دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » کمک به افراد افسرده با راه حل مفید

کمک به افراد افسرده با راه حل مفید

افسردگی یک عامل مخرب برای زندگی است که سبب می شود فرد در زندگی خود مشکلات متعددی داشته باشد. همچنین این موضوع سبب می شود اطرافیان نیز تحت تاثیر این افراد مشکلاتی داشته باشند زیرا اگر یکی از اطرافیان شما به افسردگی مبتلا باشد شما در حال تقلا برای نجات وی از این بیماری هستید. از این رو دانستن راه های کمک به افراد افسرده می تواند بسیار موثر باشد.

افسردگی

بهترین راه های کمک به افراد افسرده

برای این که به اطرافیان شما که دچار افسردگی هستند بخواهید کمک به افراد افسرده کنید راه های زیادی وجود دارد اما در مرحله اول فرد باید متوجه شود که شما قصد کمک کردن به او را دارید و حمایت شما را به خوبی درک کند. بنابراین در مرحله اول باید سعی کنید فرد متوجه قصد شما که کمک کردن است شود و به وضوح نگرانی خود را درباره سلامتی وی نشان دهید تا حس حامی بودن شما منتقل شود. شما باید با صحبت و آوردن مثال هایی به این افراد ثابت کنید که افسردگی بیماری ای غیر قابل درمان نیست و با کمک به افراد افسرده می توان درمان شد.

 در ادامه ی این مقاله بر اسای تحقیقات چند ساله ی روانپزشکان به شما راهکار هایی ارائه خواهد شد که در درمان افسردگی و کمک به افراد افسرده بسیار مفید هستند.

کمک به افراد افسرده

بنابراین اگر یکی از اطرافیان شما افسرده است برای کمک به افراد افسرده به موارد زیر توجه کنید:

شناخت علائم افسردگی

برای کمک به افراد افسرده بهتر است در قدم اول با علائم افسردگی آشنا شوید و مطمئن شوید فرد واقعا افسرده است یا خیر. در برخی موارد ممکن است فرد به طور واضح دارای علائم افسردگی باشد و در زندگی خود دچار مشکلاتی باشد اما در برخی افراد این علائم واضح نیست و فقط فرد دچار ناراحتی و خشم یا دیگر علائم است که این موضوع سبب می شود این بیماری با دیگر بیماری ها اشتباه گرفته شود. بنابراین اگر علائم را بشناسید متوجه افسردگی دوستتان می شوید و می توانید به او کمک کنید.

نشان دادن همدلی

یکی از مواردی که در کمک به افراد افسرده بسیار تاثیر دارد همدلی کردن با او است. هرگز به فرد افسرده پیشنهاد نکنید که احساسات خود را کنترل کند یا دائما به او اصرار نکنید که از این حال بیرون بیاید. هرگز از این حالات فرد خسته نشوید و احساس نا امیدی نکنید. سعی کنید هرگز بیان نکنید که از این حالت او خسته شده اید و به خوبی به حرف های وی گوش دهید و به او اجازه دهید آزادانه حرف های خود و احساساتش را به شما بیان کند. هرگز سعی نکنید به این افراد بگویید مثبت اندیشی کنند یا استدلال کنید زندگی خیلی زیبا است زیرا افراد مبتلا به افسردگی توانایی این کار را ندارند و این حرف ها سبب می شود از شما هم دور شده و با شما نیز درد و دل نکنند.

پیشنهاد مراجعه به روانپزشک

زمانی که یکی از اطرافیان شما به افسردگی مبتلا است برای کمک به افراد افسرده روی علائم دقت کنید و دائما تکرار نکنید او افسرده است. سعی کنید به او نشان دهید نگران وی هستید و برای علائم او ابراز ناراحتی و نگرانی کنید. سعی کنید به فرد علائمی که دارد را نشان دهید و بگویید قصد شما کمک کردن به او است.

اگر شما اینگونه با او همدردی کنید در او احساسی ایجاد می کنید تا در زمان احتیاج به کمک به شما مراجعه کند. در برخی مواقع ممکن است فرد مبتلا فقط علائمی داشته باشد که فکر نکند علائم افسردگی است اما با شناخت علائم افسردگی شما می توانید به او کمک کنید. اگر فرد مقابل شما تمایل به صحبت درباره موضوع دارد بهتر است به او مراجعه به بهترین روانپزشک تهران را پیشنهاد دهید.

متاسفانه یکی از مواردی که باعث می شود فرد به مشاوره نرود باوری غلت است که در جوامع جا افتاده است و فرد از مراجعه به مشاوره احساس خجالت دارد و این بیماری را انکار می کند. اگر اطرافیان شما از رفتن به پزشک دوری می کنند می توانید برای کمک به افراد افسرده به او پیشنهاد دهید با هم این کار را انجام دهید و همراه او لیستس از علائم تهیه نمایید تا به پزشک ارائه دهید و یا اگر نظر پزشک برگزاری جلسات به صورت همراه است با هم این کار را انجام دهید. اگر فرد یکی از اعضا خانواده است و پزشک انجام مشاوره خانواده را پیشنهاد می دهد بهتر است این کار را با کمال میل انجام دهید.

همچنین در صورتی که پزشک به فرد تمریناتی مانند تغییر رژیم غذایی یا ورزش کردن و … می دهد بهتر است همراه او باشید و به او انگیزه دهید تا درمان کامل شود. ممکن است این کار مدتی طول بکشد و شما همراهی فرد را رها نکنید.

حمایت فرد در طول درمان

یکی از نکاتی که در کمک به افراد افسرده تاثیر دارد این است که به فرد نشان دهیم افسردگی هم مانند دیگر بیماری ها بوده و قابل درمان می باشد و هرگز نباید این مشکل را یک ضعف شخصیتی دانست. در مورد این بیماری عوامل زیستی و محیطی زیادی می توانند سبب تشدید یا کم شدن علائم شوند برای مثال زمستان و پاییز افسردگی فصلی افراد به دلیل آب و هوا به اوج خود می رسد. اگر فرد از این موضوع با خبر باشد می تواند سبب شود که در پاسخ به شرایط دردناک یا مواجهه با عوامل محیطی احساس غیر طبیعی بودن نداشته باشد و بداند این پاسخ طبیعی مغز او است و مغز و بدن با هم هماهنگی لازم را دارند.

همچنین فرد باید بداند که ممکن است این بیماری در خانواده ارثی باشد و همه اعضا احتمال ابتلا دارند دقیقا مانند دیگر بیماری ها مانند سرطان. بنابراین افرادی که در خانواده ریشه افسردگی وجود دارد آسیب پذیر تر هستند و بیشتر در مواجهه با شرایط سخت واکنش نسان داده و ممکن است بیمار شوند.

روحیه بدهید

یکی از چیز هاییی که باعث می شود اطرافیان شما احساس امیدواری داشته باشند روحیه دادن است. شما زمانی که به آن ها احساس درک انتقال می دهید باعث می شوید نسبت به درمان افسردگی مشتاق شوند و بیشتر تلاش کنند.با این کار به افراد افسرده کمک می کنید دنیا رامتفاوت تر ببینند و به خود امیدوار شوند. زمانی که به آن ها امیدواری می دهید می توانید قدرت تغییر آن ها را افزایش دهید.

مراقب بدتر شدن علائم باشید

معمولا افرادی که به افسردگی مبتلا هستند بیشتر در معرض آسیب به خود و اطرافیان می باشند بنابراین بهتر است درباره ی این موضوع از آن ها سوالاتی بپرسید که نشان دهد آیا به این فکر هستند یا نه.

برای کمک به افراد افسرده هرگز فکر نکنید با بیان این سوال به آن ها ایده این کار را می دهید. اگر با پرسیدن این سوال فرد به شما پاسخی دهد که ایجاد نگرانی کند باید حتما پیگیری لازم انجام شود. دقیقا این موضوع مانند این است که فرد بیمار به شما از بیماری خود بگوید مثلا قلب درد و …. در چنین شرایطی باید به صورت اورژانسی به فرد کمک شود و هر چه سریعتر به مشاوره و روان درمانی مراجعه شود و محیط امنی برای فرد فراهم گردد تا نتواند سیبی به خود بزند.

از خودتان نیز مراقبت کنید

برای کمک به افراد افسرده اطرافیان نیز باید از خود مراقبت کنند و دائما با روانشناس در ارتباط باشند تا خود نیز درگیر نشوند. افراد باید در مواجهه با مشکلات از خود دفاع کنند.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

اختلال شخصیت پارانوئید: علل، علائم، تشخیص و درمان

اختلال شخصیت پارانوئید: علل، علائم، تشخیص و درمان

افراد مبتلا به پارانوئید عموما خشمگین، تحریک پذیر، متعصب و جزم اندیش می باشند و مدام به دنبال گردآوری مدارکی اند که دال بر تخلف دیگران باشد. عموم افراد مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان، به همسر خود سوءظن دارند و به راحتی بر سر هر موضوعی جار و جنجال راه خواهند انداخت.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *