دکتر وحید دارابی » مشاوره روانشناسی » افسردگی در زنان از علائم تا درمان

افسردگی در زنان از علائم تا درمان

زنان شکاک و عاطفی بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات افسردگی هستند، اما یک نوع روان‌پریشی خاص دلیل واضحی برای ایجاد این بیماری نیست. معمولاً تعدادی از عوامل دیگر در شروع افسردگی در زنان نقش دارند، مانند: بیکاری، عدم رضایت، تغییرات هورمونی در دوران بارداری، زایمان، یائسگی.

افسردگی در زنان می تواند دلیلی برای مراجعه به بهترین روانپزشک باشد، در صورت ابتلا به این بیماری، به تعویق انداختن درمان توصیه نمی شود.

افسردگی در زنان چگونه است؟

افسردگی در زنان به عنوان یک اختلال سلامت روان تعریف می شود که در آن خلق و خوی افسرده طولانی مدت و علائم دیگری وجود دارد که بر افکار، احساسات، رفتار و کل بدن تأثیر می گذارد. گاهی اوقات افسردگی به خلق افسرده اطلاق می شود که می تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد.

تفاوت بین سوگواری و افسردگی درزنان در این است که سوگواری معمولاً یک هدف و علت دارد، مانند از دست دادن یک عزیز یا شغل. فرد سوگوار معمولاً احساسات و خاطرات مرتبط با فقدان را تجربه می کند. در مورد افسردگی، تشخیص یک علت خاص بسیار نادر است.

علت ایجاد افسردگی در زنان

افسردگی علائم

این واقعیت که زنان نسبت به مردان احساساتی تر هستند، آنها را در برابر اختلالات و بیماری های روانی آسیب پذیرتر می کند. از نظر آماری، بانوان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند.

 عاطفی بودن یکی از ویژگی های روانی است که عموما در زنان بیشتر است. و می تواند سبب بروز افسردگی در دوران بارداری، افسردگی بعد از زایمان و.. شود.

البته لازم به ذکر است که احساسی بودن تنها بستری برای ایجاد بیماری ها است، علل واقعی افسردگی در زنان معمولاً موارد زیر است:

  • استرس شدید، مشکلات با خانواده، وضعیت دشوار در محل کار، طلاق، تغییر در وضعیت مالی
  • از دست دادن حمایت اجتماعی، انزوا، تنهایی
  • از دست دادن ناگهانی یکی از عزیزان، مرگ، بیماری، انتقال به شهر یا کشور دیگر
  • تغییرات هورمونی، بارداری، زایمان، یائسگی، هرگونه تغییر در سطوح هورمونی، از جمله هورمون های تیروئید
  • سابقه خانوادگی افسردگی یا اختلالات خلقی
  • آسیب های روانی در دوران کودکی یا بزرگسالی

چه چیزی افسردگی در زنان را بدتر می کند

علاوه بر دلایل بالا عوامل خطری نیز وجود دارد که می تواند حالت افسردگی در زنان را تحریک کند که عموما شامل موارد زیر می شود:

  • اگر زنی یکی از والدین خود را در سنین پایین (قبل از 10 سالگی) از دست داده باشد.
  • نوسانات خلقی ناگهانی در دوران بلوغ، نوسانات هورمونی
  • مصرف داروهای خاص
  • سن زن (40 سال یا بیشتر)
  • عدم ایفای هر نقش اجتماعی (مادر، همسر، کارگر، خانه دار)

شایان ذکر است که معمولاً مجموعه ای از عوامل منجر به افسردگی در زنان می شود؛ ویژگی های شخصیتی (عاطفی، بدگمانی، اضطراب) به خودی خود عامل افسردگی در زنان نیستند.

هر یک از این عوامل، علاوه بر دلایل اصلی افسردگی در زنان، می تواند افسردگی را تشدید کند . با این حال، تعدادی موقعیت وجود دارد که تأثیر منفی بر وضعیت روانی دارد:

  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • پاییز یا زمستان (در این فصول کمبود نور خورشید وجود دارد که بر وضعیت زن تأثیر می گذارد)
  • درگیری های حل نشده
  • بیماری ناگهانی یا بدتر شدن وضعیت جسمانی زن یا بستگان او

بنابراین، ما باید درک کنیم که هر گونه علل افسردگی در زنان را نباید نادیده گرفت، باید روی آنها کار کرد و آنها را از بین برد، یا اگر رهایی از آنها غیرممکن است، لازم است نگرششان را نسبت به شرایط تغییر دهید.

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان

علائم افسردگی در زنان بر اساس شدت به دو دسته خفیف، متوسط ​​و شدید طبقه بندی می شود.

حالت افسردگی

خلق و خوی افسرده شامل ناامیدی، غمگینی، بی حالی و تحریک پذیری است. که در این حالت آینده تاریک و بی معنی به نظر می رسد و گریه کردن ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد

از دست دادن لذت

چیزهایی که قبلاً خلق و خوی خوبی را به ارمغان می آوردند دیگر ارضا یا علاقه ای ندارند به طوری که شادی از زندگی ناپدید می شود.

خستگی

افسردگی در زنان باعث از دست دادن ابتکار عمل و احساس خستگی می شود، به نظر می رسد که حتی برای کارهای کوچک انرژی کافی وجود ندارد.

از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نفس

تفکر در مورد ضعف و بی ارزشی خود زیاد می شود و در نتیجه ایمان به موفقیت بسیار ضعیف می شود.

انتقاد بیش از حد از خود یا احساس گناه بی دلیل

فرد احساس گناه می کند و خود را مستحق مجازات می داند. احساس گناه اغلب در رابطه با چنین مشکلاتی ایجاد می شود که خود شخص قادر به تأثیرگذاری نیست یا در آنها حتی اشتباهی هم مرتکب نشده است.

افکار مکرر یا تلاش برای مرگ یا خودکشی

افسردگی در زنان ممکن است افکار مرگ، تمایل به مرگ خود و افکار خودکشی داشته باشد.

احساس عدم تصمیم گیری یا اختلال در توانایی تمرکز

شخص حتی در مواردی که قبلا آسان به نظر می رسید قادر به تمرکز یا عمل نیست.

عقب ماندگی روانی حرکتی یا بی قراری

ممکن است بی حسی یا بیش فعالی وجود داشته باشد.

اختلالات خواب

اختلالات خواب می تواند به صورت مشکل در به خواب رفتن، قطع شدن خواب و بیداری زودهنگام و افزایش خواب آلودگی ظاهر شود.

تغییر در اشتها و وزن

اشتها ممکن است از بین برود و وزن کاهش یابد. گاهی اوقات، برعکس، اشتها و وزن ممکن است افزایش یابد.

درمان افسردگی در زنان

درمان ترکیبی مشاوره روان درمانی و داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی موثر بوده است. انتخاب استراتژی مناسب برای درمان افسردگی به شدت به میزان بیماری و ویژگی های فردی سیر بیماری در یک بیمار خاص بستگی دارد.

کلام آخر

علائم افسردگی در زنان از فردی به فرد دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. گاهی اوقات علائم اصلی افسردگی می تواند دردهای جسمی مختلف و احساس ناخوشی باشد، در چنین مواردی تشخیص خود افسردگی در زنان دشوار است.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط

ترک شیشه چقدر طول میکشه؟

از آغاز تا پایان فرآیند ترک از هر ماده مخدری، زمان و تجربه هر فردی متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. در صورتی که شخصی تصمیم به ترک یک ماده مخدر گرفته باشد، بهتر است با یک متخصص در حوزه بهداشت روانی یا اعتیاد در مشاوره و درمان ارتباط برقرار کند. این متخصصان...

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک چیست؟ از داروهای مختلفی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) و  مسدود کننده‌های بتا برای درمان حملات پانیک استفاده می‌شود....

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *