ترس از فضای بسته

به طور کلی برخی مشکلات در افراد باعث به وجود آمدن فوبیا و ترس شدید از مسائل و شرایط مختلف می شود.
در واقع این ترس شدید یک اختلال اضطرابی در افراد شناخته می شود و برای درمان، کنترل و رفع این مشکل باید به یک روانپزشک با تجربه مراجعه کنید؛ زیرا که ممکن است این مسئله مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد کند.
ما در این مقاله قصد داریم در خصوص ترس از فضای بسته یا فوبیا و روش درمان آن با شما صحبت کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

ترس از فضای بسته یا کلاستروفوبیا چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی کلی در مورد فوبیا داشته باشیم باید گفت که در حقیقت فوبیا یک اختلال اضطرابی است و بر اثر استرس و اظطراب شدید در افراد رخ می دهد و در طی آن فرد ترسی مداوم از چیزی یا موقعیتی دارد.
به طور کلی فوبیا انواع مختلفی دارد و در هر شخص مبتلا به فوبیا ممکن است این ترس مداوم و شدید به گونه ای متفاوت باشد.
ترس از فضای بسته نیز یک فوبیا به شمار می رود که در طی آن افراد از قرار گرفتن در فضایی بسته، کوچک و محدود که امکان فرار کردن از آنجا وجود ندارد دچار هراس و ترسی شدید می شوند.

ترس از فضای بسته یا کلاستروفوبیا

ترس از فضای بسته به عنوان کلاستروفوبیا یا فوبیای فضای بسته شناخته می شود.
در طی این فوبیا، هنگامی که فرد در مکانی کوچک و محدود نظیر آسانسور، اتاق کوچک و بدون پنجره، ماشین کوچک یا حتی هنگامی که لباس های تنگ می پوشد دچار هراس،حملات عصبی و اضطراب می شود؛ زیرا همانطور که گفته شد فوبیا یک اختلال اضطرابی است به همین دلیل هنگامی که این اختلال اضطرابی رخ می دهد همواره حملات عصبی مانند تنگی نفس، اظطراب شدید، افزایش ضربان قلب یا عرق کردن را در پی دارد؛ به طوری که فرد در آن مکان احساس هراس و عدم امنیت و آسایش می کند.

روش های درمان ترس یا فوبیا از فضای بسته

به طور کلی درمان فوبیا روش های گوناگونی دارد که شما با مراجعه به روانپزشک با روان درمانی و گذراندن جلسان مشاوره می توانید این مشکل را کنترل کنید و روند درمان آن را آغاز کنید. اما در ادامه به برخی روش هایی که به درمان فرد کمک بسیاری می کند می پردازیم.

علل ترس از فضای بسته چیست؟

تا به امروز روانشناسان دلیل مشخصی را برای ایجاد این نوع از فوبیا مظرح نکرده اند. به عبارتی ترس از فضای بسته دلیل واحدی ندارد. به طور کلی ترس از فضای بسته یا همان کلاستروفوبیا، در هر فرد ممکن است بر اثر علل مختلفی به وجود بیاید و اغلب مواقع این مسئله ریشه در کودکی،گذشته وتجربه ای بد مانند گیر افتادن برای مدت طولانی در یک فضای بسته رخ دهد.

برای مثال اگر شخصی در آسانسور گیر کرده باشد، طبیعی است که به دلیل این اتفاق تلخ، در موارد مشابه احساس ترس از فضای بسته داشته باشد. همچنین بر طبق گفته های روانشناسان احتمال ابتلا کودکانی که مورد تنبیه وآزار در کودکی قرار گرفته اند، برای مثال به منظور تنبیه شدن در فضای بسته ای همچون دستشویی، کمد، حمام و.. حبس شده اند، به این نوع از فوبیا بسیار زیاد است.

علل ترس از فضای بسته

قرار گرفتن طولانی مدت به صورت تصادفی در مکان های بسته مانند کمد و …، گیر کردن میان جمعیتی زیاد و یا گیر کردن در حمل و نقل عمومی شلوغ می تواند از دیگر دلایل به وجود آمدن این فوبیا به شمار آید.

همچنین طی تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که فوبیای فضای بسته یا کلاستروفوبیا ممکن است بر اثر برخی عوامل ژنتیکی نیز به وجود بیاید که در طی آن قسمتی از مغز که وظیفه پردازش هیجانات و احساسات را دارد و با نام آمیگدال شناخته می شود، در اثر برخی اختلالات کوچک تر از حد نرمال شود و موجب بروز این اختلال اضطرابی شود.

فوبیای فضای بسته چه علائمی دارد؟

علائم کلاستروفوبیا یا همان فوبیا فضای بسته، در افراد متفاوت است و ممکن است هر کسی در هنگام قرار گیری در آن موقعیت واکنش و حملات عصبی متفاوتی از خود بروز دهد.


اما برخی از علائم شایع فوبیای فضای بسته عبارتند از:

  • اضطراب و نگرانی افراطی
  • اجتناب از قرار گرفتن در فضای بسته
  • بروز علائم جسمانی هنگام قرار گرفتن در فضای بسته
  • دلهره
  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق
  • احساس خفگی
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
اعلائم شایع فوبیای فضای بسته

سوالات متداول

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. مهدیه بخشی

    ممنون از مطالب مفیدتون.

    پاسخ
    • دکتر وحید دارابی

      لطف دارید

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *