دکتر وحید دارابی » مشاوره خانواده » افزایش اعتماد به نفس در کودکان با 15 راهکار مفید

افزایش اعتماد به نفس در کودکان با 15 راهکار مفید

اعتماد به نفس در کودکان یکی از نکات مهم برای پیشرفت آن ها در زندگی و رویارویی با مشکلات است. طبق تحقیقات کودکانی که دارای اعتماد به نفس می باشند به راحتی در مقابل مشکلات و سختی ها می توانند دوام بیاورند و راه حل های بهتری را در پیش می گیرند. اعتماد به نفس ناشی از حس برتری می باشد و یک کودک که اعتماد به نفس بالایی دارد یک دید مثبت از توانایی هایش دارد که به دلیل موفقیت های کوچک و بزرگش است. در واقع تحسین پدر مادر از عملکرد مثبت فرزندشان می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان شود.

بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

در ادامه به توضیح 15 نکته که باعث افزایش اعتماد به نفس کودک شما می شود خواهیم پرداخت:

دوست داشتن فرزند

یکی از پایه های افزایش اعتماد به نفس کودکان دوست داشتن آن ها است. قطعا والدین فرزند خود را دوست دارند اما گاهی رفتار غلت آن ها سبب می شود کودکشان چنین احساسی نداشته باشد.
کودکان نیاز دارند ابتدا در خانواده و سپس در میان دوستان و جامعه مورد پذیرش دیگران باشند بنابراین اولین قدم این پذیرش باید در خانواده باشد. عشق یکی از پایه های قوی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان است.

دوست داشتن فرزند برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

بیشتر بخوانید=> بی اعتمادی و راه های رهایی از آن

تقدیر و تحسین از موفقیت های کودک خود

یکی از اقداماتی که باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود تقدیر و ستایش آن ها می باشد که البته باید این کار به طور درستی انجام شود. در صورتی که فرزند شما در یک پروسه به موفقیت می رسد باید او را تحسین کنید واگر هم تلاش او به نتیجه نرسید او را تخریب نکنید و باز هم تلاشی که در این راه کرده است را ستایش کنید. ب هفرزند خود بگویید عیبی ندارد که در همه چیز عالی نباشی باید برای برخی مسائل تلاش خود را بیشتر کنی.

تعیین اهداف واقع گرانه برای کودک

برای کودکتان در هر کاری هدف تعیین کنید و ابتدا از اهداف کوچک این کار را شروع کنید. برای مثال اگر کودکتان یک ورزش را شروع می کند برای او هدف تعیین کنید که مثلا به المپیک می رود البته این هدف نباید به گونه ای باشد که غیر واقع گرایانه باشد و برای مثال فرد در حالی که در گروه دبیرستان شکست می خورد او را تشویق به المپیک کنید. این کار اعتماد به نفس کاذب را پرورش می دهد.

تعیین اهداف واقع گرانه برای کودک

یاد دادن دوست داشتن خود

برای این که به فرزند خود یاد بدهید که خود را دوست داشته باشد بهتر است این کار را برای خود انجام دهید. برای مثال اگر کوچکترین موفقیتی در هر زمینه بدست می آورید آن را با کودک و همسر خور جشن بگیرید و خود را به نوعی تحسین کنید.

بهتر است درباره ی موفقیت ها با فرزند خود صحبت کنید و به او مهارت هایش را و نحوه استفاده از آن ها را آموزش دهید. تا منجر به افزایش اعتماد به نفس کودکان خود شوید.

انعطاف پذیر بودن

همیشه نباید انتظار موفقیت را داشت و در برخی راه ها شکست وجود دارد اگر کودک شما این را پذیرفت می توانید به او یاد دهید که باید همواره تلاش کند و هر بار این تلاش را بیشتر کند تا به نتیجه خوب برسد. بهتر است به او یاد بدهید نباید نا امید شد و در واقع شکست قسمتی از زندگی است و می توان آن را با هوش و ذکاوت و تلاش بیشتر کنترل کرد.

هرگز در صورت شکست فرزند خود را دلداری نداده و همچنین دعوا هم نکنید که تلاش نکرده، بهجای این کار به او آموزش دهید چگونه می تواند اوضاع را بهتر کند. در این صورت هنگامی به موفقیت برسد به خود افتخار می کند.

ارتقا قوه استقلال و کنجکاوی

کودکانی که دارای قوه اعتماد به نفس هستند خود را توانا دانسته و بدون هیچ ترسی نسبت به زمین خوردن کار خود را انجام می دهند بهتر است با برسی محیط این فضا را به او بدهید. اگر راه جدیدی برای یک بازی پیدا کرد به عنوان یک اکتشاف او را تحسین کنید. برای مثال لقمه گرفتن را به او یاد دهید و سپس این کار را به او بسپارید.

تشویق کودک به ورزش

ورزش عاملی است که باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود زیرا کودک طعم واقعی تلاش و پیشرفت را درک خواهد کرد. همچنین ورزش باعث می شود کودک شما استعداد های خود را پیدا کند و شکست را تجربه کند و همچنین در انجام کار گروهی قوی شود. همچنین با ورزش کودک به بدن خود احترام می گذارد و به اعتماد به نفس می رسد.

تشویق کودک به ورزش برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

بیشتر بخوانید=> افسردگی و علائم آن

پشتیبانی از اشتیاق کودک

به کودک خود کمک کنید تا نقطه قوت خود و علاقه خود را پیدا کند و. به او فرصت رسیدن به آن را بدهید. اگر کودک شما به فوتبال علاقه دارد او را برای این راه آماده منید و با درس و کلاس جلوی او را نگیرید. البته بیش از حد فرزندتان را آزاد نگذارید.

تنظیم قوانین سازگار

کودک شما می داند که باید قوانینی را انجام دهد که درباره عملی کردن این قوانین به خود اعتماد دارد. البته طبیعی است که قادر نباشد برخی قوانین را اجرا کند. این قوانین در هر خانواده متفاوت است و انجام آن سبب افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود. به یاد داشته باشید که شما پدر مادر هستید نه دوست و باید قوانین اجرا شوند.

دادن گزینه انتخاب به فرزند

به کودکتان اجازه دهید قوه اختیار را در خود تقویت کند و به او کمک کنید در انتخاب لباس، غذا و … خود به تنهایی انتخاب انجام دهد.

اجازه انجام کار ها به کودک

به کودکتان اجازه دهید کار هایش را انجام دهد و به جای او کاری انجام ندهید برای مثال پوشیدن لباس یا چیدن سفره را به او بسپارید. با این کار ها او به توانایی های خود پی برده و اعتماد به نفسش بالا مرود. همچنین یاد می گیرد همیشه نمی تواند بهترین باشد و اگر اشتباه کرد نا امید نشود.

دوری از عجله و ستایش نادرست

در ستایش کردن کودک خلاق باشید و فقط از جملات مثل تو عالی هستی استفاده نکنید. به صورت های گوناگون این تشویق را انجام دهید. در رسیدن کار های فرزند خود به نتیجه مطلوب عجول نباشید و به او فرصت آزمون و خطا بدهید.

رفتار مناسب خانوادگی

به فرزند خود وظایفی را بسپارید تا احساس شایسته بودن به او دست بدهد و اگر به مشکل خورد بتواند با احساس مسئولیت آن را حل کند. هرگز کودکان خود را مقایسه نکنید و برای آن ها به عنوان جایزه هدایایی تهیه کنید که با شخصیتشان جور باشد. تا منجر به افزایش اعتماد به نفس کودکان تان شوید

محکوم نکردن احساسات کودک

زمانی که از چیزی ناراحت هستید عصبانیت خود را نشان ندهید و لحظه ای فکر کنید تا کاری که منجر به پشیمانی است انجام ندهید. به کودکتان نشان دهید با او افکارتان متفاوت است اما احساسات خاصی بروز ندهید.

اختصاص دادن وقت به کودک خود

برای یکبار در هفته به طور مجزا برای فرزند خود وقت بگذارید با این کار احساس می کند ارزشمند است. این کار باغث می شود کودک با شما صمیمی شده و حرف هایش را بیان کند و پیوند میان شما قوی شود.

کلام آخر

رعایت هر یک از 15 روش افزایش اعتماد به نفس کودکان باعث می شود کودک شما در آینده با اعتماد به نفس خوبی در اجتماع حاضر شود و بتواند مشکلات خود را حل کند. اگر در افزایش اعتماد به نفس کودکان خود موفق نبودید می توانید به بهترین روانپزشک مراجعه کنید.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای تخصص و تجربه کافی، صلاحیت علمی، اهداف درمانی مشخص، مهارت و قدرت تشخیص مناسب انواع مشکلات میان زوج باشد. 5 ویژگی بهترین زوج درمانگر در تهران بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در این متن به بررسی مهم‌ترین...

نقش والدین در استرس کودکان

نقش والدین در استرس کودکان

همه بچه ها هر از گاهی احساس ترس می کنند. انواع ترس هایی که آنها تجربه می کنند می تواند با افزایش سن تغییر کند. اما اگر ترس‌های خود را از بین نبرند یا نگرانی ‌هایشان برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است دچار اختلال اضطراب شوند. کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است...

قهر در روابط و اثرات آن بر رابطه

قهر در روابط و اثرات آن بر رابطه

یکی از رفتار هایی که در زندگی زناشویی بسیار تاثیر میگذارد و در بیشتر موارد تبدیل به نوعی عادت مختل کننده زندگی است قهر طولانی میان زن و شوهر است. بسیاری از افراد قهر را ابزاری برای رسیدن به خواسته هایشان قرار می دهند. قهر در روابط می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *