دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » افسردگی فصلی چیست؟ و با چه نشانه هایی همراه است؟

افسردگی فصلی چیست؟ و با چه نشانه هایی همراه است؟

افسردگی فصلی چیست؟ عده ای از افراد هستند که ممکن است در تعدادی از ماه های سال همانند پاییز و زمستان احساس خوبی نداشته باشند یا به عبارتی دیگر به افسردگی فصلی مبتلا شده باشند. لازم است بدانید که این تغییرات کاملا طبیعی و ناشی از جو آب و هوا است. در ادامه این مقاله به شرح کامل اختلال افسردگی فصلی پرداخته ایم.

افسردگی فصلی چیست؟

افرادی زیادی هستند که متاسفه از ابتلا به اختلال افسردگی فصلی رنج می برند. این افراد به دنبال این این پاسخ هستند که چگونه بفهمیم به افسردگی فصلی مبتلا شدیم یا خیر؟ برای دریافت این پاسخ لازم است در ابتدا از علائم و نشانه های اختلال افسردگی فصلی آگاه شوید. بدین منظور ما در ادامه این مقاله برای کسب اطلاعات کامل شما عزیزان علائم و نشانه های افسردگی فصلی را به طور کامل ذکر نمودیم.

علائم و نشانه های بیماری افسردگی فصلی

 همان طور که در مطالب فوق اشاره نمودیم، این بیماری تنها در فصول مشخصی از قبیل پاییز و زمستان برای تعدادی از افراد رخ می دهد که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی هم درمان می شود. این نوع از افسردگی همانند سایر اختلالات افسردگی با علائم و نشانه هایی همراه است که از شایع ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد که این علائم عبارتند از:

  • بروز حس گناه و نا امیدی
  • کاهش چشمگیر میل جنسی
  • افزایش اضطراب و تحریک پذیری
  • انزوا و یا کناره گیری از اجتماع
  • افزایش حس طرد شدن فرد
  • از دست علاقه نسبت به انجام فعالیت های روزمره
  • کاهش چشمگیر تمرکز
  • افزایش ناگهانی وزن
  • بروز مشکلاتی جسمی از قبیل: سردردهای شدید
  • افزایش میل شدید به شیرینی و شکلات
  • عدم تصمیم گیری و تفکر

بیشتر بخوانید: افسردگی اساسی چیست 

نحوه تشخیص افسردگی فصلی

همان طور که می دانید، اولین گام برای درمان هر اختلال یا بیماری، تشخیص به موقع بیماری است که اختلال افسردگی فصلی از این قانون مستثنی نیست. برای تشخیص این اختلال لازم است در ابتدا توسط یک متخصص معاینه شوید. از جمله روش های تشخیص این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

معاینه بدنی

در مواردی ممکن است پزشک در صورت لزوم معایناتی را برای اطمینان از ابتلا شما به این بیماری انجام دهد. همچنین ممکن است سوالاتی را در این زمینه از شما بپرسد.

تست‌های آزمایشگاهی

در مواردی پزشک از شما می خواهد تا تست های آزمایشگاهی نظیر آزمایش خون را انجام دهید. هدف از انجام این آزمایش، اطمینان حاصل کردن از عملکرد تیروئید است زیرا که یکی از شایع ترین مواردی که سبب بروز افسردگی فصلی می شود، می توان به تیروئید اشاره کرد.

ارزیابی روان‌شناختی

برای تشخیص اختلال افسردگی فصلی، پزشک در ابتدا به ارزیابی روان شناختی می پردازد که این ارزیابی ها عبارتند از: علائم، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری فرد بیمار. در مواردی هم ممکن است پزشک برای ارزیابی، از شما بخواهد تا به یک پرسشنامه پاسخ دهید.

درمان افسردگی فصلی

برای درمان این اختلال پزشک می تواند از روش های درمانی از قبیل: نور درمانی، روان‌درمانی و دارو درمانی استفاده کند. از سایر روش های تاثیر گذار در درمان افسردگی فصلی می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

سعی کنید نور بیشتری را در روز جذب کنید

یکی از شایع ترین مشکلات در فصل پاییز و زمستان، کمبود نور است که این موضوع به خودی خود زمینه ساز بروز اختلال افسردگی فصلی است.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

لازم است بدانید که یکی از تاثیرگذارترین و ساده ترین روش هایی که می تواند در درمان اختلال افسردگی فصلی تاثیرگذار باشد، داشتن رژیم غذایی مناسب است. در این رژیم غذایی از مواردی همانند: میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و آجیل استفاده کنید. همچنین از مصرف مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات ها دوری کنید.

ورزش را فراموش نکنید

ورزش کردن علاوه بر درمان افسردگی فصلی، سبب حفظ سلامتی روحی و جسمی شما می شود. ورزش سبب بهبود خلق و خو و تناسب اندام شما در طولانی مدت می شود.

خواب کافی داشته باشید

یکی از مواردی که می تواند در درمان افسردگی فصلی کمک به سزایی کند، ارتقا خواب است. در صورتی که خواب شما دچار اختلال شود، ناخودآگاه خلق و خو شما تحت تاثیر قرار می گیرد که این موضوع سبب بروز بیماری افسردگی فصلی می شود.

بیشتر با دوستان خود وقت بگذرانید

این موضع می تواند به شما حس بهتر و خوشایند تری را القا کند. پس سعی کنید زمان بیشتری را صرف گذراندن با دوستان خود کنید.

بیششتر بدانید: افسردگی پس از جدایی

چه عواملی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند؟

چه عواملی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند؟

این عوامل عبارتند از:

  • جنسیت: با توجه به تحقیقات انجام شده، به طور کلی، زنان حدودا چهار برابر بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می شوند.
  • عوامل جغرافیایی: آن دسته از افرادی که در مناطق دورتر از خط استوا زندگی می کنند، این افراد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به افسردگی فصلی قرار دارند.
  • سابقه خانوادگی: از شایع ترین مواردی که ریسک ابتلا به افسردگی فصلی در افراد را بالا می برد می توان به سابقه خانوادگی اشاره کرد.
  • سن: احتمال افسردگی در افراد جوان بسیار بیشتر از سایر افراد است. اما لازم است بدانید که بیماری افسردگی فصلی حتی در کودکان و نوجوانان هم نیز مشاهده شده است.

سوالات متداول

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک

موثرترین دارو برای درمان حملات پانیک چیست؟ از داروهای مختلفی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) و  مسدود کننده‌های بتا برای درمان حملات پانیک استفاده می‌شود....

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *