دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » تفسیر نقشه مغز و تشخیص اختلالات

تفسیر نقشه مغز و تشخیص اختلالات

تشخیص روانشناسی در زمینه عصب بسیار حائز اهمیت است، زیرا تنها راه برای ایجاد مناسب ترین درمان برای هر اختلالی است. با این حال، تشخیص و افتراق نوع ضایعه یا اختلال در مغز همیشه آسان نیست.  یکی از روش های موجود برای بهبود دقت تشخیص، تفسیر نقشه مغزی که مخفف آن به معنای الکتروانسفالوگرام کمی است، می باشد، آزمایشی که می‌تواند عملکردهای مغز را ترسیم کند.

مطالعه نقشه مغز QEEG نشان‌دهنده یک پیشرفت در هنگام تعیین دقیق دخالت آسیب مغزی یا عملکرد احتمالی است. بنابراین، تفسیر نقشه مغزی می تواند بهترین گزینه های درمانی را ارائه دهد. در واقع، این تکنیک امکان توسعه برنامه های شخصی سازی شده در توانبخشی عصبی روانشناختی یا درمان اختلال عملکرد را باز می کند.

هدف از تفسیر نقشه مغزی

با ادغام یک سیستم تجزیه و تحلیل ریاضی و آماری پیشرفته. تاکنون از الکتروانسفالوگرام معمولی یا EEG برای ثبت امواج مغزی، یعنی فعالیت الکتریکی مغز استفاده می شد. اما مطالعه QEEG و تفسیر نقشه مغزی فراتر می رود.

به طور خاص، این مطالعه کمی نقشه مغزی عملکردهای ذهنی هر فرد را ایجاد می کند. هدف این است که بتوانیم نتایج به‌دست‌آمده را با داده‌های جمع‌آوری‌شده در تحقیقات در مورد عملکرد طبیعی مغز افراد بدون آسیب‌شناسی مقایسه کنیم. 

کاربرد های نقشه مغزی

در نهایت، همه اینها به دنبال ارتباط دادن عملکرد امواج مغزی با فرآیندهای ذهنی خاص یا اختلالات روانی هستند. از این طریق می توان برنامه های فردی و اختصاصی توانبخشی عصب روانشناختی یا درمان اختلالات را طراحی کرد.

استفاده از تفسیر نقشه مغزی نه تنها به تشخیص، بلکه درمان آن نیز کمک می کند. از این نظر  بهترین روانپزشک  اشاره می کند که «با این نقشه مغزی، می توان با آموزش دادن به مغز با تکنیک هایی مانند «نوروفیدبک» یا «بیوفیدبک» و همچنین فعال کردن آن با تحریک اکتریکی مغز با tdcs کمک کرد.

علاوه بر این، این تکنیک ها تهاجمی نیستند، بنابراین خطری برای بیمار به همراه ندارد. در هر صورت، مهم است که با متخصصانی که مناسب ترین راهنما را برای هر فرد راهنمایی می کنند، تماس بگیرید.

کاربرد های تفسیر نقشه مغزی در اختلالات

تفقسیر نقشه مغزی در شناسایی تغییرات ناشی از اختلالات مغزی یا شخصیتی مفید است، مانند:

  • مشکلات یادگیری یا رشد در دوران کودکی
  • اختلالات دوران کودکی، مانند اوتیسم، اختلالات زبانی و ADHD
  • اختلالات رفتاری
  • درد مزمن
  • فیبرومیالژیا 
  • صدمات وارده به مغز
  • اختلالات عاطفی، مانند افسردگی و اضطراب

فرکانس های در تفسیر نقشه مغزی

هنگام نقشه‌برداری از مغز، به جای تقسیم فعالیت مغز بر اساس مناطق جغرافیایی، معمولاً آن را به باندهای قدرت یا سطوح فکر تقسیم می‌کنید. نمادهایی با چهار یا پنج رنگ، فعالیت مغز را به سطوح فکری تقسیم می‌کنند.

نقشه مغزی از 4 فرکانس مختلف تشکیل می شود که در تفسیر نقشه مغزی بسیار مهم هستند. این فرکان ها عبارتند از: 

  • خواب (دلتا)

سطح دلتای فکر پایین ترین فرکانس فکر است، اما به طور کلی با بالاترین فعال سازی استراحت همراه است. در حالت خواب و خواب آلودگی فعال می شود.

  • مراقبه (تتا)

 سطح فکر تتا زمانی بیشتر فعال است که شما هوشیار باشید اما درگیر یادگیری فکر نباشید. این سطح فکری مورد نظر است که در هنگام مدیتیشن فعال می شود، زمانی که هدف پاک کردن افکار شما باشد. همچنین با لذت و نارضایتی همراه است. افزایش مداوم فعالیت در تتا با اختلالات کمبود توجه مرتبط است.

  • یادگیری (آلفا)

سطح فکر آلفا زمانی فعال می شود که شما هوشیار هستید اما به طور فعال پردازش نمی کنید. آلفا شامل افکار روزمره ای است که وقتی تمرکز ندارید در ذهن شما جریان می یابد. این یک حالت یادگیری است.

  • پردازش فعال (بتا)

سطح بتای فکر با تمرکز و حل مسئله فعال می شود. این سطح فکر زمانی وجود دارد که مغز شما به طور فعال اطلاعات را پردازش می کند.

تفسیر نقشه مغزی

گرفتن نقشه مغزی اساساً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس از نحوه عملکرد مغز شما است. اگر از پای شکسته عکسبرداری با اشعه ایکس داشتید، می توانستید ببینید کجا برای بهبودی باید ترمیم شود. نفسیر نقشه مغزی نیز نشان می دهد که چگونه مغز شما از پنج سرعت اصلی برای خواب، مراقبه، یادگیری، پردازش فعال استفاده می کند.

 این کار با گذاشتن کلاه روی سر شما انجام می شود و این کلاه به سادگی می‌خواند که چگونه هر ناحیه از مغز شما در استفاده از سرعت عمل می‌کند. در اینجا چند نمونه از سرعت هایی که در تفسیر نقشه مغزی تجزیه و تحلیل می شوند آورده شده است:

بسیار آهسته : دلتا – حالت خواب خیلی زیاد –  در نتیجه مشکلات حافظه و مشکلات خواب

آهسته : تتا – حالت خواب رفتن  خیلی زیاد در نتیجه ADHD، ADD، مشکلات پردازش حسی 

متوسط : آلفا – حالت یادگیری بیش از حد در نتیجه افسردگی و اضطراب

سریع : بتا – پردازش فعال پایین در نتیجه پردازش آهسته، تمرکز بیش از حد

فوق العاده سریع : بتا – پردازش فعال بالا در نتیجه حالت اضطراب، استرس، هوشیاری بیش از حد و مشکلات خواب

نقشه های مغز qEEG چه چیزی را نشان می دهد؟

تفسیر نقشه مغز qEEG شما بر اساس سرعت هایی که در بالا توضیح داده شد نشان می دهد که مغز شما چقدر سریع یا کند عمل می کند. بنابراین، الگوهای مختلف مغز بر اساس نواحی خاصی از مغز است که از سرعت به درستی استفاده نمی کنند. برخی مناطق ممکن است از سرعت زیادی استفاده کنند. مانند ADHD که از سرعت بسیار آهسته استفاده می کند، تتا در لوب پیشانی مغز. با این حال، اضطراب استفاده از سرعت بسیار زیاد بتا بالا است. و سایر تشخیص ها از سرعت بسیار کمی استفاده می کنند. مانند از دست دادن حافظه یا زوال شناختی که بتا کافی برای سرعت پردازش عالی نیست. 

کلام آخر

در پایان لازم به ذکر است که مطالعات عصب روانشناختی در دوران کودکی و بزرگسالی قابل انجام است. البته توصیه می شود برای تفسیر صحیح نقشه مغزی و درمان بعدی، ارزیابی تسط بهترین روانپزشک انجام شود.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک چیست؟ از داروهای مختلفی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) و  مسدود کننده‌های بتا برای درمان حملات پانیک استفاده می‌شود....

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *