دکتر وحید دارابی » مشاوره و درمان اعتیاد » گسترش اعتیاد در جامعه و دلایل آن

گسترش اعتیاد در جامعه و دلایل آن

اعتیاد وابستگی جسمی و روانی یک فرد به ماده مضر برای جسم است و همین مضر بودن آن است که از طرف دولت ها برای آن ممنوعیت مصرف می گذارند، ولی در برخی از کشورها مصرف برخی از آن آزاد است، هرچند که این دلیل بر اعتیاد آور نبودن آن مواد نمی شود. سوء مصرف مواد و گسترش اعتیاد در جامعه بر بسیاری از گوشه های جامعه تأثیر می گذارد و به احتمال زیاد حتی زندگی شما را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است متوجه آن نباشید. اعتیاد به مواد مخدر در مقیاس فردی و اجتماعی هزینه زیادی دارد.

عواقب مصرف مواد مخدر غیرقانونی گسترده است و باعث آسیب دائمی جسمی و روحی به مصرف کنندگان می شود و تأثیر منفی بر خانواده، همکاران و بسیاری دیگر که با آنها در تماس هستند، می گذارد. مصرف مواد مخدر بر سلامت مصرف کننده تأثیر منفی می گذارد و اغلب منجر به بیماری و بیماری می شود.  در بسیاری از موارد، مصرف کنندگان به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر یا سایر بیماری های مرتبط با مواد مخدر پیش از موعد می میرند.

در بسیاری از موارد فروشنده های مواد عقایدی را در جامعه شیوع می دهند که باعث فروش بیشتر آن شود، مثل اینکه چون ماده ای مانند: گل در بعضی از کشور ها چون هلند و کاندانا آزاد است، پس مضر و اعتیاد آور نیست و می توان به راحتی از آن استفاده نمود.

تمامی این ها عقایدی هستند که از طرف فروشنده ها گسترش داده می شود، چون گل یک ماده گیاهی است، مضر نمی تواند باشد، اما هر گیاهی مفید نیست و بسیاری از گیاهی که مصرف می کنیم و در طبیعت وجود دارد، ماده ای سمی دارند و برای جسم و روان مضر هستند.

دلایل گسترش اعتیاد در جامعه

از علل روانشناختی اعتیاد و یکی از مواردی که موجب گسترش اعتیاد در جامعه می شود، این نقلیه غلط است که هر چیزی را باید یکبار امتحان کرد، اما در بسیاری از موارد با یک بار امتحان کردن یک ماده منجر به وابستگی برای سال ها خواهد شد و عوارض جسمی و روانی آن به دنبال آن خواهد بود.

با این حال، عوامل خطری وجود دارد که احتمال اعتیاد شما را افزایش می دهد:

  • تصورات نادرست
  • درمان اختلالات زودانزالی
  • سابقه خانوادگی
  • مشکلات روحی و روانی
  • تجارب نامطلوب دوران کودکی (ACE)
  • فشار اجتماعی
  • عدم حمایت یا مشارکت خانواده
  • استفاده زودهنگام از داروها
  • کسب احساس برتر
  • عملکرد بهتر در تحصیل و ورزش
  • استفاده از داروهایی که به شدت اعتیادآور هستند
دلایل گسترش اعتیاد در جامعه
دلایل گسترش اعتیاد در جامعه

در ادامه به بررسی برخی از این دلایل می پردازیم.

بیشتر بخوانید=> عوارض اعتیاد در زنان

عوارض گسترش اعتیاد در جامعه

عوارض اعتیاد فقط به عوارض جسمی و روحی فرد خلاصه نمی شود بلکه بسیار گسترده است به طوری که جوامع نیز از اثرات اعتیاد به مواد مخدر رنج می برند.

به عنوان مثال، تعداد بیشتری از جرایم مرتبط با سوء مصرف مواد به این معنی است که جامعه باید بودجه افسران پلیس بیشتری را تامین کند و زندان ها باید به دلیل افزایش تعداد زندانیان، پرسنل خود را افزایش دهند. دادگاه ها ممکن است با پرونده های مواد مخدر بیش از حد سنگین شوند و قربانیان (مثلاً کسب و کاری که به سرقت رفته یا دزدیده شده است) ممکن است هزینه هایی را متحمل شوند.

اگر جامعه‌ای جرایم مرتبط با مواد مخدر را تجربه کند، می‌تواند به خاطر محله‌های بد خود شهرت پیدا کند و ارزش املاک و درآمد مالیات فروش را از دست بدهد، زیرا مردم از آنجا خارج می‌شوند یا از بازدید یا زندگی خودداری می‌کنند.

بیشتر شدن کودکان بی سرپرست

هزینه اجتماعی سوء مصرف مواد نیز یک مسئله نسلی است. سازمان های بهزیستی بیان می‌کنند که 70 درصد کودکانی که مورد بی‌توجهی یا بدرفتاری قرار می‌گیرند، از خانه‌هایی می‌آیند که یکی از والدین آنها مشکل مواد مخدر یا الکل دارد. تأمین مالی برنامه های خدمات اجتماعی رفاه کودکان برای این خانواده ها سالانه هزینه های زیادی دارد. علاوه بر این، کودکان معتادان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات سوء مصرف مواد و همچنین مسائل رفتاری، عاطفی یا اجتماعی باشند.

تاثیر بر اقتصاد

بهره وری در محل کار نیز ممکن است در هنگام سوءمصرف مواد مخدر از بین برود. کارمندان تحت تأثیر مواد ممکن است اشتباهات پرهزینه ای مرتکب شوند، سر کار حاضر نشوند (شاید کسب و کار نیاز به استخدام یک جایگزین موقت داشته باشد)، یا متحمل هزینه های مراقبت های بهداشتی شوند که می تواند بر طرح بیمه شرکت تأثیر بگذارد. موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر تخمین زده است که هزینه های سالانه مراقبت های بهداشتی ناشی از مصرف مواد بسیار بالا است.

هزینه بالای سوء مصرف مواد مخدر

در اصل، مؤثرترین راه برای کاهش تمام هزینه‌های مربوط به سوء مصرف مواد، تمرکز بر برنامه‌های پیشگیری و درمان اعتیاد و جلوگیری از گسترش اعتیاد در جامعه است. محاسبه شده است که هزینه برنامه های درمانی می توانند نسبت به هزینه های رسیدگی به جرم و آسیب های وارد شده از گشترش اعتیاد در جامعه  بسیار کمتر باشد. به علاوه، افرادی که با موفقیت برنامه درمان اعتیاد را تکمیل می‌کنند، این فرصت را دارند که سلامت خود را بهبود بخشند، روابط ناکارآمد را با موفقیت ترمیم کنند و دوباره با بهره‌وری دوباره وارد نیروی کار شوند.

علائم افسردگی پس از ترک اعتیاد چیست؟

افسردگی پس از ترک مخدر ها علامتی شایع و آزار دهنده است. کاهش انرژی، خلق پایین، اختلال خواب و اشتها از علائم شایع است. این علامت ها می تواند، علائم زمینه ای باشد و می تواند به دلیل ترک اعتیاد باشد، در هر دو صورت اگر علامت ها خیلی شدید تر باشد. نیازمند به بررسی خواهد بود و مشاوره با روانشناسان و نورفیدبک می تواند کمک کننده باشد.

آیا اختلالات اضطرابی مانع از ترک اعتیاد می شود؟

افرادی که سابقه اختلالات اضطرابی داشته اند یا طی مصرف اعتیاد دچار اختلالات اضطرابی شده اند، زمان ترک اعتیاد اضطراب آن ها تشدید می شود. به طور معمول افراد مضطراب یک خطر را بیشتر از آنچه هست برآورد می کنند. به همین دلیل زمانی که می خواهند اقدام به ترک نمایند، اضطراب آن ها بیشتر شده و در مواردی حتی احساس مرگ می کنند و از ترک اعتیاد اجتناب می ورزند.

لازم به ذکر است، افراد با چنین شرایطی قبل از آنکه اقدام به ترک نمایند نیازمند درمان های روان درمانی، نورفیدبک و درمان های دارویی است.

کلام آخر

در نهایت بگوییم برخی تصورات و ناآگاهی وجود دارد که می تواند منجر به گسترش اعتیاد در جامعه شود. لذا برای آنکه بتوانیم از گسترش اعتیاد در جامعه پیشگیری نماییم بهتر است سعی نماییم تا فرزندان و خانواده خود را آگاه سازیم. نکته کلیدی یافتن یک برنامه توانبخشی است که بر درمان فردی و تماماً فردی متمرکز باشد که فرد را برای زندگی در دوران بهبودی مجهز کند. در صورتی که یکی از عزیزان شما به این مشکل مبتلا است می توانید برای ترک اعتیاد او با شماره های 09104614433 – 02177150329 تماس حاصل فرمایید، یا برای پرسیدن سوالات خود به قسمت انتهایی مقالات مراجعه نمایید و سوالات خود را از ما بپرسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین روانپزشک مراجعه نمایید.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
 بهترین روش ترک شیشه

 بهترین روش ترک شیشه

بهترین روش ترک شیشه کدام است؟ برای ترک اعتیاد به شیشه از درمان به کمک دارو (MAT)، درمان فردی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، گروه درمانی، خانواده درمانی و... استفاده می‌شود. در این نوشته، به بررسی هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم. روش ترک شیشه اعتیاد را...

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟ وارنیکلین و بوپروپیون (ولبوترین) دو مورد از بهترین و رایج‌ترین داروهای ترک سیگار که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده‌اند. در صورتی که به دنبال راهی برای ترک کردن سیگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید و...

اعتیاد به الکل: علت، علائم و عوارض

اعتیاد به الکل: علت، علائم و عوارض

اعتیاد به الکل، بیماری است که در آن فرد بیش از حد الکل مصرف می‌کند و از نظر جسمی و روانی به آن وابسته است. علت اعتیاد به الکل چیست؟ علائم آن کدامند، عوارض مصرف آن چیست و چه افرادی بیشتر در معرض اعتیاد به آن قرار دارند؟ در این نوشته، به بررسی هر یک از این پرسش‌ها...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *