دکتر وحید دارابی » درمان انواع اختلالات » اختلالات روانی شایع در میان نوجوانان

اختلالات روانی شایع در میان نوجوانان

امروزه بسیاری از والدین توجه زیادی به سلامت روانی فرزندان خود دارند و به طور مداوم به دنبال دلایل بد رفتاری نوجوانان هستند. معمولا والدین به دنبال این هستند که علائم فرد در مشکلات روانی چه چیز هایی است تا متوجه شوند فرزندشان نیاز به روانشناس دارد یا خیر. طبق تحقیقات انجام شده در میان نوجوانان مشاهده شده است که میزان ابتلا به اختلالات روانی در این سنین یک از پنج است. اختلالات روانی نوجوانان شامل استرس، افسردگی و یا مصرف مواد است که امروزه این آمار ها به شدت در حال افزایش هستند.

شناخت اختلالات روانی نوجوانان کار سختی است زیرا افراد در این سنین در دوران بلوغ به سر می برند و به طور خود به خود با مشکلات رفتاری روبرو هستند و بسیاری از اختلالات آن ها را والدین مربوط به بلوغ می دانند.

اختلالات در نوجوانان به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اختلالات روانی نوجوانان

اختلالات روانی نوجوانان

اختلالات روانی نوجوانان شامل بیماری های روانی هستند که در میان نوجوانان شایع می باشد. افسردگی، استرس، اختلال شخصیت مرزی و اسکیزوفرنی از جمله اختلالات شایع می باشند.

افسردگی در نوجوانان

در میان اختلالات روانی نوجوانان دو نوع افسردگی قابل مشاهده است:

افسردگی ناشی از بلوغ و رشد

در دوران بلوغ زندگی نوجوانان دچار تغییراتی می شود و فرد نوع جدیدی از زندگی را تجربه می کند. در این میان فرد احساس جدیدی در خود دارد و روح و روانش دچار نا آرامی هایی می شود. حس نا آرامی در این افراد طبیعی می باشد و باید فرد این حالت را بگذراند تا به هویت اصلی خود پی ببرد. افسردگی ناشی از بلوغ نیاز به درمان ندارد اما باید با افسردگی غیر عادی اشتباه گرفته نشود. علائم این نوع از افسردگی عبارتند از:

  1. اختلال خواب
  2. عدم ثبات اخلاقی
  3. احساس خستگی
  4. اضطراب و استرس
  5. نداشتن انگیزه و علاقه
  6. ناراحتی و احساس غم
  7. داشتن ایده خودکشی یا اقدام به قتل

افسردگی غیر عادی

افسردگی غیر عادی زمانی نمایان می شود که افسردگی ناشی از بلوغ شدید تر شده و فرد بیشتر علائم بی ثباتی از خود نشان دهد. این افسردگی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که این دلایل می توانند مربوط به عدم یادگیری فرد، طلاق والدین یا فوت یک عزیز، مشکل مالی یا تعویض خانه یا مدرسه و … باشند. در این نوع از افسردگی بر خلاف افسردگی ناشی از بلوغ که فرد به شدت احساس ناراحتی می کند، نوجوان با احساس یاس و نا امیدی و خشم روبرو خواهد بود. این افراد دچار رفتار های دو قطبی، منفی نگری و وسواس مخرب می شوند.               

علائم این نوع از افسردگی عبارتند از:

  1. دارای خصلت افسرده و نداشتن انگیزه برای انجام امور
  2. گوشه گیری و حملات پانیک
  3. احساس خستگی همراه با اختلال خواب
  4. احساس یاس شدید و اختلال روحی شدید
  5. تفکر به خودکشی

افسردگی در سنین بلوغ چیز خیلی بعیدی نیست و در صورت تشخیص به موقع و مراجعه به بهترین روانپزشک می تواند با انجام مشاوره درمان اختلالات روانی نوجوانان صورت گیرد. در صورتی که افسردگی شدید باشد باز هم می توان با دارو درمانی و مشاوره نتیجه مطلوب گرفت اما نکته حائز اهمیت این است که درمان باید حتما صورت گیرد.

اضطراب و استرس در نوجوانان

استرس یکی از عواملی است که به طور شدیدی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند سبب ایجاد مشکلاتی در تحصیل، نحوه ارتباط فرد با دیگران شده و یا حتی در بعضی سبب فرار از منزل گردد.

یکی از درمان های بسیار موثر در خصوص رفع اضطراب روان درمانی است. همچنین با روان درمانی فرد راهکار های مهارت های زندگی را می آموزد و در صدد رفع ترس و استرس بر می آید.

اختلال شخصیت مرزی

این اختلال نوعی مشکل رایج در میان اختلالات روانی نوجوانان است که در آن نمی توانند پایداری در عواطف و احساسات، رفتار و خلق و خوی خود نشان دهند. افراد با این عارضه معمولا در برقراری رابطه اجتماعی ضعیف بوده و در نتیجه در دیدگاه عموم منزوی به نظر می آیند. این افراد به طور مداوم ترس از تنهایی دارند و معمولا به خودکشی یا آسیب زدن به خود فکر می کنند. در صورتی که شاهد علائم بالا در فرزند خود هستید بهتر است هر چه زود تر برای مشاوره و روا درمانی مراجعه کنید.

 اسکیزوفرنی در نوجوانان

اسکیزوفرنی یک بیماری مزمن بوده و درمان قطعی ندارد. این بیماری معمولا از نوجوانی آغاز می شود و فرد نمی تواند احساسات خود را پردازش کند. این افراد در قسمتی از مغز که دارای ترکیبات شیمیایی محرک است با افراد عادی تفاوت دارند و در یادگیری و یا حتی حرکت دچار مشکلاتی می شوند. این افراد معولا بخاطر اینکه می خواهند بیماری خود را کنترل کنند دچار مشکلاتی می شوند، بنابراین کمک به فرد برای درک بیماری خود یکی از راهکار های درمانی است. با رسیدن به این درک فرد می تواند در روند درمان و کنترل بیماری کمک کند.

اختلالات رفتاری نوجوانان

یکی دیگر از اختلالات روانی نوجوانان که با آن روبرو هستند اختلال رفتاری است که شایع ترین آن اختلال خوردن و اختلال مصرف مواد است.

اختلال خوردن

این اختلال می تواند به شکل های مختلفی بروز کند:

مکن است فرد به شدت کم غذا بخورد و با کاهش وزن روبرو باشد، یا ممکن است فرد به شدت پرخوری عصبی داشته باشد که به دو صورت کنترل شده و کنترل نشده است. در کنترل شده فرد با استفراغ یا مصرف ملین مواد غذایی را از بدن خود خارج می کند. معمولا دو درصد از نوجوانان با این اختلال روبرو هستند. اختلال خوردن معمولا در هر دو جنس زنان و مردان رخ می دهد اما در بانوان بیشتر است. اختلال خوردن یکی از اختلالاتی است که هم سلامت جسم و هم سلامت روح را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب تغییرات خلق و خو و استرس و افسردگی می شود. بنابراین فرد باید هر چه سریع تر به مشاوره مراجعه کند.

اختلال اعتیاد در نوجوانان

دلیل این اختلالات روانی نوجوانان استفاده افراد از مواد و مشروبات الکلی به عنوان درمان اختلالات دیگر است. مصرف مواد مخدر خطرناک بوده و مصرف آن به صورت مداوم می تواند سبب اعتیاد شود. برخی افراد نیز به دلیل محلی که در آن زندگی می کنند یا داشتن دوستان ناباب به این اختلال روی می آورند. وظیفه والدین این است که از سن کم فرزند خود را نسبت به عوارض این مواد آگاه کنند و به طور مداوم هشدار های لازم را بدهند.

باید حتما والدین با توجه به سن فرزند او در رابطه با اختلال اعتیاد صحبت کنند و درباره ی تاثیر مخرب مواد یا دلایل خطر آن به فرزند خود توضیح دهند.

دیگر مشکلات روانشناختی مربوط به نوجوانان

مشکلات و اختلالات روانی دیگری که افراد در سنین نوجوانی با آن روبرو هستند شامل موارد زیر است:

  1. ضربه روحی
  2. اختلال شخصیت
  3. اختلال وسواس
  4. اختلال هویت تجزیه ای

نوجوانان همانطور که گفتیم به علت گذراندن دوران بلوغ ممکن است تغییرات رفتاری زیادی داشته باشند و نباید هر تغییری را اختلال تلقی کرد. اما باید توجه داشت در صورتی که اختلال در فرد روند صعودی داشته باشد باید مورد بررس قرار گیرد و حتما به روانشناس برای درمان مراجعه شود. در صورتی که درمان به موقع انجام نشود این اختلال تا پایان عمر گریبان گیر فرد خواهد بود.

کلام اخر:

در صورتی که والدین تشخیص دهند فرزندشان دچار اختلال است باید نسبت به یافتن مشاوره کوشا بوده و در کم ترین زمان نسبت به درمان اقدام کنند.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

وسواس فکری در کودکان، افکار پیوسته و مزاحمی است که ناخواسته آنان را مشغول می‌کند و باعث اضطراب و استرس می‌شود. عوامل مختلفی همچون سابقه خانوادگی، ژنتیک و محیط، ساختار مغز، کمبود سروتونین در مغز و برخی عفونت‌ها در بروزآن نقش دارند. اگر کودکی دارید که به وسواس فکری...

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک از علل تا علائم

حمله پانیک یک وقوع ناگهانی و شدید از ترس و اضطراب است که فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حملات، علائم متنوعی از جمله علائم جسمی و روانی ناراحت کننده به وجود می‌آید. اختلال پانیک می‌تواند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشارکت در فعالیت‌های روزمره...

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *