دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » لیست بهترین داروهای ترک اعتیاد

لیست بهترین داروهای ترک اعتیاد

داروهای ترک اعتیاد به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه، در خصوص هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم. متخصصان ترک اعتیاد، داروها را بر اساس ویژگی‌های فردی مصرف کننده مانند میزان مصرف، سن، جنسیت، مدت مصرف و سابقه بیماری تجویز می‌کنند. این کار به دلیل این است که برخی داروها نیز می‌توانند اعتیاد‌آور باشند. بنابراین، مصرف خودسرانه و بدون راهنمایی پزشک از داروهای ترک اعتیاد توصیه نمی‌شود.

برخی از افراد بدون مشورت با پزشک، به طریقه‌ ناصحیح و دوز اشتباه ازاین داروها استفاده می‌کنند و بعد از مدتی متوجه می‌شوند که به خود دارو اعتیاد پیدا کرده‌اند. بنابراین، در مصرف داروی ترک اعتیاد باید بسیار احتیاط کرد و حتما با پزشک مشورت نمود. پزشک متخصص بر اساس وضعیت شما و نیازهای خاصتان، داروهای مناسب را تجویز می‌کند.

داروهای ترک اعتیاد

بوپرونورفین

بوپرونورفین یک داروی ترک اعتیاد است که در کاهش ترک مواد سنگین مانند هروئین و کوکائین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو یک مسکن قوی برای دردهای شدید است. با این حال، مصرف بوپرونورفین می‌تواند عوارض جانبی متنوعی داشته باشد. بین عوارض جانبی، می‌توان به تهوع، استفراغ، یبوست، آبریزش بینی، سردرد، درد معده، کمردرد، مشکلات تنفسی، احساس گرما و تعریق، ضعف و خستگی، مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

همچنین، بوپرونورفین با برخی داروها تداخل دارد. به عنوان مثال، تزریق قرص بوپرونورفین به داخل رگ بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ شود. همچنین بوپرونورفین با داروهای بیهوش کننده، تیوپنتال، ریفامپین، فنیتوئین، دیگوکسین و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیدار تداخل دارد. بنابراین، قبل از استفاده از بوپرونورفین یا هر داروی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل‌ها و هشدارهای مربوط به استفاده صحیح از این دارو را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان اختلالات خواب

متادون

از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود. متادون یک داروی صنعتی و شبه افیونی است و به به عنوان جایگزین مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به خوبی از علائم ترک اعتیاد جلوگیری می‌کند. همچنین، متادون در درمان دردهای مزمن نیز کاربرد دارد. باید توجه داشت که متادون به تنهایی باعث ترک اعتیاد نمی‌شود و فقط یک بخش از روند درمان است. مصرف خودسرانه متادون می‌تواند خطر اعتیاد به این دارو را افزایش دهد.

اگر فرد مبتلا به بیماری آسم، مشکلات تنفسی شدید یا انسداد روده باشد، نمی‌تواند از متادون استفاده کند. باید به یاد داشت که مصرف متادون به خصوص در ابتدای مصرف و پس از تغییر دوز با عوارض جانبی همراه است. بعضی از این عوارض شامل کاهش و سنگینی تنفس، سردرد و سرگیجه، تپش قلب، درد قفسه سینه، دردهای شکمی و اختلالات فشار خون می‌شوند.

متادون با برخی داروها مانند داروهای افسردگی، پارکینسون، میگرن و عفونت‌های شدید، تداخل دارویی دارد. به عنوان مثال، متادون با کلونازپام تداخل دارویی دارد. همچنین، باید در مورد عوارض قرص متادون برای مردان هم مراقب بود، زیرا ممکن است تاثیر منفی بر روی قوای جنسی آنان داشته باشد، از کاهش تعداد اسپرم نرمال تا کاهش تحرک اسپرم و حتی تغییر در مورفولوژی اسپرم از عوارض این دارو است.

لیست بهترین داروهای ترک اعتیاد

نالوکسان

نالوکسان یک داروی ترک اعتیاد است که برای درمان اعتیاد بسیار موثر است. این دارو به طور مستقیم به گیرنده‌های عصبی مغز متصل می‌شود و سیستم عصبی را از مواد مخدر پاک می‌کند. فرایند ترک اعتیاد با استفاده از نالوکسان بسیار سریع است و همچنین از ورود مواد مخدر جدید به بدن جلوگیری می‌کند. در صورت مصرف دوباره مواد مخدر، فرد دچار تهوع و استفراغ می‌شود.

نالوکسان ممکن است عوارض جانبی نظیر تهوع، استفراغ، اختلال حافظه و تمرکز، بی‌اشتهایی و تغییرات فشار خون را ایجاد کند. استفاده از نالوکسان همچنین در تشخیص و درمان مسمومیت و کما ناشی از مواد مخدر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مدیریت اختلال دو قطبی

نالتروکسان

نالتروکسان، برای مداوا و درمان اعتیاد به الکل و مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از دسته آنتاگونیست‌های مورفینی است و با مهار گیرنده‌های اوپیوئیدی، تمایل به مصرف مواد مخدر در فرد را کاهش می‌دهد و از داشتن تجربه و احساس خوب مصرف مواد جلوگیری می‌کند. مصرف نالتروکسان ممکن است به عوارض جانبی منجر شود که شامل سردرد، تهوع و استفراغ، درد در ناحیه شکم، اضطراب و بی‌قراری، عصبانیت، اختلال در خواب، درد مفاصل و عضلات، خستگی غیرمعمول، کاهش اشتها، عفونت دستگاه تنفسی، خشکی دهان و حساسیت در محل تزریق (خارش، درد، التهاب) است. اگر شما یا هر شخصی قصد استفاده از نالتروکسان را دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در مورد فواید، عوارض جانبی و مسائل مربوط به استفاده صحیح این دارو آگاه شوید.

شربت تریاک

شربت تریاک یکی از مواد مخدر افیونی است. در افرادی که به مواد مخدر افیونی اعتیاد دارند، شربت تریاک به دلیل شباهت با مواد مخدری که قبلا مصرف ‌کرده‌اند، راحت‌تر با بدنشان تطبیق پیدا می‌کند. اما باید توجه داشت که مصرف خودسرانه شربت تریاک خطرناک است و می‌تواند به وابستگی منجر شود.

شربت تریاک از نظر طول عمر، عوارض و خواص با ماده تریاک شباهت دارد. به همین دلیل افراد معتاد به دلیل آشنایی با این ماده، فرایند ترک اعتیاد برایشان آسان‌تر است. اما باید توجه کرد که هرگونه استفاده از مواد مخدر، حتی در قالب شربت تریاک، همراه با خطرات و عوارض جانبی قابل توجه است. همچنین، برای ترک اعتیاد به مواد مخدر بهتر است از روش‌ها و درمان‌های معتبر و تحت نظارت پزشکان و متخصصان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر درمان وسواس

شربت تریاک از داروهای ترک اعتیاد

نتیجه‌گیری

داروهای ترک اعتیاد نقش مهمی در درمان اعتیاد به مواد مخدر ایفا می‌کنند. با توجه به گستردگی و تنوع اعتیاد‌ به مواد مخدر، داروی ترک اعتیاد نیز در انواع مختلف و بر اساس نوع مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از این داروها، به منظور کاهش علائم و نشانه‌های جسمی و روانی اعتیاد، کاهش میل به مواد مخدر، کنترل و مدیریت خشم و اضطراب، بهبود خلق و خو و افزایش تمرکز و توجه انجام می‌شود. استفاده از این داروها نباید به صورت خودسرانه و بدون راهنمایی پزشک مصرف گردد. این داروها باید تحت نظارت و مدیریت متخصصان ترک اعتیاد و پزشکان متخصص در این زمینه مصرف شوند.

سوالات متداول

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک چیست؟ از داروهای مختلفی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) و  مسدود کننده‌های بتا برای درمان حملات پانیک استفاده می‌شود....

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *