دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » وسواس در جوانان و نشانه های آن

وسواس در جوانان و نشانه های آن

اختلال وسواس فکری عملی یا OCD  یکی از اختلالات روانی است که معمولاً افراد بالای 18 سال به آن مبتلا هستند. اما در برخی موارد، این اختلال در جوانان هم دیده می‌شود.اختلال وسواس در جوانان به این معناست که فرد دارای تفکراتی است که به صورت مداوم در افکارشان تکرار می شود و در نتیجه، کار ها و رفتار هایی را در پاسخ به آن افکار انجام می دهند، تا آن‌ها را کنترل کند. برخی از نمونه‌های این وسواس‌ها عبارتند از: شستشوی مداوم دست‌ها، بررسی بیش از حد در و پنجره‌ها هنگام بیرون رفتن از خانه، تکرار اعمال خاص چندین بار، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و …

اختلال وسواس در جوانان به شدت می‌تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش استرس و اضطراب شود. در صورتی که فکر می‌کنید دچار این اختلال شده اید، بهتر است به بهترین روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید که به شما کمک کند با آن مقابله کنید.

اختلال وسواس در جوانان

وسواس در جوانان چگونه است

اختلال وسواس در جوانان می‌تواند به همان شکلی که در بزرگسالان دیده می‌شود، به وجود آید. اما یکی از تفاوت‌های مهم در OCD جوانان، این است که آنها معمولاً نمی توانند احساسی که به شدت درگیرش هستند را به درستی بیان کنند. بنابراین، تشخیص OCD در جوانان به یک چالش تبدیل می‌شود.

بعضی از وسواس‌های معمول در جوانان شامل موارد زیر می‌شود:

وسواس شستشوی دست‌ها: جوانان ممکن است به دلیل ترس از عفونت‌ها به شدت به شستشوی دست‌هایشان بپردازند و دست‌هایشان را به صورت مداوم و بیش از حد طبیعی شستشو دهند.

وسواس بررسی کردن: جوانان ممکن است در مواقعی مانند بیرون رفتن از خانه به صورت مداوم به بررسی در‌ها، پنجره‌ها، چراغ ها و … بپردازند.

وسواس تمیزکاری: جوانان ممکن است به صورت مداوم به تمیزکاری سطوح بپردازند.

وسواس تکرار: جوانان ممکن است اعمال خاصی را چندین بار تکرار کنند. به عنوان مثال، ممکن است چندین بار کتاب‌های خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند همه چیز به درستی در جای خودش است.

01:34
truncate dir-rtl

انواع وسواس

متاسفانه اختلال وسواس در جوانان می‌تواند باعث افزایش استرس، اضطراب و مشکلات روابطی شود.

علائم وسواس در جوانان

علائم اختلال وسواس در جوانان عموما شامل موارد زیر باشد:

  • افکار مداوم: جوانان ممکن به دلیل ترس از خطا به شدت نگران این باشند که آیا همه چیز درست انجام شده یا خیر.
  • رفتار مداوم: جوانان ممکن است در پیرو اکار مداوم خود برای برطرف کردن آن ها رفتار هایی را نیز به صورت مداوم انجام دهند مانند شستشوی دست‌ها، تکرار اعمال خاص به صورت چندین بار و …
  • ترس: جوانانی که دچار وسواس هستند ممکن است همیشه ترس از دست دادن چیزی، ترس از مریضی و موارد مشابه را داشته باشند.
  • عدم توانایی در مدیریت احساسات: جوانان ممکن است به دلیل وسواس، احساسات شدیدی از جمله اضطراب، ترس، شک، و.. را تجربه کنند.
  • مشکلات روابطی: جوانان ممکن است به دلیل وسواس، مشکلاتی در برقراری روابط با دیگران داشته باشند، مانند از دست دادن دوستان، عدم شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و …

علت اختلال وسواس جوانان

دلایل اختلال وسواس در جوانان شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و ناشی از تربیت و پرورش می باشد.

عوامل ژنتیکی ممکن است در بروز OCD در جوانان نقش داشته باشند. در واقع، اگر یکی از والدین یا خواهران یا برادران دچار OCD باشد، احتمال بروز این اختلال در اعضای دیگر خانواده نیز بالاتر است.

همچنین عوامل محیطی مانند استرس، اضطراب، شوک و … می‌توانند در بروز OCD در جوانان نقش داشته باشند.

تربیت و پرورش نامناسب نیز ممکن است در بروز OCD در جوانان نقش داشته باشد. به عنوان مثال، اگر والدین کودکان خود را به صورت مکرر تنبیه کنند ممکن است کودکان در دوران جوانی به اختلال وسواس تبدیل شوند.

در کل، علت بروز OCD در جوانان همانطور که در بزرگسالان است، پیچیده و متنوع است و به عوامل ژنتیکی، محیطی و تربیت و پرورش بستگی دارد.

درمان اختلال OCD در جوانان

درمان وسواس در جوانان شامل درمان‌های روانشناختی و دارویی و یا ترکبی از آن ها می‌شود. در ادامه به بررسی راه های درمان این اختلال می پردازیم.

درمان روانشناختی

 درمان روانشناختی برای درمان OCD در جوانان شامل روش‌هایی مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) و درمان شناختی-رفتاری برای جوانان (CBT for Kids) است. این روش‌ها به جوانان کمک می‌کنند تا نحوه تفکر و رفتار خود را تغییر دهند و با وسواس‌ها و ترس‌هایشان به بهترین شکل ممکن مقابله کنند.

درمان دارویی

 در برخی موارد، درمان دارویی نیز برای درمان OCD در جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای مانند سروتونین بازجذب کننده ها (SSRIs) و داروهای ضدافسردگی ممکن است به جوانان کمک کنند تا بهبود یابند.

داروهای مانند فلوکستین، سروترالین، و اسیتالوپرام به عنوان درمان اولیه برای جوانان مبتلا به وسواس استفاده می شوند. این داروها با افزایش سطح سروتونین در مغز کار می کنند و می توانند علائم وسواس را کاهش دهند

مداخلات خانوادگی

مداخلات خانوادگی نیز می‌تواند به جوانان کمک کند که با وسواس‌هایشان مقابله کنند. این روش برای بهبود ارتباط و همکاری درون خانواده و کمک به فرد مبتلا به وسواس استفاده می شود. از طریق این درمان، خانواده ها می آموزند چگونه به فرد مبتلا کمک کنند تا از تقویت رفتارهای وسواسی خودداری کنند.

روش‌های تفریحی و آرامش‌بخش

روش‌های تفریحی و آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی نیز می‌تواند به جوانان کمک کند که با وسواس‌هایشان مقابله کنند و بهبود یابند.

همیشه پیشنهاد می شود که درمان های روانشناختی و دارویی به صورت همزمان انجام شوند، زیرا ترکیب این دو روش معمولاً نتایج بهتری برای فرد مبتلا به وسواس فراهم می کند. همچنین مهم است که درمان ها توسط متخصصین مجرب انجام شوند و در صورت نیاز، با بهترین روانپزشک مشورت کنید تا روش های موثرتری برای بهبود علائم وسواس پیشنهاد شود

در نهایت، توجه به سبک زندگی سالم مانند تغذیه مناسب، ورزش منظم و خواب کافی نیز برای بهبود کلی سلامت روانی و کاهش علائم وسواس بسیار مهم است.

00:18
truncate dir-rtl

درمان وسواس

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *