دکتر وحید دارابی » مشاوره خانواده » مشکلات جنسی از علت تا درمان

مشکلات جنسی از علت تا درمان

نیاز جنسی یکی از غرایز انسانی است و رابطه جنسی به عنوان بخشی از حیات و سلامت افراد را تشکیل می دهد، یک جزء مهم از ارتباطات صمیمانه فردی است که با ازدواج برآورده می شود و اگر زوجین اختلالی در عملکرد جنسی شان رخ دهد ممکن است پایه های شیرازه زندگی شان لطمه ای وارد شود بنابراین برای درمان و رفع مشکلات جنسی شان باید از یک روانپزشک یا زوج درمانگر کمک بگیرند. در این هنگام است که برای مقابله با بسیاری از مشکلات از روانپزشک کمک گرفته می شود و اهمیت وجود روانپزشک و روان درمانگر در زندگی های امروزی بیش از پیش نمایان می شود. در ادامه این نوشتار به مشکلات جنسی شایع در میان زنان و مردان می پردازیم و با مطالعه فراوان در منابع مختلف علمی معتبر اطلاعاتی مختصر و مفید در اختیارتان قرار می دهیم.

مشکلات جنسی چیست؟

مشکلات جنسی بیش از آنچه که شما تصور می کنید در میان افراد جامعه شایع هستند اما به دلیل فرهنگ بسته حاکم در کشور ما این مسائل بروز و ظهور پیدا نکرده است و به همین خاطر کمتر به آن ها پرداخته شده است. به مجموعه اختلالات جنسی در میان زن و مرد و ناتوانی جنسی و عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی را در بر می گیرد. این اختلالات با بررسی علل ایجاد شده آن درمان و برطرف می شود.

بیشتر بخوانید=> نقشه مغزی چیست؟

مشکلات جنسی شایع در میان مردان و زنان کدام اند؟

اختلالات جنسی در زنان عبارت اند از:

  1. سرد مزاجی یا بی میلی جنسی: اگر در عین تقاضای شریک جنسی تان تمایلی به برقراری ارتباط و فعالیت های جنسی ندارید شما دچار سرد مزاجی شده اید و باید برای درمان به یک زوج درمانگر خوب مراجعه کنید. این مشکل هم در زنان و هم در مردان هم رایج است.
  2. ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی: چنانچه با وجود تلاش های همسرتان به برانگیختگی جنسی یا ارگاسم نمی رسید در حالی که ممکن است در شرایطی دیگر مانند: استمنا این حالت را تجربه کنید.
  3. درد های مقاربتی: این عارضه به معنی احساس درد در نواحی مهبل در حین برقراری رابطه جنسی است.
  4. واژینیسموس: یکی دیگر از مشکلات شایع جنسی در میان زنان که ریشه آن از اختلالات روانی است، در این حالت اندام تناسلی زنانه در هنگام دخول دچار اسپاسم یا گرفتگی شدیدی می شود.
  5. بیزاری جنسی: زمانی که یک زن به بیزاری جنسی مبتلا می شود نسبت به تمامی جوانب رابطه جنسی انزجار دارد و این اختلال اغلب در میان زنان میانسال بسیار شایع است.

مشکلات جنسی در میان مردان شامل موارد زیر می باشد:

  1. سرد مزاجی
  2. اختلال مربوط به ناتوانی در حفظ نعوظ: در حالی که شریک جنسی فرد تلاش برای فعالیت جنسی شان دارند اما مرد دچار عدم نعوظ یا در برخی مواقع هم ممکن است نعوظ با تاخیر انجام شود.
  3. انزال زودرس: این مشکل بسیار شایع است که عوامل متعددی در بروز آن دخیل هستند که با مراجعه به زوج درمانگر و ریشه یابی صحیح آن درمان می شود، در صورت عدم درمان منجر به احساسات درونی و نارضایتی های جنسی در بین زوجین می شود.
  4. انزال دیررس: شیوع این اختلال در میان مردان بسیار کمتر از سایر مشکلات جنسی است زمانی رخ می دهد که مرد نمی تواند در زمان موعد به اوج لذت جنسی برسد که اتفاقی ناخوشایند را تجربه می کنند.

 بیشتر بخوانید=> به چه کسی ترنس می گوییم؟

علائم افراد دچار مشکلات جنسی

بر اساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است افرادی که با یکی از این مشکلات جنسی نام برده شده در زندگی شان سر و کار داشته باشند و برای درمان آن قدمی برنداشته باشند ممکن است علائمی از خود نشان دهند.

  • احساس خستگی
  • عدم رضایت عمومی از زندگی زناشویی
  • احساس ضعف و نگرانی از انحرافات جنسی
  • کمبود اعتماد و عزت نفس در افراد
  • کاهش سطح کیفی زندگی
مشکلات جنسی

علت بروز مشکلات جنسی

  • بسیاری از مشکلات جنسی در بین زن و شوهر ها ناشی از عقاید و نگرش های نادرست در مورد رابطه جنسی است.
  • نداشتن اموزش های لازم و علمی در این مورد هم می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی در بین روابط زناشویی شود. به همین خاطر است که می گوییم یکی از اقدامات مهم زوج درمانگر آموزش صحیح و آگاهی بخشی در مورد این مسئله مهم در ازدواج است. مشاورین به تمامی افرادی هم قصد ازدواج دارند هم اکیداٌ توصیه می کنند از مشاوره های زوج درمانگر در خصوص این گونه آموزش های بهره مند شوند.
  • افزایش سن
  • استرس و اضطراب از شرایط و محیط زندگی
  • افسردگی
  • ابتلا به انواع بیماری های جسمی
  • مصرف مشروبات الکلی و سوء مصرف مواد مخدر
  • مصرف برخی از دارو های ضد افسردگی
  • کاهش انرژی جنسی در میان خانم ها یکی دیگر از دلایل نداشتن رضایت کافی از رابطه جنسی است، این علت در فرزند آوری و بزرگ تر شدن بچه ها بیش از پیس خود را نمایان می کند زیرا مادر با رسیدگی به امور فرزندان خود و بی خوابی و کم حوصلگی های در این باره تحمل می کند ممکن است نتواند شور جنسی دوران جوانی خود را به همراه داشته باشد.

همگی از موارد هستند که در ارزیابی علل در هر فرد درمانجو موثرند، زیرا علل روانی و جسمی در این اختلال دخیل هستند.

اختلالات جنسی
اختلالات جنسی

درمان مشکلات جنسی

اگر خود و همسرتان به یکی از مشکلات فوق برخورده اید و خودتانبه تنهایی از پس حل و درمان ان بر نمیایید باید از یک روانپزشک متبحر و با تجربه کمک بگیرید و با مراجعه به وی و گزارش شرح حال کامل تشخیصی در مورد اختلالتان داده شود و سپس با راهکار های مناسب درمانی مانند: دارو درمانی یا روان درمانی برطرف می شود.

نتیجه گیری

بهتر است بدانید هدف از زوج درمانی این است که هر دو طرفین رابطه زناشویی احساس خوبی نسبت به یکدیگر داشته بشاند و به میزان کافی از جهت کمی و کیفی رابطه خود بهره مند شوند. معمولا بهترین روانپزشک در مورد ادامه زندگی و درمان اختلالات جنسی از زن و شوهر ها سوال می پرسد و در صورت تمایل آن ها اقدام به درمان می کند.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای تخصص و تجربه کافی، صلاحیت علمی، اهداف درمانی مشخص، مهارت و قدرت تشخیص مناسب انواع مشکلات میان زوج باشد. 5 ویژگی بهترین زوج درمانگر در تهران بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در این متن به بررسی مهم‌ترین...

نقش والدین در استرس کودکان

نقش والدین در استرس کودکان

همه بچه ها هر از گاهی احساس ترس می کنند. انواع ترس هایی که آنها تجربه می کنند می تواند با افزایش سن تغییر کند. اما اگر ترس‌های خود را از بین نبرند یا نگرانی ‌هایشان برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است دچار اختلال اضطراب شوند. کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است...

افزایش اعتماد به نفس در کودکان با 15 راهکار مفید

افزایش اعتماد به نفس در کودکان با 15 راهکار مفید

اعتماد به نفس در کودکان یکی از نکات مهم برای پیشرفت آن ها در زندگی و رویارویی با مشکلات است. طبق تحقیقات کودکانی که دارای اعتماد به نفس می باشند به راحتی در مقابل مشکلات و سختی ها می توانند دوام بیاورند و راه حل های بهتری را در پیش می گیرند. اعتماد به نفس ناشی از حس...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *