دکتر وحید دارابی » مشاوره و درمان اعتیاد » اختلال جنسی ناشی از مصرف مواد مخدر

اختلال جنسی ناشی از مصرف مواد مخدر

اختلالات جنسی از جمله اختلالاتی است که برخی زوجین در طول زندگی زناشویی با آن مواجه می شوند. از جمله می توان به اختلالات انزال زودرس، اختلال نعوظ، اختلال ارگاسمی، کاهش میل جنسی و حتی روابط جنسی دردناک اشاره کرد. تمامی این اختلالات می تواند در طول زندگی ایجاد شده و موجب نگرانی زوجین شود، اما آنچه به بروز این اختلالات دامن می زند استفاده از مواد مخدر است. برخی افراد با باوری غلط می پندارند که مصرف گروهی از مواد مخدر می تواند کیفیت روابط جنسی را بالا برده و لذت آن ها را از این روابط دو چندان کند اما غافل از اینکه تاثیرت مواد مخدر درست تاثیر عکس بر روابط جنسی خواهد داشت. در ادامه همین نوشتار به چندین مواد مخدر و اختلال جنسی ناشی از مصرف خواهیم پرداخت:

انواع اختلال جنسی ناشی از مصرف مواد مخدر

در ابتدا باید بیان کنیم این نوع از اختلالات به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • اختلال میل جنسی
  • اختلال برانگیختگی جنسی
  • اختلال ارگاسم
  • و اختلالات توام با درد

شما نیز می دانید به وجود آمدن هر یک از این اختلالات شرایط خاصی خواهد داشت، اما وجه مشترک تمامی این ها در این است که مصرف مواد مخدر می تواند بروز این اختلالات را تشدید کند.

در ادامه به بررسی تاثیر مواد مخدر در هر چهار اختلال جنسی می پردازیم:

تاثیر مواد مخدر بر میل جنسی

کاهش میل جنسی به معنای عدم تمایل طرفین رابطه به برقراری رابطه جنسی است. این افراد با مصرف مواد مخدر به دلیل ایجاد حس خستگی و یا ایجاد استرس و اضطراب بیش از حالت عادی از برقراری رابطه جنسی امتناع می ورزند. گزارشات حاکی از آن است که مصرف ماری جوآنا می تواند میل جنسی را به خصوص در بانوان به میزان بالایی کاهش دهد.

لازم به ذکر است مصرف برخی دارو های درمان افسردگی و ضد اضطراب مانند مصرف مواد مخدر بر رابطه جنسی تاثیر گذار خواهند بود.

تاثیر مواد مخدر بر برانگیختگی جنسی

برخی افراد برای بالا بردن برانگیختگی جنسی از الکل استفاده می کنند، چراکه این ماده تاثیر به سزایی بر برانگیختگی جنسی خواهد داشت. ناتوانی در برانگیختگی جنسی در واقع به مواقعی اطلاق می شود که فرد برای حفظ برانگیختگی و یا حفظ نعوظ دچار مشکل است. این افراد فارغ از تاثیر منفی مصرف مواد از آن ها برای ایجاد برانگیختگی جنسی استفاده می کنند.

تاثیر مواد مخدر بر ارگاسم

شاید بهتر باشد بدانید مصرف مشروبات الکلی و استفاده از مواد مخدر افراد را در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل می کند. برای مثال بانوان پس از مصرف مواد مخدر به سختی به ارگاسم می رسند و نمی توانند تجربه ای لذت بخش را از رسیدن به ارگاسم داشته باشند. این درحالی است که مردان با مصرف مواد مخدر و مشروبات دچار انزال زودرس می شوند و در مواقعی آن ها تاخیر در انزال را نیز تجربه می کنند.

به طور کلی علت ایجاد آنورگاسمی و یا اختلالات ارگاسم وجود اختلالات روانی است. افرادی که دارای بی خوابی و یا خستگی مفرط هستند اصولا در برقراری رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم با مشکل مواجه می شوند. اعتیاد نیز می تواند به عنوان عاملی برای ابتلا به آنورگاسمی مانع از لذت بردن از روابط جنسی شود. این اختلال اغلب در بانوان دیده می شود.

تاثیر مصرف مواد بر اختلال جنسی
اختلال جنسی ناشی از مواد مخدر

اختلال درد

این دسته از اختلالات جنسی مربوط به بانوان بوده و آن ها به علت ابتلا به برخی بیماری ها نظیر: ” واژینیسموس ” و ” دیسپارونی ” ایجاد می شود. بانوان با داشتن این اختلال در حین رابطه جنسی درد های بسیاری را متحمل می شوند.

تاثیر مواد مخدر بر روابط زناشویی

افرادی که قبل از برقراری ارتباط مقدار کمی از الکل را استفاده می کنند ممکن است با حالت برانگیختگی جنسی مواجه شوند که برایشان خوشایند است، اما اگر مصرف این دست مواد به حالت اعتیاد گونه تبدیل شود و طرفین در مصرف آن ها زیاده روی کنند نه تنها ایجاد رابطه ای لذت بخش را به ارمغان نمی آورد، بلکه تمامی مشکلات ذکر شده را همراه خواهد داشت.

مشکلی که مصرف مواد مخدر حین یا قبل از برقراری روابط جنسی ایجاد می کند، می تواند در دراز مدت موجب شود تا شخص نسبت به مواد مصرفی در دراز مدت عادت کرده و پس از مدتی مقدار مواد مصرفی همیشگی او را به اوج لذت نمی رساند. از این روست که فرد هر بار مواد بیشتری را مصرف کرده و بعد از مدتی متوجه می شود دیگر نمی تواند مستقل از مصرف مواد به اوج لذت جنسی دست یابد.

از این رو یا تعداد دفعات مصرف را زیاد کرده و یا در هر بار مصرف میزان بیشتری از مواد مخدر را استفاده می کند.

تاثیر مواد مخدر بر حالات روحی

بد نیست بدانید مصرف مواد مخدر علاوه بر تاثیر منفی در عملکرد جنسی موجب تاثیر روانی نیز خواهند شد. افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند به دلیل افزایش اعتماد به نفس به کژکاری های جنسی مبتلا می شوند و در مواقعی به بیش فعالی جنسی نیز مبتلا خواهد شد.

حرف آخر

شاید در ابتدای استفاده از مواد مخدر احساس کنید که در روابط جنسی به اوج لذت می رسید، اما باید این هشدار را به شما دهیم که این تنها ابتدای راه است. با مصرف همیشگی این مواد خلق افراد پایین آمده و دیگر لذت جنسی به مانند سابق را تجربه نخواهند کرد و دیگر این مواد مخدر است که میزان لذت را برایشان تعیین می کند.

افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند به خوبی می دانند بروز اختلالات زناشویی و تخریب روابط جنسی می تواند آسیبی غیر قابل جبران بر بدنه زندگی آن ها وارد کند. به یاد داشته باشید که مصرف مواد اگر کنترل و ترک نشود به صورت فزاینده ای می تواند افزایش یابد و اختلالات جنسی بسیاری را به وجود آورد که پایان آن به پایان رسیدن لذت جنسی خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه نمایید.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
 بهترین روش ترک شیشه

 بهترین روش ترک شیشه

بهترین روش ترک شیشه کدام است؟ برای ترک اعتیاد به شیشه از درمان به کمک دارو (MAT)، درمان فردی، به ویژه درمان شناختی-رفتاری (CBT)، گروه درمانی، خانواده درمانی و... استفاده می‌شود. در این نوشته، به بررسی هر یک از این روش‌های درمانی می‌پردازیم. روش ترک شیشه اعتیاد را...

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟

بهترین داروی ترک سیگار کدام است؟ وارنیکلین و بوپروپیون (ولبوترین) دو مورد از بهترین و رایج‌ترین داروهای ترک سیگار که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده‌اند. در صورتی که به دنبال راهی برای ترک کردن سیگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را بخوانید و...

اعتیاد به الکل: علت، علائم و عوارض

اعتیاد به الکل: علت، علائم و عوارض

اعتیاد به الکل، بیماری است که در آن فرد بیش از حد الکل مصرف می‌کند و از نظر جسمی و روانی به آن وابسته است. علت اعتیاد به الکل چیست؟ علائم آن کدامند، عوارض مصرف آن چیست و چه افرادی بیشتر در معرض اعتیاد به آن قرار دارند؟ در این نوشته، به بررسی هر یک از این پرسش‌ها...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *