد معتاد به مصرف شیشه و انواع مت آمفتامین است. این توهمات ممکن است باعث تغییرات شدید در رفتار فرد شده و  زندگی روزمره و روابط اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

بروز توهمات مربوط به کرم‌هایی که تمام بدن را فرا گرفته و در حال خوردن فرد هستند، به علت تاثیر محرک مخدر شیشه بر مغز است. این توهمات می‌توانند بسیار واقعی به نظر برسند و برای فرد تجربه ترسناکی به همراه داشته باشند. فرد ممکن است به دنبال رهایی از این احساس آزاردهنده، به خودش آسیب وارد کند. این ضربه به خود ممکن است به شکل خودکشی یا مصرف مخدرهای بیشتر، یا ایجاد آسیب جسمی شدید صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد به الکل

2. عفونت‌های دهانی

عفونت‌های دهانی، پوسیدگی دندان و مشکلات پوستی می‌توانند عوارض جانبی مصرف مت آمفتامین و سایر مواد مخدر باشند.

عوارض مصرف شیشه چیست؟

3. لاغری بیش از حد

مصرف کنندگان شیشه در طول روز اغلب اشتهایی ندارند و به علت تحریک سیستم عصبی مرکزی، از مواد غذایی کمتر استفاده می‌کنند. به دلیل این موضوع، برخی از تولیدکنندگان قرص‌های لاغری غیرقانونی از این وضعیت به عنوان بهانه استفاده می‌کنند تا محصولات خود را تبلیغ کنند. این قرص‌ها بیشتر حاوی مواد مخدر مانند شیشه هستند. با دیدن نتایج سریع و عدم آگاهی از محتویات و عوارض این قرص‌ها، افراد به طور ناخواسته به مصرف مخدر شیشه دچار اعتیاد می‌شوند.

مصرف مداوم شیشه می‌تواند باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی، کاهش اشتها و در نتیجه ضعف سیستم ایمنی بدن شود. این موضوع می‌تواند منجر به آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن شود و فرد را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر کند. بنابراین، استفاده بیش از حد از شیشه و اعتیاد به آن می‌تواند باعث کاهش وزن، کمبود ویتامین و مواد معدنی و ضعف سیستم ایمنی بدن شود که به نوبه خود منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترک متادون

4. بیماری‌ها و زخم‌های پوستی

مصرف مخدر شیشه (مت آمفتامین) در واقع می‌تواند تاثیرات جدی بر روی پوست شما داشته باشد.

1. کم آبی: مصرف مخدر شیشه می‌تواند منجر به کاهش آب در بدن شما شود. کم آبی می‌تواند باعث خشکی و کاهش رطوبت پوست شده و ظاهر آن را تغییر دهد.  همچنین، ممکن است پوست خشک و خسته به نظر برسد و خطوط ریز و چروک‌ها بیشتر دیده شوند.

2. لاغری: مصرف مخدر شیشه می‌تواند باعث کاهش اشتها و سرعت بالای سوخت و ساز بدن شود. این موضوع می‌تواند منجر به لاغری و کاهش وزن شما شود. این تغییرات در وزن می‌توانند بر روی چهره اثر بگذارند و آن را تغییر دهند.

3. راش‌های و زخم‌های پوستی: مصرف مخدر شیشه می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت پوست آسیب برساند. مواد شیمیایی موجود در شیشه می‌توانند باعث ایجاد راش‌های پوستی و حساسیت‌ شوند.

عفونت دهانی از عوارض مصرف شیشه

5. تاثیر اعتیاد به شیشه بر روابط زناشویی

اعتیاد به شیشه و مواد مخدر اثرات منفی بر روابط زناشویی دارد.

1. کاهش علاقه جنسی: مصرف شیشه و مواد مخدر می‌تواند باعث کاهش علاقه جنسی و کاهش عملکرد جنسی شود. این اتفاق، می‌تواند به دلیل تاثیر مستقیم این مواد بر عملکرد جنسی، افزایش خستگی و کاهش انرژی و همچنین تاثیر آن‌ها بر سیستم عصبی مرکزی و هورمون‌های جنسی باشد.

2. عدم توانایی در برقراری ارتباط عاطفی: اعتیاد به شیشه و مواد مخدر می‌تواند باعث از بین رفتن ارتباط عاطفی و منزوی شدن فرد شود.

3. مشکلات رفتاری و خشونت: مصرف مواد مخدر مانند شیشه ممکن است باعث افزایش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه در فرد معتاد شود. این مشکلات رفتاری می‌توانند به خانواده و روابط زناشویی ضربه بزنند و منجر به تنش در خانواده شوند.

4. عدم اعتماد و ترس از خیانت: اعتیاد به شیشه ممکن است باعث کاهش اعتماد در روابط زناشویی شود. فرد معتاد به دلیل رفتارها و تصمیمات نامتعارفی که ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر بگیرد، می‌تواند ترس از خیانت یا از دست دادن شریک زندگی را تجربه کند. همچنین، ممکن است خود فرد دارای اعتیاد به شیشه در حالت توهم خیانت کند یا دچار بی‌میلی جنسی شود.

5. مشکلات مالی و فروپاشی خانوادگی: اعتیاد به شیشه و مواد مخدر می‌تواند باعث مشکلات مالی شود و در نتیجه به فروپاشی خانواده منجر شود.

بیشتر بخوانید: داروهای ترک اعتیاد

زخم های پوستی از عوارض مصرف شیشه

نتیجه گیری

مصرف شیشه و مواد مخدر دارای عوارض جدی است که می‌تواند اثرات منفی و گسترده‌ای روی جسم، روحیات و روابط افراد داشته باشد. این عوارض شامل مشکلات جسمانی مانند عفونت‌های دهانی و پوستی، پوسیدگی دندان، مشکلات قلبی و عروقی، اختلالات روانی و روانشناختی، کاهش عملکرد جنسی، افزایش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه، از بین رفتن اعتماد و خیانت، مشکلات مالی و فروپاشی خانوادگی می‌شوند.

سوالات متداول

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
بهترین زمان ترک سیگار چه موقع است؟

بهترین زمان ترک سیگار چه موقع است؟

بهترین زمان ترک سیگار چه موقع است؟ ترک کردن سیگار، تصمیم مهم است که می‌تواند سلامت و کیفیت زندگی شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. در حالی که هیچ پاسخ یکسانی برای بهترین زمان برای ترک وجود ندارد؛ چند عامل و فاکتور مهم وجود دارد که بهتر است در زمان ترک آن در نظر گرفته...

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟

ترک شیشه چقدر طول می‌کشد؟ از آغاز تا پایان فرایند ترک از هر ماده مخدری، زمان و تجربه هر فردی متفاوت است و به عوامل متعددی مانند مدت زمان اعتیاد ، سن، بیماری‌های جسمی مرتبط، ژنتیک و... بستگی دارد. در صورتی که شخصی تصمیم به ترک یک ماده مخدر گرفته باشد، بهتر است به متخصص...

 بهترین روش ترک شیشه

 بهترین روش ترک شیشه

بهترین روش ترک شیشه کدام است؟ برای ترک اعتیاد به شیشه از درمان به کمک دارو (MAT)، درمان فردی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، گروه درمانی، خانواده درمانی و... استفاده می‌شود. در این نوشته، به بررسی هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم. روش ترک شیشه اعتیاد را...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *