دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » سندروم پای بی قرار علل و درمان

سندروم پای بی قرار علل و درمان

سندروم پای بی قرار نوعی بیماری است که به فرد احساس نا آرامی می دهد. بسیاری از افراد تصور می کنند نا آرامی به روح اختصاص دارد اما در بسیاری از موارد نا آرامی در پا ها حس می شود. در افرادی که به این عارضه دچار هستند نوعی گزگز یا مور مور، درد یا کشش احساس می شود که مانع آرام نشستن فرد می شود و در نهایت برای آرام گرفتن، فرد لازم است راه رود یا پای خود را تکان دهد. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد اما معمولا در سنین بالا و خانم ها دیده می شود. علت این بیماری مشخص نیست اما عوامل زیادی هستند که روی این بیماری تاثیر دارند. این عوامل عبارتند از: اضطراب، بارداری، اضافه وزن، استعمال سیگار، فقر آهن و کم خونی، قند، نارسایی کلیه، فشار بالا، عارضه قلبی و ریوی و بیماری های عصبی.

سندروم پای بی قرار و احساس مور مور شدن
احساس مور مور شدن

علت سندروم پای بی قرار

این بیماری معمولا در ساق پا اتفاق می افتد و تا ران ممکن است پیش رود. این مشکل معمولا در زمان استراحت خود را نشان می دهد. زمانی که فرد خوابیده است نا خودآگاه دچار مشکل می شود و مجبور است پا های خود را تکان دهد. معمولا حرکت نکردن می تواند سبب تشدید بیماری شود. این بیماران معمولا دچار اختلال خواب هستند و در طول روز خواب آلود می باشند.

این بیماری به طور کلی در ارتباط با سلامت جسم و روح بوده و اگر ذهن و جسم سالم باشد فرد تا حدودی می توان گفت دچار این عارضه نمی شود. اما در برخی افراد که این بیماری ارثی است شرایط متفاوت است اما امکان رفع آن وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده نتیجه حاصل شده است که کمبود ویتامین B6 در  بروز این بیماری موثر است.

استرس و فشار های روحی روانی می توانند به شدت عاملی برای ابتلا به سندروم پای بی قرار باشند و باعث احساس درد در شما شوند. معمولا در بسیاری از افرادی که قرص های ضد افسردگی را در شب مصرف می کنند این بیماری به وفور مشاهده می شود. بنابراین در اولین مراجعه به پزشک در صورت مصرف این دارو ها، پزشک از شما می خواهد زمان مصرف قرص ها را تغییر دهید.

در صورتی که با کنترل خواب و استرس این بیماری بهبود پیدا نکند باید سراغ درمان های دارویی برویم. اضطراب چه به صورت ارثی و چه به صورت اکتسابی اصلی ترین راه ابتلا به سندروم به حساب می آید. همین علت است که سبب می شود خانم ها بیشتر به این سندروم مبتلا شوند و طول درمان بیشتری نیاز داشته باشند. علاوه بر اضطراب، کمبود تحرک و ویتامین و اعتیاد از عوامل دیگر موثر در بروز این بیماری هستند. در نتیجه این بیماری می تواند با سه روش دارویی، غذایی و ورزش درمان گردد.

خانم ها در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی ممکن است برای مدتی این بیماری را تجربه کنند یا در صورت مبتلا بودن بیماریشان تشدید شود. این اتفاقات معمولا در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد.

دیگر عوامل مستعد کننده بیماری

  1. کم خونی و کم آهنی (فقر آهن)
  2. بیماری های ناشی از تداخل هورمون ها مانند دیابت و ضغف کلیه ها مربوط به کمبود ویتامین و مواد مینرال
  3. مشکلات اعصاب و مشکلات مغز مرتبط با تیرئید
  4. مصرف سیگار یک عامل مستعد کننده ی بیماری است و ترک سیگار عاملی موثر برای جلوگیری از تشدید بیماری است.
  5. اضافه وزن
  6. افرادی که در دوران قاعدگی خون زیادی دفع می کنند.
  7. افرادی که در مصرف الکل، کافئین، داروی ضد افسردگی زیاده روی کنند مستعد این بیماری اند.
  8. بیماری هایی مانند پارکینسون و نوروتراپی محیطی
  9. دارو های شامل آنتی هیستامین، دارو های ضد تهوع و آنتی سایکوتیک ها می توانند بیماری را تشدید نیز کنند.

علائم

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به شدت در خواب دچار مشکل هستند. این افراد نمی توانند حسی که دارند را برای دیگران توصیف کنند و فقط با شبیه سازی بیماری به مواردی مانند مور مور شدن و گزگز کردن یا راه رفتن مورچه روی پا بیماری خود را توضیح می دهند. بیماران در این بیماری راحت نمی خوابند و در بیشتر اوقات در ساعات روز خواب آلود می شوند و در صورت به خواب رفتن مکررا از خواب می پرند. گاهی متوجه پرش پا در خواب شده و سبب از خواب پریدن بیمار می شود.

تشخیص

در ابتدا مراجعه به یک روانپزشک برای بررسی آزمایش خون می تواند برای بررسی ابتلا به سندروم پای بی قرار مناسب باشد. این آزمایش با در اختیار گذاشتن اطلاعاتی در ارتباط با میزان آهن خون و درگر عامل های بیماری به پزشک برای تشخیص بیماری کمک می کند. در برخی موارد پزشک بررسی نوار مغزی را تجویز می کند.

البته که هیچ روشی به طور قطعی نمی تواند سبب تشخیص شود ولی این آزمایشات به همراه تصویربرداری و نوار عصب و عضله می توانند کمک کننده باشند و حداقل با بررسی عوامل بیماری بتوان به تشخیص آن رسید.

درمان سندروم پای بی قرار

در ابتدا برای درمان این بیماری لازم است بیماری های مرتبط با آن مورد بررسی قرار گیرند و در صورت ابتلا به آن ها نسبت به درمانشان اقدام کرد. برای مثال اگر کمبود آهن عامل بیماری است باید با استفاده از مکمل های مربوطه آن را اصلاح کرد. برای مصرف این مکمل ها لازم است آزمایشات مربوطه انجام شود و سپس دارو مصرف گردد. در صورتی که این سندروم بدون وجود بیماری های زمینه ای اتفاق بیافتد فرد باید با ابجاد تغییر در زندگی یا مصرف دارو های مخصوص اقدام به درمان نماید. استفاده از دارو در این بیماری نیازمند تجویز پزشک می باشد.

ترک سیگار و ترک اعتیاد الکل می تواند در درمان بسیار موثر باشد.

درمان از طریق مراجعه به روانپزشک

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا به این بیماری استرس و مشکلات روحی روانی است. در نتیجه با کنترل استرس و مراجعه به بهترین روانپزشک تهران می توانیم اقدام به درمان کنیم. ابتدا درمان بصورت مشاوره آغاز می شود اما در صورتی که مشکل رفع نشود درمان دارویی در نظر گرفته می شود.

دارو درمانی

در این درمان با توجه به علائم بیماری پزشک دارو هایی مانند روپرینول، پری گابالین،گاباپنتین  به بیمار تجویز می کند تا بیمار روند بهبود را طی کند.

بیماری سندروم پای بی قرار یک بیماری است که منشا اصلی آن اضطراب و بیماری های روانی است. البته عوامل دیگری نیز در ابتلا به این بیماری تاثیر دارند. این بیماری موجب حرکت بی اختیار و بیش از حد پا ها می شود به طوری که زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. با مراجعه به بهترین روانپزشک تهران می توان این بیماری را درمان کرد.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *