افسردگی پس از جدایی

آیا می دانید افسردگی چیست و چه بلایی سر آدمی می آورد؟ افسردگی مانند خوره ای بر جان آدمی می افتد و زندگی را بر او حرام می کند، افسردگی نوعی تمرین هر روز مردن است. روزانه میلیون ها انسان با  انواع مختلفی از این اختلال روانی دست و پنجه نرم می کنند و عده ای هم به فکر درمان آن هستند. یکی از انواع افسردگی، افسردگی پس از جدایی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

برای درمان این غول باید ابتدا به ریشه ی بروز آن پرداخت وقتی بدانیم به چه نوع افسردگی دچار شده ایم و چگونه اتفاق افتاده است، می توانیم بر آن غلبه کنیم. خوشبختانه روانپزشکان عزیز در کنار ما قرار گرفته اند تا ما را در این راه پر زحمت برای دستیابی به سلامت روانی کامل همراهی کنند. با مراجعه به بهترین روانپزشک حاذق می توان به نوع و چیستی افسردگی پی برد.

در حال حاضر به یکی از انواع آن که تحت عنوان افسردگی بعد از جدایی از آن یاد می شود صحبت کنیم. یکی از مهم ترین سوالاتی است که از سوی شما کاربران عزیز پرسیده شده، این است که آیا افسردگی بعد از جدایی نیازی به مداخلات روانپزشک دارد یا خیر؟  ما قصد داریم به مسائل پیرامون آن بپردازیم، با ما همراه باشید:

افسردگی بعد از جدایی چگونه است؟

تمامی جدایی ها ذاتاٌ خطرناک هستند بهتر است بدانید آسیبی که بعد از جدایی می بینید صرفاٌ ملاک عشق شما به طرف مقابل تان نیست بلکه نشان دهنده ی انسان بودن شماست زیرا طبیعی است که انسان عاشق و وابسته باشد و بیشترین ضربه هم از همین وابستگی ها وارد می شود وقتی عشقی را از دست می دهیم و مجبور به جدایی می شویم به دلیل همان وابستگی آسیبی جدی به ما وارد می شود.

علائم افسردگی بعد از جدایی

در ابتدا باید گفت به خوبی به یاد بیاورید اگر در گذشته تجربه تلخی داشته اید ولی به طور آگاهانه با آن برخورد نکرده اید مستعد افسردگی شده اید و با کوچک ترین ضربه ای از پای در می آوردتان. باید با این موضوع به طور منطقی کنار بیایید که بعد از جدایی درد شدید و احساس  فلاکت مطلق را تجربه می کنید و اصلا جای تعجب ندارد امر بسیار طبیعی است.

  • راه رفتن های طولانی مدت در اتاق با حالتی بی قراری
  • اختلال در خواب
  • بروز استرس و اضطراب
  • احساس بی ارزش بودن
  • خستگی مفرط و کاهش انرژی
  • سستی و بی حالی
  • نوسانات وزنی
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • اختلال در تمرکز
  • احساس کسالت عمومی
  • تمایل به خودکشی که در شرایط بسیار حادی رخ می دهد.
درمان افسردگی پس از جدایی
درمان افسردگی پس از جدایی

واکنش های مذکور از علائم افسردگی بعد از جدایی به شمار می رود و ممکن است برخی از آن ها شدید و برخی دیگر خفیف باشند.

چه دلایلی باعث بروز افسردگی بعد از جدایی می گردد؟

به طور معمول پایان رابطه عاطفی به عنوان شکلی از افسردگی خود را به ما نشان می دهد و باعث به وجود آمدن احساسات متفاوت در خلق و خوی می شود، برخی از این جدایی ها ممکن است با شروع تغییرات اساسی در زندگی شروع شود. می توان گفت برخی از دست دادن ها در زندگی باعث به دست آوردن چیز های ارزشمندی می شود. جدایی ممکن است باعث تغییر در دیدگاه شما به زندگی شود و دیدی واقع بینانه پیدا کنید. بر اساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است برخی از جدایی ها باعث از هم گسیختگی خودانگاره آدمی می شود و ابعاد مختلف زندگی را در بر می گیرد احساسات سردرگمی، نا امنی، اضطراب و اندوه را نیز افزایش می دهد.

تشخیص افسردگی بعد از جدایی

جالب است بدانید افسردگی بعد از جدایی با واژه ی پزشکی تشخیصی همراه نیست و ممکن است احساساتی که بعد از جدایی داشته باشید اختلال جدی به حساب نیاید. اما وقتی قصد آن دارید که برای بهبود کیفیت زندگی خود به متخصص و روانپزشک مراجعه کنید باید تمام احوالات و احساسات خود را برای وی بازگو کنید. حتی سوالاتی در مورد طول مدت رابطه و این که چه مدتی است که با احساسات همراه هستید از شما پرسیده شود تا تشخیص این نوع از افسردگی صورت بگیرد.

درمان افسردگی بعد از جدایی

به همه آن هایی که دچار افسردگی بعد از جدایی شده اند این نوید را می دهیم که علائم ناشی از آن با کمک روانپزشک و جلسات رواندرمانی بعد از شش ماه فروکش می کند و راست است که می گویند زمان همه چیز را درست می کند و به مرور احساس بهتری پیدا می کنید، اما برای این که زودتر از شر آن خلاص شوید تمرینات خود مراقبتی و پیاده سازی یک سیستم خوب حمایتی را به شما پیشنهاد می کنید این کار را با متخصص روانپزشک تان مشورت و انجام دهید. زیرا روانپزشک حاذق است که می تواند به شما کمک کند تا چشم اندازی از حالات روحی بدست بیاورید و بر تمامی احساسات منفی خود واقف شوید و بعد بر آن ها غلبه کنید. اما در نهایت اگر با تمامی راه کار های فوق دچار علائمی جدی تر همانند: تمایلات خودکشی و آسیب به خودتان داشتید روانپزشک تان حتما از روش دارو درمانی و تجویز داروهای ضد افسردگی کمک می گیرد.

  • تحمل کردن یا همان صبوری بر غم اندوه
  • مراقبت از سلامت روحی و جسمی
  • تلاش برای افزایش اعتماد و عزت نفس
  • یافتن معنی زندگی
  • تلاش در جهت رسیدن به اهداف
  • یادگیری مهارت حل مسئله

ایجاد شبکه های حمایتی و اجتماعی قوی، به طور خلاصه راهکار های درمان افسردگی به خصوص برای افسردگی بعد از جدایی بسیار کارآمد است.

نتیجه گیری

افسردگی یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از جدایی برای افراد به وجود آید. لذا در صورت داشتن هر گونه مشکلات روحی و روانی همچون افسردگی سعی نمایید به روانپزشک مراجعه نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن بهبود یابید.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *