دکتر وحید دارابی » مشاوره و درمان اعتیاد » اوردوز چیست و چگونه منجر به فوت می شود؟

اوردوز چیست و چگونه منجر به فوت می شود؟

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟ عده ای زیادی از افراد هستند که قصد انجام آنژیو قلب را دارند ولی استرس این موضوع را دارند که آیا آنژیو خطرناک است؟ برای دریافت این سوال با ما تا آخر این مقاله هماره باشید.

در صورتی که دچار گرفتگی عروق قلبی هستید و بایستی آنژیو قلب را انجام دهید، قبل از اناجم دادن این روش درمانی باید از میزان خطرات آن آگاه شوید.

آنژیو قبلب از طریق کشاله رهای ران صورت می گیرد.هدف از اناجم آنژیو قلب، تشخیص بیماری های قلبی عروقی است. این آزمایش فوادی زیادی دارد اما همانند هر آزمایش دیگری ممکن است با عوارض و یا خطراتی روبرو باشد که در ادامه مقاله به طور کامل به شرح این موضوع پرداخته ایم.

آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیوگرافی قلب یک آزمایش تهاجمی جهت تشخیص انسداد یا تنگی شریان است. به طور کلی انجام این ازمایش یک ساعت طول می کشد. همچنین این آزمایش قالیت تشخیص تومورها، سکته مغزی،آنوریسم، لختگی و تنگی های شریانی را هم نیز دارد.

عده ای از افراد دنبال این آمار مرگ آنژیو قلب هستند که در این باره باید بگوییم این آزمایش، آمار مرگ و میر بسیار کمی را به خود اختصاص داده است اما در ارتباط با این سوال که آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟  باید بگوییم که این آزمایش، یک آزمایش کاملا ایمن است اما در مواردی ممکن است با عوارضی همراه باشد.

عوارض کوتاه مدت عمل آنژیوگرافی قلب

از شایع ترین عوارض های آنژیوگرافی قلب می توان به حساسیت، سوزش یا احساس ناراحتی بعد از انجام این عمل اشاره کرد. از دیگر عوارض های این عمل درمانی می توان موارد زیر را نام برد که این موارد عبارتند از:

خونریزی: این خونریزی ممکن است در ناحیه ورود کاتر رخ دهد که بعد از مدتی به خودی خود درمان می شود.

سردرد: سردرد از دیگر شایع ترین عوارض های آنژیوگرافی قلب است. برای کنترل این عارضه با مشورت پزشک خود می توانید از مسکن ها استفاده کنید.

کبودی در محل ورود کاتتر: در ابتدا لازم است این نکته را ذکر نماییم که این عارضه ناشی از آنژیوگرافی قلب کاملا موقتی است و بعد از گذشت چند روز به طور کامل بهبود پیدا می کند.

آلرژی: قبل از انجام آنژیوگرافی قلب در صورتی که به هر موادی پزشکی حساسیت دارید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بی حسی:  بی حسی از دیگر عارضه های آنژیوگرافی قلب است. این بی حسی ها ممکن است در نواحی از قبیل: جلوی ران و پاها رخ دهد که پس از گذشت چند ساعت کاهش و از بین می روند.

مشکلات کلیوی: بعد از عمل آنژیوگرافی قلب، فرد بیمار ممکن است به مشکلات کلیوی مبتلا شود. برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه پیشنهاد می کنیم قلب از عمل آنژیو به مقدار زیادی آب بنوشید.

عوارض جانبی عمل آنژیوگرافی قلب

این عوارض ها عبارتند از:

هماتوم یا تجمع خون زیر پوست : در مواردی ممکن است این عوارض به مدت طولانی برای فرد بیمار ظاهر شود که برای درمان بیاستی به پزشک معالج خود در اولین فرصت مراجعه نمایید.

عفونت: برخی مواقع، محل ورود کاتتر ممکن است دچار عفونت شود که البته این عارضه بسسیار نادر است. همچنین پس از این عمل، زخم های شما دچار قرمزی و تروم می شوند که در این موارد شاید شما نیاز به مصرف دوره ای آنتی بیوتیک ها داشته باشید.

حساسیت: از دیگر عوارض های جانبی عمل آنژیوگرافی قلب می توان به حسایت اشاره نمود. بعد زا این عمل، دانه های قرمز در پوست فرد بیمار ایجاد می شوند.

آسیب شریان: در موار نادری ممکن است به نواحی شریان های خونی بازو یا کشاله ران فرد بیمار آسیب هایی وارد شود.

آسیب به بافت: در مواردی که عمل آنژیوگرافی قلب مدت زمان زیادی طول بکشد، اشعه ایکس آسیب هایی را به بافت ها وارد می کند.

حمله قلبی: از خطرا جدی که در مواردی ممکن است برای فرد بیمار رخ دهد می توان به حمله قلبی اشاره کرد.

سکته مغزی: د ر مواردی ممکن است طی انجام عمل آنژیوگرافیی، فرد بیمار به سکته مغزی مبتلا شود که بروز این حادثه به  علت عدم خونرسانی به ناحیه مغز است.

اختلال تنفسی و کهیرهای شدید: اختلا در تنفس و بروز کهیر های شدید از دیگر عوارض های خطرناک و جانبی عمل آنژیو قلب است.

چگونه می توان از ابتلا به عوارض و خطرات آنژیوگرافی جلوگیری کرد؟

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟ برای کاهش و یا جلوگیری از ابتلا به عارضه های این عمل بایستی از انجام دادن اقداماتی از قبیل: رانندگی، حمام کردن و بلند کردن وسایل سنگین و غیره تا مدت ها خودداری کنید. دقت داشته باشید، در صورتی که پس از عمل، زخم های شما دچار تورم و یا خونریزی شدند باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از انجام این عمل لازم است در صورتی که به هر یک از شرایط زیر مبتلا هستید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید که این موارد عبارتند از:

بارداری

آسم

پرستار بودن

حساسیت به رنگ ید

پیشینه ای از آنافیلاکسی

اختلالات خونی

اختلالات کلیه ای یا بیماری های آن

حساسیت به داروها

عوارض جدی که به شکل نادر پس از آنژیو قلب اتفاق می افتند به شرح زیر است:

خونریزی

حمله قلبی

سکته مغزی

احتمال آسیب به شریان در بازو و یا کشاله ران

آسیب به کلیه ها به دلیل مواد کنتراست

به حالتی که به علت مصرف بیش از اندازه مواد مخدر به فرد دست می دهد را اوردوز می گویند. اوردوز موجب مسمومیت شدید و در برخی موارد منجر به مرگ فرد مصرف کننده می شود. توجه داشته باشید که اوردوز برای افرادی که داروهای مختلف با میزان زیاد مصرف کرده اند هم می تواند رخ دهد. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا از شایع ترین اتفاقاتی که موجب اوردوز می شود آگاه شوید.

بیش مصرفی یا اوردوز چیست؟

در مواردی که فرد در مصرف مواد مخدر زیاده روی کرده و بدن فرد مصرف کننده سمی شده باشد، اوردوز رخ می دهد. علاوه بر این، عده ای از افراد هم هستند که در مصرف داروهای تجویز شده پزشک جهت آسیب زدن به خود یا همان خودکشی زیاده روی می کنند که در این شرایط فرد مبتلا به اوردوز می شود. امروزه یکی از شایع ترین معضلات جامعه، دلایل گسترش اعتیاد در جامعه است.

اوردوز چگونه رخ می دهد؟

اوردوز به طور معمول در دو حالت برای فرد رخ می دهد که این دو حالت عبارتند از:

• در صورتی که فرد درگیر اعتیاد، اقدام به مصرف ماده مخدر بیش از اندازه ای که بدن توان آن را ندارد می کند، اوردوز رخ می دهد.
  • در دومین حالت، فرد مبتلا به اعتیاد، اقدام به مصرف چند ماده مخدر مختلف می کند که این موضوع می تواند سبب بروز اوردوز در فرد بیمار شود.
مراحل درمان اوردوز

درمان این عارضه به موارد متعددی بستگی دارد. به طور مثال در صورتی که اوردوز به علت مصرف بیش از حد دارو رخ داده باشد، آگاهی پزشک از میزان مصرف دارو می تواند در روند درمانی بیمار بسیار تاثیر بگذارد. به طور کلی، استراتژی هایی که پزشک در زمان بروز اوردوز از آنها استفاده می کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

• قرار دادن لوله تنفسی یا پاک کردن راه هوایی در صورتی که بیمار به مشکلات تنفسی مبتلا شده باشد.
  • ایجاد شرایطی جهت استفراغ برای خارج کردن ماده از معده.
  • پمپاژ کردن معده با هدف خارج کردن ماده.
  • دادن مایعات به داخل ناحیه وریدی جهت افزایش روند دفع این ماده سمی از بدن بیمار.
  • در موارد حاد، ممکن است پزشک از یک پادزهر برای درمان سریع بیمار استفاده کند.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد به مواد مخدر

اوردوز با چه علائمی همراه است؟

علائم این بیماری در هر فردی مختلف و متفاوت است اما در بسیاری از موارد علائم مشترکی نیز وجود دارد که این علائم عبارتند از:

• بروز اختلالات تنفسی شدید
  • بروز صدای خرخر از گلوی فرد به علت انسداد مجاری هوا
  • احساس درد در قفسه سینه
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • گشاد شدن یکی از مردمک های چشم
  • بروز کبودی هایی در ناحیه سرانگشتان و لب ها
  • بروز تب بالا
  • بروز رعشه و تشنج
  • بروز تهوع و استفراغ
  • بی قراری
  • بروز رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی
  • بروز گیجی
  • بروز عرق سرد
  • توهم و هذیان گویی
  • اختلال در راه رفتن
  • کاهش شدید علائم حیاتی از قبیل: دمای بدن، تعداد تنفس، نبض و فشار خون
  • پارانویا
  • بیهوشی

توجه داشته باشید که بروز هریک از این علائم می تواند زنگ خطری برای بروز اوردوز باشد که در این شرایط بایستی سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

احتمال اوردوز در کدام ماده مخدر بیشتر است؟

احتمال بروز اختلال اوردوز می تواند در هر یک از مواد مخدر ها و یا داروها مختلف باشد.

با توجه به تحقیقات انجام شده و اطلاعات به دست آمده، میزان اوردوز و مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدری که در ادامه ذکر خواهیم نمود بیشتر از سایر موارد است.

این موارد عبارتند از:

اوردوز ناشی از مصرف تریاک و مشتقات گیاه خشخاش

این نوع ماده مخدر، بیشترین آمار ابتلا به اوردوز را در خود جای داده است.

اوردوز ناشی از مصرف کوکائین

دومین عامل بروز اوردوز و مرگ ناشی از این حالت، مختص به مصرف کوکائین است. اما لازم است بدانید که مصرف کوکائین به تنهایی نمی تواند سبب بروز اوردوز شود اما مصرف همزمان این ماده مخدر با مواردی از قبیل الکل و مخدر های دیگر مانند بنزودیازپین و مشتقات تریاک می تواند ریسک ابتلا فرد مصرف کننده به اوردوز را بالا ببرد.

اوردوز ناشی از مصرف شیشه

همان طور که می دانید ماده مخدر شیشه یکی از قوی ترین نوع آمفتامین است که این موضوع سبب شده است مصرف این ماده مخدر، بیشترین آمار ابتلا به اوردوز را به خود اختصاص دهد.

اوردوز ناشی از مصرف الکل

یکی از شایع ترین دلایل بروز اوردوز، مصرف بی رویه نوشیدن مشروبات الکلی است. پس همین حاال برای ترک اعتیاد الکل اقدام نمایید.

عوامل موثر در افزایش خطر اوردوز

• افزایش تدریجی مقدار مصرف ماده مخدر
  • پایین بودن مقاومت و تحمل بدن
  • داشتن سابقه بیش مصرفی یا اوردوز
  • داشتن سابقه اقدام به خودکشی
  • تزریق مواد مخدر
  • قطع ناگهانی روند درمان ترک اعتیاد
  • شروع دوباره مواد مخدر پس از درمان اعتیاد
  • وابستگی بیش از حد و روانی شدید به مواد مخدر
  • مصرف همزمان چند ماده مخدر مختلف
  • مصرف همزمان ماده مخدر با مشروبات الکلی
عوارض اوردوز

یکی از شایع ترین عوارض های اوردوز، مرگ است. اما توجه داشته باشید، در صورتی  که اقدامات درمانی در زمان مناسب انجام شود، می توان بیمار را از خطر مرگ نجات داد.

برخی از عوارض های کوتاه و یا بلند مدت اوردوز عبارتند از:

• بروز مشکلات عاطفی و روانی
  • بروز سکته
  • آسیب به کبد
  • آسیب به سیستم قلبی-عروقی
  • افزایش احتمال خودکشی
  • بروز مشکلات و آسیب های روحی و روانی

کلام آخر

به طور کلی عوارض کوتاه و یا بلند مدت اوردوز به ماده مخدر مصرف شده بستگی دارد. اما لازم است بدانید که اوردوز در مواردی بدون عارضه درمان می شود اما در مواردی هم ممکن است با وارد کردن آسیب ها شدید و جدی روبرو باشد.