دکتر وحید دارابی » مشاوره و درمان اعتیاد » اختلالات روانی همزمان با اعتیاد

اختلالات روانی همزمان با اعتیاد

آنچه به طور قطعی شناخته شده است، این است که افراد مبتلا به بیماری روانی نسبت به افراد عادی، میزان اعتیاد بسیار بالاتری دارند.  به طور مشابه، افراد مبتلا به اعتیاد نسبت به افراد عادی، احتمال ابتلا به بیماری روانی بسیار بالاتری دارند. تقریباً یک سوم افراد مبتلا به اختلال روانی یا الکلی دارای یک اختلال همزمان بودند و نیمی از افرادی که مشکلات مواد مخدر داشتند اختلال روانی نیز داشتند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی اختلالات روانی همزمان با اعتیاد بپردازیم.

اختلال مصرف مواد چیست؟

استفاده از مواد به معنای استفاده از الکل، مواد مخدر یا سایر مواد است. اعتیاد به مواد با توجه به مصرف موادی که مشکلی ایجاد نمی کند تا مصرفی که باعث ایجاد مشکل در زندگی فرد می شود، متفاوت است.

مصرف مشکل ساز مواد به این معنی است که مصرف الکل یا سایر مواد مخدر با مشکلاتی و اختلالاتی همراه می شود. عوارض اعتیاد در زنان و مردان می تواندآسیب هایی را در برگیرد. مانند:

  • مشکلات سلامتی مانند دیابت یا  روان پریشی
  • ایجاد اختلاف با دوستان، خانواده یا افراد در محل کار
  • رفتار پرخطر:
    • مصرف مقدار زیادی به یکباره
    • استفاده از مواد در زمان رفتن به محل کار یا مدرسه
    • مخلوط کردن مواد (مصرف چند دارو)، مانند نوشیدن الکل و مصرف همزمان قرص های خواب
    • استفاده از مواد در حین رانندگی یا کار با ماشین آلات

بیشتر بخوانید=> ترک سیگار برای همیشه

مصرف مواد مشکل ساز ممکن است شامل  وابستگی نیز باشد که گاهی اوقات اعتیاد نامیده می شود.

وابستگی به این معنی است که فرد  نیاز به مصرف بیشتر از یک ماده برای به دست آوردن نتیجه یکسان و اولیه دارد. در این شراط هنگامی که مصرف مواد را متوقف می کنند، احساس می کند، باید از آن یا ماده دیگری برای مقابله با علائم استفاده کنند. افراد معتاد عموما بخش‌های دیگر زندگی مانند رویدادهای خانوادگی یا کار را به دلیل مصرف مواد رها می کنند و با وجود اینکه می‌دانند، این ماده بر سلامت جسمی یا روانی آنها تأثیر می‌گذارد، به استفاده از مواد ادامه می دهند.

افراد معتاد با وجود اینکه خودشان خواستار ترک اعتیاد هستند، عموما برای کاهش یا ترک مواد دچار مشکل می شوند.

منظور از اختلال همزمان و همبودی چیست؟

اختلال همزمان وضعیتی را توصیف می کند که در آن فرد هم بیماری روانی دارد و هم اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارد. این اصطلاح یک اصطلاح عمومی است و به طیف وسیعی از بیماری های روانی و اختلالات مصرف مواد اشاره دارد. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به اسکیزوفرنی است و همچنین درگیر مصرف مشکل‌ساز حشیش نیز می‌شود، یک اختلال همزمان دارد، مانند فردی که با افسردگی مزمن زندگی می‌کند و همچنین در مصرف مشروبات الکلی نیز مشارکت دارد. رویکردهای درمانی برای هر مورد ممکن است کاملاً متفاوت باشد.

اصطلاح دیگر برای اختلال همزمان، همبودی است. اصطلاحات  تشخیص دوگانه، اختلال دوگانه، یا سوء مصرف کننده شیمیایی بیمار روانی نیز  برای اشاره به اختلال همزمان استفاده می شود.

اختلال همزمان

رفتارهای مختل اجتماعی در اعتیاد

تعیین دقیق تعداد افراد مبتلا به اختلال همزمان چالش برانگیز است زیرا مطالعات موجود جمعیت های مختلف را بررسی کرده و از ابزارهای غربالگری متفاوتی استفاده می کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات همزمان از آنجایی که تشخیص می تواند دشوار باشد، اغلب به اشتباه شناسایی می شوند، زیرا یک اختلال می تواند اختلال دیگری را تقلید کند. میزان عود مصرف مواد در افرادی که مبتلا به اختلال روانی هستند بسیار بالاتر از افراد عادی است. همچنین احتمال بازگشت علائم بیماری روانی برای افرادی که مشکل مصرف همزمان مواد دارند نیز بیشتر است که  بسته به شرایط، میزان شیوع این اختلالات همزمان بین 20 تا 80 درصد است.

چگونه مصرف مواد می تواند به یک مشکل تبدیل شود؟

برخی از جوانان برای کمک به مقابله با استرس، اضطراب یا افسردگی شروع به استفاده از مواد می کنند. که این موضوع ممکن است به دلیل آن باشد در خانه، مدرسه یا بین همسالان آنها درگیری وجود داشته باشد.

برخی از کودکان و نوجوانان نیز بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. و گاهی اوقات آنها شروع به استفاده از موادی مانند نیکوتین می کنند.

در راستا مصرف انواع مواد مخدر سن نیز حائز اهمیت است، به گونه ای که هر چه فرد جوان‌تر شروع به آزمایش مواد کند، احتمال بروز مشکلات در آن بیشتر می شود.

هنگامی که یک کودک یا نوجوان از مواد استفاده می کند، معمولاً نمی فهمد که می تواند منجر به مشکلات عاطفی یا بدتر شدن مشکلات شود. این امر به ویژه در صورتی صادق است که آنها در معرض خطر ابتلا به یک اختلال سلامت روان باشند. 

بیماری روانی وضعیتی است که بر نحوه احساس، تفکر و عمل تأثیر می گذارد. انواع مختلفی از بیماری های روانی مانند اختلال کمبود توجه/بیش فعالی  (ADHD)، اختلالات رفتاری، افسردگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید=> ترک اعتیاد زنان

مصرف مواد و بیماری های روانی چگونه به هم مرتبط هستند؟

چهار راه کلی وجود دارد که بیماری‌های روانی و مشکلات مصرف مواد با هم همراه هستند:

  1. یک بیماری روانی حرف اول را می زند. مثال: یک فرد جوان از موادی مانند الکل یا سایر مواد مخدر استفاده می کند تا به او کمک کند تا با علائم ناراحت کننده یک بیماری روانی مقابله کند.
  2. بیماری روانی ناشی از اعتیاد است. مثال: یک فرد جوان از ماده ای استفاده می کند که علائم یک بیماری روانی مانند افسردگی یا روان پریشی را ایجاد می کند.
  3. هر دو اختلال، همزمان شروع می شوند. مثال: یک بیماری روانی و یک اختلال مصرف مواد در اثر یک اتفاق ایجاد می شود، مانند یک تصادف بسیار ترسناک یا تجربه آسیب زا.
  4. اختلال، همزمان شروع نمی شود و هریک جدا از دیگری است. مثال: یک بیماری روانی و مشکل مصرف مواد هر دو به طور جداگانه شروع می شوند، اما عوامل خطر یکسانی دارند، مانند ژن ها یا یک محیط دشوار.

مصرف مواد و بیماری روانی نیز در هنگام درمان با هم مرتبط هستند. به گونه ای که برخی از مواد مانع از عملکرد صحیح داروها می شوند، بنابراین علائم یک بیماری روانی بدتر می شود. از طرفی برخی از بیماری های روانی مانند روان پریشی ممکن است انجام برخی درمان های مصرف مواد را دشوارتر کند. همچنین لازم به ذکر است اگر فرد مصرف مواد خود را بدون کمک مناسب متوقف کند یا کاهش دهد، برخی از بیماری های روانی  می توانند بدتر شوند.

برخی از افراد زمانی که از یک ماده استفاده می کنند داروهای خود را مصرف نمی کنند و این باعث بدتر شدن علائم یک بیماری روانی می شود. همچنین نوشیدن الکل می تواند علائم افسردگی را بدتر کند. از این رو مراقبت از هر دو موضوع به طور همزمان مهم است.

ویژگی های یک مرکز ترک اعتیاد خوب

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
 بهترین روش ترک شیشه

 بهترین روش ترک شیشه

بهترین روش ترک شیشه کدام است؟ برای ترک اعتیاد به شیشه از درمان به کمک دارو (MAT)، درمان فردی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، گروه درمانی، خانواده درمانی و... استفاده می‌شود. در این نوشته، به بررسی هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم. روش ترک شیشه اعتیاد را...

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟ وارنیکلین و بوپروپیون (ولبوترین) دو مورد از بهترین و رایج‌ترین داروهای ترک سیگار که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده‌اند. در صورتی که به دنبال راهی برای ترک کردن سیگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید و...

اعتیاد به الکل: علت، علائم و عوارض

اعتیاد به الکل: علت، علائم و عوارض

اعتیاد به الکل، بیماری است که در آن فرد بیش از حد الکل مصرف می‌کند و از نظر جسمی و روانی به آن وابسته است. علت اعتیاد به الکل چیست؟ علائم آن کدامند، عوارض مصرف آن چیست و چه افرادی بیشتر در معرض اعتیاد به آن قرار دارند؟ در این نوشته، به بررسی هر یک از این پرسش‌ها...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *