دکتر وحید دارابی » مشاوره خانواده » هر آنچه برای حفظ رابطه ی عاطفی لازم است بدانیم!

هر آنچه برای حفظ رابطه ی عاطفی لازم است بدانیم!

برای حفظ یک رابطه عاطفی لازم است علاوه بر کار هایی که ما به صورت ذاتی انجام می دهیم یک سری مهارت ها را هم یاد بگیریم زیرا گاهی مهارت های ذاتی کافی نبوده و رابطه دارای مشکلاتی می باشد. برای یادگیری این روش ها می توان به روانشناس مراجعه کرد و سبب بهبود روابط شد. در این مقاله ما چند راهکار ساده در جهت حفظ رابطه عاطفی را ارائه خواهیم داد.

برای حفظ رابطه عاطفی چه کاری لازم است انجام دهیم؟

برای پاسخ به این سوال ما برای شما راهکار هایی آورده ایم که در ادامه به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت:

داشتن توجه و حفظ احترام

اولین و مهم ترین نکته برای حفظ رابطه عاطفی احترام گذاشتن به یکدیگر است. در صورتی که ناراحتی پیش می آید باید با حفظ آرامش و کوچک نکردن یکدیگر به حل آن بپردازیم. همچنین نباید بگذاریم این ناراحتی ها سبب اختلافات بزرگ شوند. برای مثال پختن غذای مورد علاقه یا خریدن بک شاخه گل می تواند موثر باشد. ابن کار ها باعث حل اختلاف نمی شوند اما می توانند دلخوری را تا حد زیادی رفع کنند.

قدردانی از شریک زندگی خود

برای همه ی ما پیش آمده است زمانی که کاری انجام می دهیم منتظر عکس العملی از طرف مقابل خود باشیم و حتی اگر زبانی هم باشد نسبت به کاری که انجام داده ایم تقدیری انجام شود. برای مثال اگر خانمی اترژی زیادی در رابطه می گذارد تا هیچ مشکلی نباشد باید از او تقدیر شود.

همچنین اگر مردی در تمام شرایط برای همسرش آرامش داشته باشد و نگذارد فشاری به او وارد شود لایق بی احترامی نبوده و لازم است به هر نحوی از او تشکر شود. بنابراین حفظ احترام و قدردانی از یکدیگر می تواند باعث شود طرفین تلاش بیشتری برای فراهم آوردن یک زندگی شیرین داشته باشند.

دوست بودن با یکدیگر

در بسیاری از موارد به علت طولانی شدن زندگی و عادت به یکدیگر افراد برای انجام کار ها و تصمیم گیری ها به یکدیگر اهمیت نداده و تکی تصمیم می گیرند. این رابطه نمی تواند یک رابطه عاطفی بوده و افراد به صورت هم خانه با یکدیگر رفتار می کنند. در ادامه این تصمیم گیری ها مشکلاتی در زندگی پیش می آید.

ادامه یافتن این روند سبب می شود افراد از هم سرد شده و هر کدام به روشی که می خواهند زندگی کنند در نتیجه دلخوری پیش می آید. برای جلوگیری از این مشکل و حفظ رابطه لازم است که در کوچکترین تصمیم ها هم نظر پارتنر خود را بپرسید و با هم در مورد موضوع تصمیم گیری کنید چون این تصمیم ها در نهایت زندگی هر دو شما را تحت تاثیر قرار می دهند و شما با مشورت می توانید سبب بهبود رابطه و حفظ رابطه عاطفی شوید و حس دلگرمی را به پارتنر خود منتقل کنید. همچنین زمانی که شما نظر یکدیگر را می خواهید باعث می شود در صورت عدم گرفتن تصمیم درست درباره یک موضوع یکدیگر را مقصر ندانسته و هر دو با هم عواقب خوب وبد تصمیم را بپذیرید.

چه چیزهای در حفظ یک رابطه عاطفی حائز اهمیت است؟

شاد بودن در رابطه

در واقع شاد بودن در طی زندگی یک موضوع فردی است و هر فردی باید در زندگی خود این احساس را داشته باشد و بدون نیاز به اطرافیان برای خود این موضوع را محقق کند. ممکن است شما در ابتدا رابطه مشکلاتی داشته باشید که با دلگرمی به همسرتان دلگرم شده و حس خوب داشته باشید اما لازم است بدانید این احساس دائمی نمی باشد و شما باید خودتان در جهت بهبود و از بین بردن انرژی منفی تلاش کنید.

درک عاطفی در زندگی دو نفره

برای تحقق این موضوع کافی است سعی در درک نمودن پارتنر خود کنید و نه تنها در زمان مشکل بلکه در بعضی مواقع که مشکل یا بحث با یکدیگر دارید خود را جای طرف مقابل بگذارید و به او حق دهید. زیرا در این صورت متوجه خواهید شد که شاید اگر شما هم جای طرف مقابل بودید همین کار را می کردید. پس بهتر است در بسیاری از موارد به جای بحث و جدل به همسر خود بگویید ایرادی ندارد و او را درک می کنید. این کار سبب می شود پارتنر شما از اینکه شما او را درک می کنید خوشحال شود و حس خوبی داشته باشد که این به حل مشکل نیز کمک خواهد کرد. بنابراین استفاده از جمله حق با توست یا درکت می کنم می تواند بسیار موثر باشد و باعث آرام شدن پارتنر شما شود. 

حدس و گمان

سعی کنید هنگام بحث و جدل به دنبال یافتن مفهوماتی از جملات نباشید تا آن طور که می خواهید سخن طرف مقابل خود را برداشت کنید. هرگز تصور نکنید پشت هر صحبتی مفهومی وجود دارد که به قصد بیان شده است. بهتر است در این شرایط از پارتنر خود منظور او را بپرسید تا به طور کامل درباره آن صحبت شود نه این که در ذهنتان درباره موضوع جنگ داشته باشید.

پای اشتباه خود بایستید و انکار نکنید

بهتر است زمانی که دچار اشتباهی در زندگی خود می شوید آن را بپذیرید و در مورد آن با پارتنر خود صحبت کنید. در این صورت می توانید به پارتنر خود توضیح دهید که مشکل پیش آمده عمدی نبوده و حاظرید برای حل آن هر کاری انجام دهید. یک معذرت خواهی ساده می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین به جای بحث و جدل بهتر است مسئول اشتباه خود باشید و در حل آن کوشا باشید. 

حفظ رابطه عاطفی با رعایت اصول و قوانین

یراب حفظ رابطه عاطفی اصولی وجئد دارد که عمل کردن به آن ها سبب بهبود روابط می شود در ادامه به توضیح مهم ترین اصول خواهیم پرداخت:

حفظ رابطه عاطفی

تشکر  و سپاس گزاری

همواره سعی کنید در همه ی شرایط برای موضوعات هر چند کوچک از پارتنر خود تشکر کنید این کار باعث می شود دلگرمی در روابط بیشتر شود و همسر شما تصور کند کار ها و تلاش های او بی تاثیر نبوده است. برای این کار لازم نیست عمل خاصی انجام دهید و تنها یک تشکر زبانی تاثیر خود را می گذارد.

تعیین وظیفه

در هر رابطه ای لازم است افراد وظایف و مسئولیت های خود را به درستی انجام دهند و اگر وظیفه ای برای آن ها تعیین شده است آن را به بهتربن نحو به عمل برسانند. اما این تقسیم وظایف را به گونه ای انجام ندهید که موجب اذیت فرد شود یا اگر روزی انجام نداد مشکلی پیش آید. بهتر است برای انجام دادن حتی این وظایف هم از یکدیگر تشکر کنید تا فرد تصور نکند برای رفع تکلیف کار انجام داده است.

برای لذت بردن از رابطه بهتر است برای مشکلات به جای جنگ و جدل از گفتگو و صلح بهره ببرید و همیشه به دنبال حل مشکلات و حفظ رابطه عاطفی باشید.

صداقت

صداقت از ارکان اصلی پا بر جا ماندن رابطه است و اگر شما به پارتنر خود به هر دلیلی مثل ترس از دست دادن یا … دروغ بگویید این دروغ می تواند سبب به هم خوردن رابطه و از بین رفتن صداقت در رابطه شود و سبب دلگیری یکی از طرفین شود.

بیشتر بخوانید=> بهترین روانپزشک

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

ویژگی‌های بهترین زوج درمانگر در تهران

بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای تخصص و تجربه کافی، صلاحیت علمی، اهداف درمانی مشخص، مهارت و قدرت تشخیص مناسب انواع مشکلات میان زوج باشد. 5 ویژگی بهترین زوج درمانگر در تهران بهترین زوج درمانگر در تهران باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در این متن به بررسی مهم‌ترین...

نقش والدین در استرس کودکان

نقش والدین در استرس کودکان

همه بچه ها هر از گاهی احساس ترس می کنند. انواع ترس هایی که آنها تجربه می کنند می تواند با افزایش سن تغییر کند. اما اگر ترس‌های خود را از بین نبرند یا نگرانی ‌هایشان برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است دچار اختلال اضطراب شوند. کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی ممکن است...

افزایش اعتماد به نفس در کودکان با 15 راهکار مفید

افزایش اعتماد به نفس در کودکان با 15 راهکار مفید

اعتماد به نفس در کودکان یکی از نکات مهم برای پیشرفت آن ها در زندگی و رویارویی با مشکلات است. طبق تحقیقات کودکانی که دارای اعتماد به نفس می باشند به راحتی در مقابل مشکلات و سختی ها می توانند دوام بیاورند و راه حل های بهتری را در پیش می گیرند. اعتماد به نفس ناشی از حس...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *