دکتر وحید دارابی » مشاوره روانشناسی » مشاوره و روان درمانی

مشاوره و روان درمانی

مشاوره و روان درمانی، می تواند به درمان مشکلات ذهنی، چالش های روانی و برخی اختلالات وابسته به روانپزشکی کمک کند.
هدف از انجام مشاوره و روان درمانی، آشنایی بیمار با افکار و احساساتی است که او را افسرده و یا مضطرب می سازد. معمولا طول درمان در حدود یک سال طول می کشد و بسیاری از بیماران از تغییرات ایجاد شده در خود رضایت دارند.
مشاوره و روان درمانی به همراه مصرف دارو، به درمان اختلال دو قطبی و یا اسکیزوفرنی کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید=> اختلال روانی شایع در نوجوانان

از مشاوره و روان درمانی چه انتظاری می توان داشت؟

در مشاوره و روان درمانی، بیشتر با بیمار صحبت می شود تا این که مصرف دارو در نظر گرفته شود.
در برخی موارد، تنها چند جلسه درمان نیاز است در حالی که برخی دیگر باید چند ماه تا چند سال در این جلسات شرکت کنند. جلسات معمولا یک ساعته و یک بار در هفته برگزار می شود.

چه افرادی می توانند از مزایای مشاوره و روان درمانی بهره مند شوند؟

مشاوره و روان درمانی برای بسیاری از افراد مفید خواهد بود. موارد زیر نشان می دهند که آیا فرد می تواند از مزایای روان درمانی بهره مند شود یا خیر:

– احساس یاس و نومیدی
– ناتوانی در حل مشکلات
– عدم متمرکز شدن بر روی کارها و وظایف
– مصرف بیش از حد الکل و یا دارو

انواع مشاوره و روان درمانی

• رفتار درمانی

رفتار درمانی به فهم تغییرات رفتاری که می تواند منجر به بروز تغییراتی در احساس فرد شود، کمک می کند. به گونه ای که فرد بیشتر درگیر افکار و فعالیت های مثبت خواهد شد.
در ابتدا بهترین روانپزشک سعی می کند بداند که بیمار چه کارهایی انجام می دهد و سپس راه کارهایی را در نظر خواهد گرفت که همگی مثبت باشند. هدف از رفتار درمانی جایگزین کردن افکار و احساسات مطلوب به جای افکار نامطلوب و مخرب می باشد.

• گفتار درمانی

گفتار درمانی همان طور که از نامش پیداست، با صحبت کردن در خصوص افکار و احساسات آغاز می شود.
به عنوان مثال، زمانی که فردی از واژه “افسردگی” برای بیان احساسات خود استفاده می کند، انرژی های منفی را به خود جذب خواهد کرد. تغییر در این افکار می تواند به بهبود وضعیت روانی نیز کمک کند.
گفتار درمانی، الگوهای فکری و ارتباطی زمان حال بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و کاری به گذشته فرد ندارد. گفتار درمانی به درمان اختلال استرسی پس از حادثه نیز کمک می کند.

گفتار درمانی
گفتار درمانی

• مشاوره فردی

مشاوره و روان درمانی فردی به بررسی روابط فردی می پردازد. به عنوان مثال، افسردگی می تواند ریشه در رابط فرد با دیگران داشته باشد. یادگیری مهارت هایی در خصوص بهبود الگوهای ارتباطی می تواند به کنترل افسردگی کمک کند.

در ابتدا، روانپزشک با عواطف و احساسات فرد آشنا می شود و از بیمار خود می خواهد تا احساسات خود را ابراز کند. به عنوان مثال، فردی که نسبت به نادیده گرفته شدن عصبانی می شود، ممکن است این حالت با یک عکس العمل منفی از فردی که دوست دارد، تحریک شود. در مشاوره فردی بیمار یاد می گیرد تا بیشتر با مشکلات فردی خود و نحوه کنترل آن ها آشنا شود.

• مشاوره خانواده

مشاوره و روان درمانی خانواده، به بررسی مشکلات موجود در یک خانواده می پردازد، چرا که برخی مشکلات باید در محیط خانه و خانواده برطرف شوند.
در این نوع مشاوره، مشاوره فردی، رفتار درمانی و گفتار درمانی می تواند به کار گرفته شود و با بهبود ارتباط میان اعضای خانواده انجام می شود. شرکت کننده ها در این جلسات راه های گوش دادن به یکدیگر و عکس العمل نشان دادن به هم در محیطی امن و آزاد را یاد می گیرند.

محوریت مشاوره خانواده، موضوعاتی است که بر سلامت و عملکرد خانواده تاثیر می گذارند. این نوع مشاوره به خانواده ها کمک می کند تا راحت تر بتوانند با دوره های سخت زندگی و یا مشکلات روحی- روانی کنار بیایند و اوضاع را کنترل کنند. هدف اصلی از مشاوره خانواده، رفع مشکلات روانی، ذهنی و احساسی در خانواده به کمک یکدیگر است.

• مشاوره گروهی

مشاوره گروهی در جلسات شش تا دوازده نفره و یک روانپزشک برگزار می شود. شرکت کنندگان مشکلات مشابهی دارند و از نزدیک می بینند که دیگران چگونه مشکلات خود را حل می کنند و این جاست که از مزایای مشاوره و روان درمانی گروهی بهره مند خواهند شد. مشاوره گروهی به افرادی که به دلیل رویارویی با مشکل، انزوا گرفته اند نیز کمک خواهد کرد.
از دیگر مزایای شرکت در این جلسات این است که افراد متوجه می شوند تنها نیستند و دیگران نیز مشکلات مشابهی را دارند.

اثربخشی مشاوره و روان درمانی

مشاوره و روان درمانی این امکان را فراهم می کند تا بیمار در خصوص مشکلات خود صحبت کند و از زاویه ای دیگر به بررسی و حل مشکلات خود بپردازد. افراد در این جلسات فهم بهتری از خود پیدا می کنند و مهارت های بهبود برقراری ارتباط با دیگران را کسب خواهند کرد. افراد با شرکت در جلسات مشاوره می توانند بر مشکلاتی از قبیل اختلالات خوردن و یا فوبیا نیز غلبه کنند. جهت رسیدن به نتایج بهتر، فرد باید به طور منظم در جلسات شرکت و در فواصل هر جلسه نیز بر روی مهارت های خود کار کند.

بیشتر بخوانید=> حملات پانیک چیست و چگونه درمان می شود؟

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک چیست؟ از داروهای مختلفی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) و  مسدود کننده‌های بتا برای درمان حملات پانیک استفاده می‌شود....

ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای تخصص و تجربه کافی، صلاحیت علمی، اهداف درمانی مشخص، مهارت و قدرت تشخیص مناسب انواع مشکلات میان زوج باشد. 5 ویژگی بهترین زوج درمانگر در تهران بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در این متن به بررسی مهم‌ترین...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *