دکتر وحید دارابی » مشاوره درمانی » خودشیفتگی و چگونگی مواجهه با آن

خودشیفتگی و چگونگی مواجهه با آن

در روانپزشکی بخشی وجود دارد تحت عنوان روانشناسی شخصیت که در آن به انواع الگوهای شخصیتی و نیز انواع اختلالاتی که در شخصیت افراد وجود دارد می پردازند. این بخش از روانپزشکی از مهم ترین و کاربردی ترین بخش هایی است که روانپزشک ها زیادی بر اهمیت آگاهی در این زمینه تاکید می کنند. یکی از انواع اختلالاتی که افراد مختلفی می توانند به آن دچار باشند اختلال خودشیفتگی است که موضوع مورد بررسی در این مقاله است.

اختلال خودشیفتگی دارای علائم و نشانگانی است و نیز همچنین در اثر علل و عوامل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه تمامی جنبه های این اختلال در قالب بخش های مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خودشیفتگی چیست و چه نشانه های دارد؟
خودشیفتگی چیست و چه نشانه های دارد؟

 

فرد خودشیفته کیست؟

افرادی که دچار اختلال خودشیفتگی هستند خودشان را دارای مهارت های فوق العاده ای می دانند. اینان تصور می کنند که برتر از دیگران هستند و از جذابیت های بسیاری برخوردار هستند. اینان در توهمات و تخیلات خودشان زندگی می کنند و در آن تخیلات لذت می برند. در واقع در این وضعیت خودشان را همواره بهتر، زیبا تر و توانمند تر از دیگران می دانند. به دستاوردهای هرچند کوچک خود بسیار مغرور هستند و به آن تاکید می کنند.

افراد خودشیفته همواره می خواهند که دیگران با آنها با احترام زیادی برخورد کنند. یکی از مهم ترین ویژگی های افراد خودشیفته این است که به هیچ عنوان توان پذیرش انتقاد از سوی دیگران را ندارند. از سوی دیگر اینان زمانی که مورد انتقاد قرار می گیرند بسیار برآشفته می شوند و حتی به فکر انتقام از شخص منتقد می افتند.

اینان برای اینکه خودشان را برتر از دیگران جلوه بدهند دیگران را تحقیر می کنند و آنها را مورد توهین قرار می دهند.

یکی از مهم ترین و بدترین ویژگی افراد خود شیفته این است که نمی توانند دیگران را درک کنند. در واقع احساس همدلی در اینان وجود ندارد. برای مثال اگر با یک فرد خودشیفته از تنهایی، اضطراب و احساسات ناخوشایند خود صحبت کنید آنها نمی توانند درکی از احساسات شما داشته باشند. گرچه ممکن است در ظاهر به درک خود تظاهر کنند.

تمامی نکاتی که گفته شد به نوعی علائم خودشیفتگی است. بسیاری از روانپزشکان اظهار می کنند که شناخت افراد خودشیفته در مواردی بسیار دشوار است زیرا که به نوعی نعل وارونه می زنند و به نوعی عمل می کنند که این علائم را در خود پنهان کنند. گرچه در پنهان کاری نمی توانند موفق باشند و در شرایطی خاص شخصیت واقعی خود را نشان می دهند.

علل بروز اختلال خودشیفتگی

واقعیت این است که علت های مختلفی می تواند در بروز این اختلال دخیل باشد. برای مثال برخی از افراد به دلیل اینکه در دوران اولیه و حساس زندگی خود با رفتارهایی نامتناسب از سوی والدین خود روبرو شده اند در واقع این رفتارها را در آینده از خود بروز می دهند. در واقع افراد خودشیفته به نوعی الگوهای رفتاری والدین خود را در بزرگسالی تکرار می کنند، اما دومین علت می تواند دلایل ژنتیکی باشد که فرد از افراد درجه یک خود به ارث برده باشد.

انواع خودشیفتگی

واقعیتی که وجود دارد این است که این اختلال از درجات خفیف شروع می شود و تا حدی پیش می رود که به درجه روان پریشی شدید می رسد. برخی از افراد خودشیفتگی پنهان دارند و برخی علائم خودشیفتگی را تا حد زیادی بروز می دهند زیرا که درجه شدیدی دارد.

خودشیفته ها دو طیف عمده را تشکیل می دهند:

عده ای هستند که بیش از حد بر خصوصیات جسمانی و فیزیکی خود توجه می کنند. مثلا تاکید زیادی بر زیبایی خود دارند. این دسته از خودشیفته از امتیازات جسمانی، زیبایی و جذابیت های اندام های خود استفاده می کنند تا دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهند تا احساس برتر از دیگران بودن را در خود ایجاد کنند.

دومین دسته از خودشیفته ها کسانی هستند که بر توانایی های ذهنی، هوشی و استعدادی خود تاکید می ورزند و از اینها در جهت برتری جویی بر دیگران استفاده می کنند.

انواع خودشیفتگی
انواع خودشیفتگی

با افراد خودشیفته چگونه برخورد کنیم؟

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید این است که در صورتی که علائم و نشانه های خودشیفتگی را در هر فردی که در اطراف شما وجود دارد مشاهده کردید باید اولین اقدامی که بردارید این باشد که از آنها فاصله بگیرید.

زیرا که این افراد می توانند عزت نفس و اعتماد به نفس شما را بگیرند و درنهایت با غمی عمیق شما را به حال خود تنها بگذارند. همانطور که گفتیم افراد خودشیفته از توهین کردن و تحقیر کردن ابایی ندارند و از این رو می توانند شخصیت شما را به لجن بکشانند. در واقع خودشان در منجلابی افتاده اند که می خواهند دیگران را نیز با خود به منجلاب بکشند. آن ها می خواهند عقده حقارت خود را در سایه تحقیر شما پنهان کنند.

ازدواج با فرد خودشیفته

یکی از خطرناک ترین روابطی که می توانید داشته باشید این است که با افراد خودشیفته وارد روابط عاشقانه و یا رابطه ای جدی برای ازدواج شوید.

به باور بسیاری از بهترین روانپزشک ها سخت ترین شکست های عاطفی را می توان در ارتباط با افراد خودشیفته تجربه کرد. زیرا که آنها در ابتدای ارتباط عاشقانه شما را به اوج احساسات عاشقانه و زیبا بودن، مهم بودن می برند و عمیق ترین عاطفه ها را به شما هدیه می کنند و در نهایت شما را در اوج به نوعی رها می کنند که به قعر دره سقوط کنید. بنابراین ارتباط و ازدواج با این افراد بسیار سخت و مشکل آفرین خواهد بود.

نکته آخر

در پایان این توصیه را داریم که در زمینه ارتباطات شخصی و عاشقانه خود نهایت دقت را داشته باشید. زیرا که افراد خودشیفته در صورتی که به هر عنوانی وارد زندگی شما شوند می توانند آسیب های روحی جدی را به شما وارد نمایند.

بسیاری از روانپزشکان توصیه می کنند، در صورتی که می خواهید وارد رابطه ای عاشقانه شوید یا اینکه برای شریک زندگی خودتان کسی را انتخاب کنید حتما از فردی که در این زمینه مهارت دارد کمک بگیرید تا مبادا در دام افرادی بیفتید که به نوعی به اختلال شخصیت دچار هستند.

یکی از بدترین اختلالاتی که  وجود دارد اختلال شخصیت خودشیفتگی است که می تواند تاثیرات عمیقی روی احساسات شما داشته باشد.

دکتر وحید دارابی

دکتر وحید دارابی

روانپزشک و مشاور خانواده
موفق به اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه علوم پزشکی در سال 1367 و فارغ التحصیل پزشک عمومی در سال 1375 بودند. در ضمن ورود به دوره رزیدنتی روانپزشکی در سال 1381 و موفق به اخذ بورد تخصصی روانپزشکی در سال 1384 شده اند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

معرفی روش‌های درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی نیاز به یک رویکرد جامع دارد که شامل دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک الکتریکی، گفتار درمانی و… است. در این نوشته به بررسی هر یک از رویکردهای درمانی می‌پردازیم. روش‌های درمان اسکیزوفرنی دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، درمان با شوک...

انواع افسردگی و علائم آن ها

انواع افسردگی و علائم آن ها

انواع افسردگی این روزها رایج است و معمولاً افراد برای تسکین درد ناشی از این آسیب شناسی به داروها متوسل می شوند. پروزاک (فلوکستین)، که داروی شادی نیز نامیده می شود ، معمولاً در جوامع توسعه یافته مصرف می شود. با این حال، حقیقت این است که به سختی...

نقشه مغزی یا qEEG چیست

نقشه مغزی یا qEEG چیست

نقشه مغزی یا QEEG (الکتروانسفالوگرافی) یکی از تست‌های بسیار مهم جهت اندازه‌گیری الگوهای الکتریکی در سطح سر و انعکاس فعالیت قشر مغز است. (در این فرایند امواج با استفاده از از روش‌های ریاضی، به مقادیر کمی "جهت بررسی عملکرد صحیح مغز و مقایسه"  تبدیل خواهند شد.) این...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *